شنیدن گاه‌به‌گاه صدای تق‌تق، در هنگام خم شدن زانو الزاماً به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هرچند که این صداها معمولاً از مفاصل افراد مبتلابه آرتروز شنیده می‌شود.

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، ممکن است هنگام خم شدن یا صاف کردن زانوها، یا هنگام راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها، گاه به گاه صدای ضربات، کوبیدن، و تروق را بشنوید. پزشکان این صدا را کریپیتوس می نامند.

یک توضیح برای اینکه چرا این اتفاق می افتد، آرتروز است ، اما دلایل بسیاری دیگر وجود دارد. در بیشتر موارد، زانوهای پر سر و صدا مشکلی ندارند. با این حال، اگر شما هم درد دارید، ممکن است بخواهید از پزشک بخواهید تا زانوهای شما را بررسی کند.

کرپیتوس در زانو با کرپیتوس یا کراپیتوس در ریه ها متفاوت است که می تواند نشانه ای از مشکل تنفسی باشد.

نگاهی به مفصل زانو

زانو مانند یک لولای بزرگ عمل می کند . از استخوان ها، غضروف، سینوویوم و رباط ها تشکیل شده است.

استخوان ها

زانو استخوان ران ( فمور ) را به استخوان دراز ساق پا ( تیبیا ) وصل میکند . نازک نی ، استخوانی در ساق پا، نیز به مفصل متصل است. کاسه زانو ( کشکک زانو ) استخوان کوچک و محدبی است که در جلوی زانو قرار دارد و از مفصل محافظت می کند.

غضروف

دو پد غضروفی ضخیم به نام منیسک استخوان ساق پا و استخوان ران را تحت فشار قرار می دهند و اصطکاک را در محل برخورد آنها کاهش می دهند.

سینوویوم

یک بافت همبند تخصصی که مفاصل و غلاف های تاندون را می پوشاند. مایع سینوویال برای روان کردن مفاصل عمل می کند.

رباط ها

چهار رباط - نوارهای سخت و انعطاف پذیری که در سراسر سطح ناهموار مفاصل کشیده می شوند - استخوان ها را به هم متصل می کنند.

علل ایجاد کریپتوس

کرپیتوس به دلایل مختلفی به غیر از آرتروز رخ می دهد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

حباب های گاز

با گذشت زمان، گاز می تواند در نواحی اطراف مفصل جمع شود و حباب های ریزی در مایع سینوویال تشکیل دهد . هنگامی که زانوی خود را خم می کنید، برخی از حباب ها می ترکند.

این طبیعی است و هر از گاهی برای همه اتفاق می افتد. باعث درد نمی شود.

کشیدگی رباط ها

رباط‌ها و تاندون‌های اطراف مفصل زانو ممکن است با عبور از روی یک توده کوچک استخوانی، کمی کشیده شوند. همانطور که آنها به جای خود باز می گردند، ممکن است صدای تق تق در زانو بشنوید.

ناپایداری کشکک فمورال

بدن هر کس کمی متفاوت است. بافت‌ها و اجزای مختلفی که زانو را تشکیل می‌دهند، از بدو تولد یا به دلیل سن، آسیب یا رویدادهای زندگی در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، زانوهای شما ممکن است بیشتر از زانوهای فرد دیگری خم شوند، یا کاسه زانوهای شما آزادتر حرکت کنند. به دلیل وجود این تفاوت ها ممکن است زانوهای یک نفر بیشتر از زانوهای فرد بعدی صدا کند.

جراحت

کرپیتوس همچنین می تواند در نتیجه یک ضربه باشد. افتادن روی زانو می تواند منجر به آسیب به کاسه زانو یا سایر قسمت های مفصل زانو شود. کرپیتوس می تواند نشانه ای از این نوع آسیب باشد.

پارگی مینیسک در افرادی که ورزش می کنند یا می دوند نسبتاً شایع است. پارگی منیسک می تواند باعث ایجاد کرپیتوس در حین حرکت مفصل شود.

کندرومالاسی کشکک زمانی است که به غضروف زیر سطحی که کاسه زانو را می پوشاند آسیب می بینید. ممکن است متوجه یک درد مبهم در پشت کاسه زانو شوید که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود.

سندرم پاتلوفمورال یا زانوی دونده زمانی شروع می شود که نیروی زیادی به کشکک وارد می کنید. این اتفاق قبل از ایجاد آسیب در سطح مفصل کشکک رخ می دهد و می تواند منجر به کندرومالاسی کشکک شود. ممکن است حسی مانند یک خرچنگ و رنده دردناک باشد که هنگام حرکت دادن زانو می توانید آن را ببینید یا بشنوید.

آرتروز

آرتروز ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولا زمانی که افراد در دهه 50 زندگی خود هستند شروع می شود .

استئوآرتریت که به عنوان آرتریت «ساییدگی» نیز شناخته می‌شود، معمولاً مفاصلی را که اغلب استفاده می‌کنید و مفاصلی که وزن را تحمل می‌کنند، مانند زانوها ، تحت تأثیر قرار می‌دهد .

در استئوآرتریت، استرس مکانیکی و تغییرات بیوشیمیایی با هم ترکیب می‌شوند و غضروفی را که به مرور زمان از مفصل محافظت می‌کند، تجزیه می‌کنند. این امر باعث التهاب و درد می شود و ممکن است مفصل ترک خورده و خراشیده شود.

اگر کرپیتوس همراه با درد دارید، این می تواند نشانه ای از آرتروز باشد.

عمل جراحی

زانوها گاهی اوقات ممکن است بعد از جراحی پر سر و صدا شوند. این ممکن است به دلیل تغییرات جزئی باشد که در طول خود عمل رخ می دهد یا در مورد تعویض مفصل ، ویژگی های مفصل جدید تولید صدا میکند.

با این حال، اغلب صداها قبلا وجود داشت، اما مردم ممکن است بعد از عمل بیشتر متوجه آن‌ها شوند، زیرا در طول دوره پس از عمل بیشتر دقت می‌کنند.

بسیاری از افراد نگران این صدا هستند اما مطالعه داده های نزدیک به 5000 نفر این نتیجه را داشت که وجود کرپیتوس پس از تعویض زانو تاثیری بر دیدگاه بلندمدت یا کیفیت زندگی افراد پس از 3 سال ندارد.

چه زمانی در مورد کریپیتوس نگران باشیم

کرپیتوس در زانو شایع و معمولاً بدون درد است. نیازی به نگرانی در مورد آن نیست. با این حال، اگر درد همراه با صداهای ترق و ترق و ترکیدن دارید، این می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

کرپیتوس زانو:

  • یکی از علائم شایع آرتروز (OA) است.
  • یک علامت احتمالی آرتریت روماتوئید یا عفونی
  • ممکن است با چندین نوع آسیب زانو همراه باشد

اگر زانوی شما صدا می دهد و درد می‌کند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درمان کرپیتوس در هنگام درد

کرپیتوس معمولا بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد. اما، اگر درد یا علائم دیگری همراه با صدای زانو دارید، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید. درمان به علت زمینه ای بستگی دارد.

اگر مبتلا به آرتروز هستید، انواع درمان ها می توانند به شما در مدیریت علائم کمک کنند.

کارشناسان در حال حاضر موارد زیر را توصیه می کنند:

  • مدیریت وزن
  • ورزش، مانند پیاده روی، شنا
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • داروهای تجویزی، از جمله تزریق استروئید به مفصل
  • استفاده از کیسه های یخ و گرم برای کاهش التهاب
  • فیزیوتراپی و تمرینات برای تقویت عضلات حمایت کننده از مفصل و افزایش دامنه حرکتی
  • درمان شناختی رفتاری
  • در برخی موارد، جراحی یا تعویض مفصل ممکن است ضروری باشد.

مدیتیشن همچنین می تواند درد را کاهش دهد و ممکن است بهزیستی کلی را بهبود بخشد.

ویتامین ها برای کرپیتوس

داروها و درمان های طبیعی برای درد مفاصل در داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و آنلاین در دسترس هستند

گزینه ها عبارتند از:

  • کورکومین
  • رزوراترول
  • بوسولیا (کندر)
  • دمنوش های گیاهی خاص

فقط به خاطر داشته باشید که تعداد کمی از آنها از نظر بالینی موثر هستند و برخی ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشند.

صدای ترک خوردن و ترکیدن در زانوها معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست و بیشتر مردم نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر درد یا علائم دیگری همراه با زانوهای پر سر و صدا دارید، ایده خوبی است که به پزشک مراجعه کنید.

ورزش، رژیم غذایی و مدیریت وزن همه راه هایی برای حفظ سلامت مفاصل زانو و جلوگیری از مشکلات بعدی هستند. همچنین می توانند به شما در مدیریت علائم و کاهش آسیب به زانوها در صورت ابتلا به آرتروز کمک کنند.

صدای تق تق زانو، لروما به معنای ورم مفاصل نیست

دکتر غلامرضا نادری گفت: شنیدن گاه‌به‌گاه صدای تق‌تق، و… در هنگام خم شدن زانو الزاماً به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هرچند که این صداها معمولاً از مفاصل افراد مبتلابه آرتروز شنیده می‌شود.


شنیدن گاه‌به‌گاه صدای تق‌تق، و… در هنگام خم شدن زانو الزاماً به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هرچند که این صداها معمولاً از مفاصل افراد مبتلابه آرتروز شنیده می‌شود.


کریپتوس معمولاً برای مفاصل بکار می‌رود اما می‌تواند جهت توصیف صداهای ریوی نیز استفاده شود.

شکیل شدن حباب‌های ریزی در مایع مفصلی

با گذشت زمان، در نواحی احاطه‌کننده مفصل گاز ایجادشده که سبب تشکیل شدن حباب‌های ریزی در مایع مفصلی (سینوویال) می‌شود.

هنگامی‌که فرد زانوی خود را خم می‌کند برخی از این حباب‌ها ترکیده ممکن است صدا ایجاد کنند. این وضعیت عادی بوده و گاه‌به‌گاه برای همه افراد رخ می‌دهد.

آرتروز سبب آسیب غضروف و استخوان می‌شود. هنگامی‌که مفصل زانوی آسیب‌دیده حرکت می‌کند، می‌تواند صدایی مانند تق‌تق یا ترق تروق ایجاد کند.

کرپیتوس می‌تواند در اثر آسیب نیز ایجاد شود.



چه زمانی باید در ارتباط با این صداها (کریپتوس) نگران شد؟

صدا دادن زانو شایع و معمولاً بدون درد است و نیازی به نگرانی نیست.

با این‌حال، دردی که با صداهای زانو همراه است، می‌تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد.

صدا دادن زانو یکی از شایع‌ترین علائم استئوآرتریت یا آرتروز است. همچنین این علامت می‌تواند یکی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل بوده و ممکن است با چندین نوع مختلف از آسیب‌های زانو در ارتباط باشد.

درصورتی‌که زانوهایتان صدایی مانند غژغژ یا ترق تروق ایجاد می‌کنند و این صداها با درد همراه‌اند هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

کریپتوس و آرتروز

بر طبق گفته بنیاد آرتروز، حدود ۲۷ میلیون آمریکایی به آرتروز مبتلا هستند.

این نوع از آرتروز عمدتاً افراد بالای ۶۵ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آرتروز اغلب مفاصلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که مانند مفاصل دست بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این نوع آرتروز مفاصل تحمل‌کننده وزن ازجمله زانو و ران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به‌آرامی سبب فروپاشی غضروفی‌های بالش مانند مفصل شده و التهاب و درد ایجاد می‌کنند.


باگذشت زمان، غضروف از بین رفته و استخوان‌ها بر روی یکدیگر ساییده می‌شوند. کرپیتوسی که با درد همراه است معمولاً توسط آرتروز ایجاد می‌شود.

دیگر عوامل ایجادکننده کرپیتوس

کرپیتوس زانوها می‌تواند توسط آسیب‌های زانویی ازجمله پارگی‌های منیسک ایجاد شود. این آسیب‌ها در افرادی که ورزش، دو یا دویدن نیمه تند انجام می‌دهند، نسبتاً شایع است.

پارگی منیسک می‌تواند سبب ایجاد کرپیتوس در هنگام حرکت مفصل شود. نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی پاتلا) دردی در پشت کشکک زانو است که براثر استفاده بیش‌ازحد یا آسیب ایجاد می‌شود.

این آسیب به غضروف پوشاننده سطح زیرین استخوان کشکک زانو وارد می‌شود.

در صورتی‌که فرد به نرمی کشکک زانو مبتلا باشد، صدایی غژغژ مانند و سائیده شدنی دردناک را شنیده و احساس می‌کند.


دیگر انواع آرتروز و آسیب‌های زانو نیز می‌توانند سبب ایجاد کرپیتوس شوند.



درمان کریپتوس هنگامی‌که دردناک می‌شود

کریپتوس یا صدا دادن زانو، تا زمانی که بدون درد بوده و توسط یک بیماری، آسیب یا شرایطی دیگر ایجاد نشده باشد، بی‌خطر بوده و نیاز به هیچ درمانی ندارد.

اما هنگامی‌که صدا دادن زانو با درد همراه می‌شود، درمان به علت زمینه‌ای آن بستگی خواهد داشت.

برای مثال، آرتروز درمان‌های متفاوتی دارد. پزشک ممکن است داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مثل بروفن و دیکلوفناک) تجویز و استفاده از کمپرس سرد را جهت کاهش التهاب را پیشنهاد کند.

استفاده از زانوبند می‌تواند به حمایت و استراحت دادن زانو کمک کند. فیزیوتراپی و تمرین درمانی، عضلات حمایت‌کننده زانو را قوی کرده و محدوده حرکتی زانو را افزایش می‌دهند.

در برخی موارد، ممکن است جراحی یا تعویض مفصل موردنیاز باشد.

* متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    0 0
    سلام ببخشید من وقتی که خم و راست می شوم زانو هام خیلی صدا می دهند که تازگی ها همراه با درد است میشه کمکم کنین ممنون میشم
  • نازنین ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    سلام حالتون خوبه؟چند ساله که هنگام خم و راست شدن زانوم صدا میده اینقد و گاهی وقتا که مدت زیادی روزانوم فشار هست هنگام ببند شدن اینقد صداش بلنده،به اندازه شکستن یک استخون این موضوع اذیتم میکنه نظرتون چیه راه درمانی داره،قبلا دکتر رفتم گفتی جون درد نداره مشکلی نیس،ولی این موضوع خیلی منو اذیت میکنه،درضمن به تازگی فهمیدم مقدار خیلی کمی روماتیسم دارم که دارو مصرف نمیکنم تقریبا غیر فعاله،لطفا یه راه درمان برام بزارین
  • Lale ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام من ۱۲ سالمه و رختر هستم من یه مدت زانوم تق تق میکرد وقتی پامو خم میکرم و بیش از اندازه درد میکرد و الان دوباره اینطوری شدم باید چیکار کنم؟