چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 252260

نبود زیرساخت‌های مناسب برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها از مهم‌ترین معضلات سازمان جنگل‌هاست. استفاده از روش‌های سنتی، همچون خاموش‌کردن با بیل، کلنگ و خاک‌پاشی در اطفای حریق جنگل‌ها موجب از دست رفتن بخش وسیعی از گونه‌های مختلف گیاهی کشور می‌شود که واقعاً نادر هستند.

جنگل‌ها در حسرت امکانات می‌سوزند

سلامت نیوز:نبود زیرساخت‌های مناسب برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها از مهم‌ترین معضلات سازمان جنگل‌هاست. استفاده از روش‌های سنتی، همچون خاموش‌کردن با بیل، کلنگ و خاک‌پاشی در اطفای حریق جنگل‌ها موجب از دست رفتن بخش وسیعی از گونه‌های مختلف گیاهی کشور می‌شود که واقعاً نادر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان، سرانه جنگل در ایران یک‌سوم متوسط جهانی است؛ یعنی برای حفاظت از عرصه‌های جنگلی از مشکلاتی نظیر آتش‌سوزی، خشکسالی و آفات، تدبیر ویژه‌ای اتخاذ کرد تا این اکوسیستم برای آیندگان باقی بماند.
سرعت نابودی عرصه‌های جنگلی در کشور بالاست. در نوروز امسال بیش از ۱۵۰هکتار از جنگل‌های شمال طعمه حریق شد و آتش‌سوزی‌های مریوان هم آخرین نمونه نخواهد بود. سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست، متولیان حفظ منابع طبیعی کشور هستند که یا خود از اجرای قوانین طفره می‌روند یا در برابر اقدامات خلاف قانون سایر وزارتخانه‌ها چشم‌پوشی می‌کنند. با وقوع کوچک‌ترین آتش‌سوزی، مهار بخش وسیعی از آتش‌سوزی توسط نیرو‌های مردمی انجام می‌شود که به طور حتم، اگر کمک‌های خودجوش مردمی صورت نگیرد، جنگل‌های کشور کم‌کم از بین خواهد رفت.

اکنون سازمان جنگل‌ها در حال تهیه قانونی تحت عنوان لایحه حفاظت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان است که تمام دوستداران طبیعت و داوطلبان کمک به منابع طبیعی کشور بتوانند از حقوق خود مانند بیمه، حقوق ثابت و بحث استفاده از مزایای جانبازی و شهادت برخوردار شوند.
سال گذشته ۸۰۰ساعت پرواز بالگرد جهت اطفای حریق در کل کشور صورت گرفت؛ اطفای حریق جنگل‌های مریوان هم به همین شیوه بود.
اکنون تجهیزات اختصاصی اطفای حریق به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان تهیه‌شده و قرار است به تمام استان‌ها خصوصاً استان کردستان و شهرستان مریوان ارسال شود.

سازمان جنگل‌ها، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده که قبل از فرارسیدن فصل گرما و حریق، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های مشابه مریوان انجام دهد. برهمین اساس، تشکیل تیم‌های اطفای حریق و تأمین تجهیزات موردنیاز در مناطق مستعد آتش‌سوزی صورت می‌گیرد و از آنجایی که تمام عرصه‌های طبیعی متعلق به مردم است، ضرورت دارد مردم هم در حفاظت از منابع طبیعی مشارکت فعال داشته باشند.

از سوی دیگر ایجاد پایگاه هوایی اطفای حریق جنگل‌های شمال در مازندران هنوز در حد یک حرف و وعده باقیمانده است. در حال حاضر به دلیل نبود پایگاه امدادهوایی اطفای حریق در جنگل‌های مازندران، روند امدادرسانی برای مهار حریق متکی به نیرو‌های مردمی و جنگلبان است و این امر سبب می‌شود تا سطح خسارت‌ها بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha