یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 251449

: غلظت ذرات معلق در هوای این شهر نیز به 1501 میکروگرم بر مترمکعب معادل 10 برابر حد مجاز رسید‌.

غلظت ذرات معلق در هوای زابل 10 برابر حد مجاز

سلامت نیوز:غلظت ذرات معلق در هوای این شهر نیز به 1501 میکروگرم بر مترمکعب معادل 10 برابر حد مجاز رسید‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید و گردوخاک در زابل سبب شد که غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به 1501 میکروگرم بر مترمکعب معادل 10 برابر حد مجاز برسد.

 ‌محمود دیانتی اظهار کرد: همچنان وزش بادهای 120 روزه در شمال سیستان و بلوچستان جریان دارد بطوریکه در شبانه‌روز گذشته سرعت وزش باد در زابل به 86 کیلومتر بر ساعت رسید و کیفیت هوا را به شدت کاهش داد‌.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزش باد و گردوخاک دید افقی در ایستگاه فرودگاهی زابل را به 3000 متر کاهش داد، افزود: غلظت ذرات معلق در هوای این شهر نیز به 1501 میکروگرم بر مترمکعب معادل 10 برابر حد مجاز رسید‌.

وی با بیان اینکه به صورت موقت امروز و فردا از سرعت وزش بادهای 120 روزه در شمال استان کاسته می‌شود، گفت: مجدد از روز سه‌شنبه سرعت وزش بادهای شمالی استان افزایش و احتمال وقوع پدیده‌های خاکدار و طوفان و گردوخاک در نقاط مستعد وجود دارد‌.

دیانتی وزش بادهای 120 روزه را جزو اقلیم شهرهای شمال استان برشمرد و افزود: این بادها از سالیان بسیار دور در این منطقه جریان داشته و تابستان‌های بسیار گرم سیستان را تعدیل و قابل تحمل می‌کرده است. اما امروز با خشک شدن تالاب‌های هامون و اکثر اراضی کشاورزی منطقه، با هجوم گردوغبار همراه شده و کیفیت هوای منطقه را دگرگون کرده است‌.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این شرایط اقلیمی علاوه بر زابل و چهار شهرستان شمالی دیگر، نواحی مرکزی و جنوبی استان را نیز تحت تأثیر قرار داده است، به طوریکه هر وقت وزش بادهای شدید در شمال استان به ویژه در محل کانون‌های تولید گردوغبار در جریان است، افزایش گردوغبار در سایر نواحی استان نیز رخ می‌دهد‌.

وی در بخش دیگری در باره دامنه فعالیت این سیستم آب و هوایی گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که دامنه فعالیت وزش بادهای 120 روزه از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهرماه هر سال است، بنابراین انتظار می‌رود که این بادها تا پایان شهریور و اوایل مهر ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha