دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 252018

نگاه غلط به مصرف قلیان به عنوان یک تفریح برای گذران اوقات فراغت، می تواند با همکاری بین بخشی، اصلاح شود.

تفریحی که با ۴هزار ماده سمی، در کمین سلامت ماست

سلامت نیوز:نگاه غلط به مصرف قلیان به عنوان یک تفریح برای گذران اوقات فراغت، می تواند با همکاری بین بخشی، اصلاح شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  «وب دا»، رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب، شیوع اعتیاد به قلیان در بین نوجوانان و جوانان را بیشتر به دلیل نبود آگاهی مصرف کننده از زیان های آن بیان کرد و گفت: مواد سمی موجود در قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست، بلکه مواد سرطانزا و خطرناک تری مانند قطران و آلاینده هایی مانند مونوکسید کربن و نیکوتین نیز در قلیان بیشتر است.

دکتر «حمیدرضا قاسم پور» با اشاره به چهار هزار ماده سمی موجود در دود قلیان، افزود: آب قلیان هیچگونه محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ندارد و تنباکوهای میوه ای و معطر نه تنها بی ضرر نیستند، بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای گیاهی دارند، زیرا ترکیبات معطر موجود در آنها با سوخته شدن، خاصیت سرطانزایی و سمی پیدا می‌ کند.

او ادامه داد: شرایط نامناسب نگهداری تنباکو، زمینه را برای رشد انواع میکروب ها به ویژه «آفلاتوکسین» که بسیار سمی و کشنده است فراهم می کند و مصرف کننده به دلیل دَم ‌های عمیق، مواد سمی بیشتری مانند نیکوتین و خاکستر را وارد ریه کرده و آسیب های جدی به حبابچه ‌های ریه وارد می ‌کند.

مسوول واحد سلامت محیط مرکز بهداشت شهدای انقلاب نیز عرضه و مصرف قلیان در بوستان ها و اماکن عمومی را یک رفتار غلط اجتماعی دانست و گفت: این امر علاوه بر ایجاد فضای نامطبوع، حقوق عمومی و سلامت جامعه را ضایع و تهدید می کنند که با همکاری سازمان های مرتبط، قابل اصلاح است.

مهندس «محمدحسین کیانفر» نگاه اشتباه خانواده و جوانان به مصرف تفریحی قلیان به عنوان گذران اوقات فراغت را یک توجیه غلط برشمرد و ادامه داد: شایع ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در کشور ما، مصرف دخانیات است که علاوه بر بیماری های مرتبط با تنباکو و مصرف اشتراکی قلیان، می‌تواند منجر به افزایش ابتلا به میکروب سل و ویروس هایی مانند هپاتیت شود.

او همچنین عرضه قلیان در اماکن عمومی مانند کافی شاپ ها، چایخانه، سفره خانه و قهوه خانه ها را تهدیدی در مقابل سلامت عمومی جامعه عنوان و اضافه کرد: واحد سلامت محیط این مرکز، ضمن ارایه آموزش های لازم به گروه های مختلف مردم در زمینه زیان های قلیان، در صورت نیاز، با متصدیان مراکز عرضه کننده قلیان برخورد قانونی دارد.

مهندس «کیانفر» از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مراتب را برای رسیدگی به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha