دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 252015

دانه های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که از ویژگی های ضد التهابی، ضد درد و تقویت کننده سلامت سود می برند و یک افزودنی عالی به رژیم غذایی هستند.

سلامت نیوز: دانه های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که از ویژگی های ضد التهابی، ضد درد و تقویت کننده سلامت سود می برند و یک افزودنی عالی به رژیم غذایی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، زمانی که مردم درباره مواد غذایی مغذی یا آنهایی که از محتوای پروتئین بالا برخوردار هستند، صحبت می کنند، دانه ها را به ندرت مد نظر قرار می دهند.

به گزارش "کر2"، دانه های خوراکی به معنای واقعی کلمه نیروی زندگی گیاهانی هستند که از آنها سرچشمه می گیرند و هر آنچه را برای رشد سالم گیاهان جدید نیاز است را در خود ذخیره کرده اند. زمانی که ما این مواد غذایی را به طور منظم مصرف می کنیم به حفظ یا تقویت سلامت ما نیز کمک می کنند.

دانه های کرفس

دانه های کرفس یک افزودنی خوب به رژیم غذایی هستند، به ویژه اگر از التهاب یا درد رنج می برید. دانه های کرفس حاوی حداقل 20 ویژگی ضد التهابی هستند. در مطالعه ای که در نشریه Progress in Drug Research منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که عصاره دانه های کرفس به اندازه آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن در درمان آرتریت موثر بوده است.

دانه های چیا

دانه های چیا حاوی اسیدهای چرب امگا-3 هستند که پروستاگلاندین ها و التهاب که با درد و خطر سرطان پستان پیوند خورده اند را کاهش می دهند. همچنین، دانه های چیا برای کمک به بهبود یبوست و تنظیم حرکات روده و اجابت مزاج عالی هستند.

شما می توانید یک قاشق غذاخوری از دانه های چیا را با یک لیوان آبمیوه ترکیب کرده و مدتی صبر کنید تا دانه ها لعاب انداخته و سپس این نوشیدنی را مصرف کنید. همچنین، با ترکیب یک قاشق غذاخوری دانه های چیا با نصف فنجان از توت ها و مقداری شیر بادام می توانید یک پودینگ خوشمزه تهیه کنید. پس از ترکیب مواد 10 دقیقه صبر کنید تا پودینگ غلیظ شود.

دانه های کتان

دانه های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که از ویژگی های ضد التهابی، ضد درد و تقویت کننده سلامت سود می برند و یک افزودنی عالی به رژیم غذایی هستند. فیبر موجود در دانه های کتان به بهبود شرایط اجابت مزاج کمک می کند و همچنین با سموم موجود در روده ها پیوند تشکیل داده و آنها را به خارج از بدن هدایت می کنند.

افزون بر این، در مطالعه ای که در نشریه پزشکی Lipids منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که دانه های کتان به تقویت استخوان ها نیز کمک می کنند. مطالعه ای دیگر نشان داد که دانه های کتان ممکن است یکی از بهترین مواد غذایی برای مغز باشند. آنها نه تنها پتانسیل آسیب مغزی را کاهش می دهند، بلکه از ویژگی های محافظت از مغز نیز برخوردار هستند که به محافظت از این اندام کلیدی در برابر آسیب شناختی و افسردگی مرتبط با جراحت کمک می کند. اثرات ضد التهابی دانه های کتان نیز آنها را به گزینه ای مهم در پیشگیری و درمان بیماری قلبی، سرطان، و مشکلات سلامت دیگر تبدیل می کند.

دانه های کدو تنبل

دانه های کدو تنبل نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند و از بهترین مواد غذایی ضد التهاب محسوب می شوند که می توانید در رژیم غذایی خود جای دهید. از آنجایی که بیماری های جدی مانند آرتریت، سرطان، دیابت، بیماری قلبی، و بسیاری موارد دیگر با سطوح کم یا زیاد التهاب پیوند خورده اند، افزودن دانه های کدو تنبل به رژیم غذایی روزانه ایده خوبی است.

همچنین، دانه های کدو تنبل سرشار از ماده معدنی روی هستند که آن را به یک ماده غذایی خوب برای بهبود شرایط پروستات مردان و سلامت باروری تبدیل می کند. در شرایطی که دانه های کدو تنبل به عنوان یک منبع خوب برای ویتامین E در نظر گرفته نمی شوند، پژوهشی های جدید نشان داده اند زمانی که اشکال مختلفی از ویتامین E از جمله آلفا توکوفرول، گاما توکوفرول، دلتا توکوفرول، آلفا توکومونوئنول، و گاما توکومونوئنول، در نظر گرفته می شوند، دانه های کدو تنبل ممکن است از جایگاه ویژه ای در برابر دیگر منابع غذایی ویتامین E برخوردار باشند. این ویتامین برای موارد مختلفی مانند سلامت مغز، سیستم ایمنی، و پوست ضروری است.

کینوا


کینوا یک دانه خوراکی باستانی است و قدمت استفاده از آن به دوران اینکاها باز می گردد. کینوا منبعی کامل از پروتئین است، به این معنی که حاوی تمام اسید آمینه های ضروری مورد نیاز انسان است. افزون بر این، کینوا سرشار از مواد مغذی دیگر است که از آن جمله می توان به آهن که برای انتقال اکسیژن در سراسر بدن نیاز است، منیزیم که برای حفظ سلامت عضلات و تنفس ضروری است، ویتامین های B که سطوح انرژی ما را بهبود می بخشند، و فیبر که از سلامت گوارش ما اطمینان حاصل می کند، اشاره کرد. همچنین، کینوا منبع خوبی برای تریپتوفان، یک پیش‌ساز برای ملاتونین، است که به خواب خوب و با کیفیت کمک می کند. همچنین، این دانه مغذی منبع خوبی برای لیزین است که در صورت ابتلا به تبخال به بهبود این شرایط کمک می کند.

کینوا طی مدت 20 دقیقه می پزد و از این رو جایگزینی سالم برای برنج سفید محسوب شده و سرعت پخت آن  از اکثر غلات کامل بیشتر است.

دانه های کنجد

دانه های کنجد سرشار از منیزیم و کلسیم هستند و از این رو یک افزودنی عالی به رژیم غذایی روزانه برای کمک به ساخت یا حفظ قدرت و سلامت استخوان ها و عضلات محسوب می شوند. دانه های کنجد سرشار از مس و منگنز هستند و منبع خوبی برای آهن، فسفر، ویتامین B1، روی، سلنیم و فیبر نیز در نظر گرفته می شوند.

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان منبعی عالی از مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین E، منیزیم، پتاسیم، سیلیکا و روی هستند. به واسطه محتوای بالای ویتامین E، این دانه های مغذی محافظت در برابر بیماری قلبی را ارائه می کنند. همچنین، آنها حاوی ترکیباتی به نام فیتواسترول ها هستند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و خطر سرطان را کاهش می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha