همه می دانند که خواب کلیدی برای سلامت جسمی و روانی انسانهاست، اما یک مطالعه جدید ادعا می کند که برای حفظ یک زندگی اجتماعی پرطرفدار چرت زدن نیز ضروریست. یافته های منتشر شده در مجله Nature نشان می دهند کسانی که به اندازه کافی نمیخوابند به نظر دیگران غیر اجتماعی تر وغیر قابل جذب تر هستند.

کمبود خواب می تواند زندگی اجتماعی را مختل کند

سلامت نیوز: همه می دانند که خواب کلیدی برای سلامت جسمی و روانی انسانهاست، اما یک مطالعه جدید ادعا می کند که برای حفظ یک زندگی اجتماعی پرطرفدار چرت زدن نیز ضروریست. یافته های منتشر شده در مجله Nature نشان می دهند کسانی که به اندازه کافی نمیخوابند به نظر دیگران غیر اجتماعی تر وغیر قابل جذب تر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، طی یک آزمایش، محققان اسکن مغز ۱۸ جوان سالم را بعد از دو شب بیخوابی مورد بررسی قرار دادند.

نویسندگان این تحقیق دریافتند افرادی که تجربه آزمایش انفعال اجتماعی در مغز را در طول آزمایش تجربه کرده بودند، زمانی که محروم بودند و واکنش نشان می دادند، به نوعی احساس می کردند که فضای شخصی آنها مورد حمله قرار گرفته است یا اینکه در وضعیت بالقوه تهدید هستند.

در آزمایش بعدی، محققان دریافتند که بخشی از مغز که باعث تعامل اجتماعی می شود، در افرادی که محروم از خواب بودند، به طور قابل ملاحظه ای محو شده است.

ما انسان ها گونه ای اجتماعی هستیم. با این حال کمبود خواب می تواند ما را به نابلدان اجتماعی تبدیل کند. هر چه کمتر بخوابید، کمتر مایل به تعامل اجتماعی هستید. افراد دیگر نیز به نوبه خود، شما را به عنوان عامل اجتماعی بیش از حد مخوف درک می کنند. این رویه می تواند به یک “چرخه ی وحشی” تبدیل شود که می تواند احساسات تنهایی را نزد این اشخاص ایجاد و تشدید کند.

علاوه بر سوء مصرف الکل و دارو، تنهایی با اختلالات خوردن، افسردگی و مرگ زودرس مرتبط است.

این احتمالا تصادفی نیست که طی چند دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر تنهایی و کاهش قابل توجه خواب  در افراد بوده ایم. عدم خواب کافی، انسان را از نظر اجتماعی خاموش و او را تنها ترمی کند.

منبع: www.independent.co.uk

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha