عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت:سازمان محیط زیست باید براساس استانداردهای موجود بر فرآیند جمع آوری، حمل و دفع زباله‌ها و جلوگیری از نشت شیرابه‌ها نظارت کند.

ورود ۸۰ درصدی فاضلاب شهری به آب‌های زیرزمینی/سکوت سازمان حفاظت محیط زیست

سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت:سازمان محیط زیست باید براساس استانداردهای موجود بر فرآیند جمع آوری، حمل و دفع زباله‌ها و جلوگیری از نشت شیرابه‌ها نظارت کند.

به گزارش سلامت نیوز، علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با خانه ملت، در رابطه با مدیریت پسماند در کشور گفت: مدیریت پسماند اعم از جمع آوری، حمل و دفع زباله پسماند بر عهده شهرداری‌ و نظارت بر حسن اجرای این وظایف توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.کنترل و مدیریت شیرابه‌های پسماند‌ها برعهده شهراداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست به صورت مشترک است.

نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید براساس استانداردهای روز دنیا، که در کشور ما نیز به تصویب دولت و مجلس رسیده است بر عملکرد شهرداری‌ها نظارت کند، گفت: سازمان محیط زیست باید براساس استانداردهای موجود بر فرآیند جمع آوری، حمل و دفع زباله‌ها و جلوگیری از نشت شیرابه‌ها نظارت کند و همچنین شهرداری ها نیز مکلف هستند طبق قانون زباله را به گونه‌ای به محل‌های دفع ببرند که موجب آلودگی زمین، آب و هوا نشود.

استاندارد‌های جمع‌آوری، حمل و دفع زباله‌ها در کشورمان به خوبی رعایت نمی‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه  در حال حاضر این استاندارد‌های مدیریت پسماند در کشورمان به خوبی رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی خود را به خوبی اجرا نمی‌کند، برای حمل پسمان‌ها باید از خودروهایی استفاده کنند که امکان نشت، شیرابه‌ها در مسیر حمل، وجود نداشته باشد،همچنین ضروری است در محل دفع زباله‌ها امکانات و فناوری‌های نوین، ازجمله  ایجاد سلول‌های دفع بهداشتی، کوره‌های‌زباله‌سوز وجود داشته باشد.

شاعری با تاکید بر نقش مردم در مسیر مدیریت و نظارت بهتر، گفت: مردم وظیفه دارند، از تولید زباله‌های تَر  جلوگیری و نسبت به تفکیف آنها از مبدا، دقت لازم را داشته باشند، شهرداری‌ها نیز، با نسب سطل‌های تفکیک زباله در محل جمع‌آوری زباله از مبدا اقدام کنند، تا با همکاری مردم و شهرداری‌ها از آلودگی محیط زیست جلوگیری کنیم.

80 درصد فاضلاب شهری کشور بدون تصفیه، وارد آبهای زیر زمینی می‌شود

وی با اشاره به وظیفه وزارت نیرو در زمینه مدیریت فاضلاب‌ها، گفت: وظیفه جمع آوری و تصفیه فاضلاب ها برعهده وزارت نیرو و نظارت بر حس اجرای آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، وزارت نیرو تاکنون در کل کشور، حدود 40 درصد تصفیه و بازچرخانی شبکه‌های فاضلاب را عملی کرده است و 60 درصد آن هنوز به اجرا در نیامده است و حدوداً 80 درصد فاضلاب شهری کشور بدون تصفیه، وارد آبهای زیر زمینی می‌شود و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود و نتیجه آن بروز انواع بیماری‌ها و به خطر افتادن سلامت و بهداشت جامعه است.

شاعری تصریح کرد: طبق قانون، وزارت نیرو مکلف است سالانه 5 درصد شبکه فاضلاب را گسترش دهد و تا پایان برنامه ششم توسعه 25 درصد به شبکه فاضلابی کشور اضافه شده باشد. اما طبق گزارشها، وزارت نیرو به تکلیف قانونی خودش عمل نکرده که علت اصلی آن عدم وجود اعتبار و بودجه است، دولت باید برای تصفیه و بازچرخانی فاضلاب و مدیریت پسماند فکر ویژه‌ای بی‌اندیشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: دولت، وزارت نیرو و مردم مکلف‌اند با مشارکت یکدیگر  برای جلوگیری از نشت شیرابه‌ها و بازچرخانی فاضلاب‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند بعد از رها کردن زباله دیگر به سمت آنها بر نمی‌گردد، در صورتی که آلودگی ناشی از عدم مدیریت فاضلاب و پسماند همه ما را به خطر می ‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha