یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 251388

صنعت داروسازی روزهای حساس و ویژه‌ای را پشت سر می‌گذارد. وضع تحریم‌های جدید از یک سو و نوسانات قیمت ارز از سوی دیگر بازار دارو را به عنوان یک کالای استراتژیک هر روز دستخوش تغییر می‌کند.

دارو در کشاکش تحریم و خودتحریمی

سلامت نیوز:صنعت داروسازی روزهای حساس و ویژه‌ای را پشت سر می‌گذارد. وضع تحریم‌های جدید از یک سو و نوسانات قیمت ارز از سوی دیگر بازار دارو را به عنوان یک کالای استراتژیک هر روز دستخوش تغییر می‌کند.

 
 
 

تاکید دولت بر ابقای ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و تجهیزات‌پزشکی که سبب می‌شود سدی در برابر افزایش قیمت ایجاد شود، در حالی است که فعالان بخش خصوص معتقدند، پیش از آنکه تحریم‌های خارجی این حوزه را مختل کند، « خود تحریمی» کمرش را می‌شکند. با این حال موضع وزارت بهداشتی‌ها همچنان بر این موضوع استوار است که دولت تدابیر لازم برای ذخایر دارویی کشور و ارز مورد نیاز جهت تامین آن در شرایط بحرانی را اندیشیده است، در حالی که برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که میان بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو در زمینه تخصیص ارز ناهماهنگی وجود داشته و از طرف دیگر بخش خصوصی هم معتقد است، فعالان این صنعت در اسارت مثلث سیاست‌گذاری‌های غلط، بی‌اعتنایی به نظرات فعالان صنعت و بی پولی‌ها گرفتار شده‌اند.

  

روند تخصیص ارز سبب خودتحریمی شده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: ایجاد گلوگاه در روند تخصیص ارز به واردکنندگان نوعی خودتحریمی ایجاد کرده که این سوءمدیریت موجب کاهش انگیزه برای فعالان حوزه دارو شده است. همایون هاشمی، افزود: تمام کشورهای دنیا مشکلاتی را برحسب اختلاف بر سر مرزها، نگرش یا نحوه اداره کشور یا سایر موضوعات با دیگر کشورها دارند و ما هم از امر مستثنی نیستیم، کما اینکه آمریکا در پی خصومتی که دارد، ایران را تحت تحریم قرار داده است.

او ادامه داد: وقتی فرآیندهایی را در داخل کشور به صورت معیوب و در پی سوءمدیریت ارائه می‌دهیم موجی از نارضایتی را ایجاد می‌کند، کما اینکه متاسفانه در شرایط کنونی در حوزه دارو یک پازلی ایجاد شده که هم واردکنندگان و هم تولیدکنندگان نسبت به مشکلات کنونی معترض هستند. هاشمی تصریح کرد: هم ‌اکنون واردکنندگان دارو از نظر سختی کار و تامین ارز ناراضی هستند، چرا که در پی روند غیر علمی که گلوگاه‌هایی در روند تخصیص ارز ایجاد کرده است، متوقف می‌شوند و به دلیل آسیبی که می‌بینند، انگیزه‌ای برای تداوم فعالیت در این حوزه ندارند.

او یادآور شد: افرادی که در حوزه واردات دارو به دولت کمک می‌کنند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند و نباید فراموش کرد که واردکنندگان دارو در مدت هشت سال دفاع مقدس هم داروی مورد نیاز کشور را تامین کرده و حتی به جبهه‌ها هم کمک می‌کردند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: بی‌تردید واژه «خود تحریمی» به روندی اطلاق می‌شود که در پی سوءمدیریتی که در حوزه واردات دارو ایجاد شده است با تعریف فرآیندی غیرعلمی برای تخصیص ارز، انگیزه واردکنندگان و تولیدکنندگان فعال در حوزه دارو را کاهش داده است.

ورود 5/3 میلیارد دارو و تجهیزات در آبان

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی انجام شده است و تلاش وزارت بهداشت این است که تا آبان امسال معادل 5/3 میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی خارجی وارد کشور شود. غلامرضا اصغری درباره تامین ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی افزود: تامین به موقع دارو و غذا و دارو یکی از اولویت‌های اصلی دولت است و تامین ارز مورد نیاز برای دارو به عنوان یک کالای حیاتی همواره مورد توجه دولت قرار دارد.

او اضافه کرد: دو مورد از کالاهای اساسی که ارز دولتی دریافت می‌کنند مورد 24 و 25 آن دارو و تجهیزات پزشکی است و از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی انجام شده است. از این مقدار حدود 670 میلیون دلار تخصیص ارز شده که 480 میلیون دلار آن نیز تامین ارز شده است و برای طرف تجاری فرستاده‌اند و از این رقم حدود 360 میلیون دلار کالا از گمرک وارد بازار شده است. اصغری گفت: البته نسبت به رقم 5/3 میلیارد دلاری که سهم ما برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی است با توجه به فرصت محدودی که تا آبان داریم، هنوز فاصله است، چون بعد از آبان امسال با تحریم‌های جدید آمریکا اگر بانک مرکزی تحریم شود، مراوده پولی مسدود می‌شود.

بنابراین باید در فرصت باقی‌مانده این میزان ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شود و کالاهای مورد نظر آن ثبت سفارش و وارد کشور شود. او ادامه داد: در حال حاضر مراودات پولی برای خرید و واردات دارو و تجهیزات پزشکی برقرار است. البته برخی طرف‌های تجاری ایران از طرف آمریکا که تذکر و اخطار گرفته اند و مورد فشار قرار گرفته‌اند احتیاط می‌کنند، اما عمده واردات در حال انجام است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هدف ما این است که در فرصت باقی مانده تا آبان تمام ثبت سفارش‌ها را به تامین ارز و تخصیص برسانیم و تعقیب کنیم که کالاها وارد شود و ذخیره‌سازی دارو و تجهیزات پزشکی صورت گیرد، تا ذخیره‌سازی 5/1 تا دو ساله داشته باشیم که اگر بعدا در انتقال ارز مشکل پیش آمد، دچار سختی نشویم. اصغری با بیان اینکه حتی بعد از تحریم‌های آبان نیز می‌توان با استفاده از روش‌های واسطه‌ای واردات را انجام داد، اظهار کرد: در این فرصت تا آبان هدف ما این است که تمام ثبت سفارش‌ها را به تخصیص و تامین ارز برسانیم و ثبت سفارش‌های بیشتر را برای ذخیره مواد اولیه و دارو دنبال کنیم.

نقش چشمگیر احتکار خانگی درکمبود اقلام دارویی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از ارائه آمار خلاف واقع از سوی برخی مسئولان حوزه سلامت در مورد کمبود دارو از آن تحت عنوان عاملی در راستای خود تحریمی یاد کرد. ذبیح ا... نیکفر در تحلیل اظهار نظری مبنی بر اینکه صنعت دارو از «خود‌ تحریمی» آسیب می‌بیند، گفت: ادعای تحریم که تا قبل از اعمال تحریم‌ها ایجاد شد بر وضعیت بازار دارو تاثیرگذار بود، تا جایی که برخی داروها کمیاب شدند و قیمت سایر داروها نیز افزایش پیدا کرده و مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرد. او ادامه داد: تغییرات ایجاد شده در بازار دارو ناشی از خود تحریمی است، در حالی که افراد باید در کشور عرق ملی داشته باشند و تنها به‌دنبال تجارت و تامین منافع شخصی خود نباشند.

نیکفر یادآورشد: بی‌تردید افراد در حوزه سلامت با هدف خدمات‌رسانی فعالیت دارند و کسب درآمد و نگاه اقتصادی اولویت آنها نیست، اما عده‌ای سوداگر به این حوزه راه پیدا کرده‌اند و نظارت دقیقی هم در این زمینه وجود ندارد. او تصریح کرد: خود تحریمی باعث شده که به‌رغم برخورداری از منابع دارو و تجهیزات پزشکی و تامین نیاز حوزه واردات دارو از طریق تخصیص ارز دولتی این طور تصور شود که این کالاها در بازار کمیاب شده‌اند، چرا که برخی افراد این داروها را با نرخ آزاد می‌فروشند و به‌سختی هم در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

نیکفر تاکید کرد: اگر معاونت غذا و دارو توان کنترل این بخش را ندارد به‌مجلس و دولت اعلام کند تا در تصمیمات خود تجدیدنظر کند و با ورود به این حوزه از روند ورود دارو تا توزیع آن را پیگیری و کنترل کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهارکرد: البته آمارهایی هم که مسئولان از حوزه‌های مختلف غذا و دارو اعلام کرده‌اند در خودتحریمی اثرگذار بوده و اثر روانی بر بازار گذاشته است. نیکفر بیان کرد: در حوزه دارو آماری از کمبود اقلام دارویی ارائه شده که نتیجه آن ایجاد انبار خانگی داروها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha