رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: شهرهای شمالی کشور در حال مدفون شدن زیر پسماندهاست.

کلانتری: شمال کشور در حال مدفون شدن زیر پسماندهاست

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: شهرهای شمالی کشور در حال مدفون شدن زیر پسماندهاست.


به گزارش سلامت نیوز، عیسی کلانتری در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما افزود: در حالی که دولت در لایحه بودجه یک میلیارد و 300 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماندها با اولویت شهرهای شمالی اختصاص داده بود، مجلس این بودجه را به فصل دیگری انتقال داد.

وی گفت: در نهایت یکهزار میلیارد تومان از محل دیگری برای سرمایه گذاری در پسماندها اختصاص یافته است.

کلانتری با اشاره به مسئله گرد و غبار در نیمه اول سال در مناطق غرب کشور افزود: 95 درصد این گرد و غبار ریشه خارجی دارد و نمی توانیم آنها را مهار کنیم.

وی مسئله گرد و غبار را در خوزستان در نیمه دوم سال منشأ داخلی دانست و گفت: برای حل این مشکل پارسال 400 میلیارد تومان و امسال 200 میلیارد تومان اختصاص یافته است و امیدواریم تا پنج شش سال آینده منشأ این گرد و غبار را در جنوب کشور از بین ببریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در حالی که خسارات ناشی از گرد و غبار در خوزستان 34 هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود، مجموع تولیدات کشاورزی این استان کمتر از این مقدار است.

کلانتری تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه و مصوبه دولت از این پس هیچ طرح تولیدی، صنعتی، کشاورزی و عمرانی بدون پیوست مطالعات زیست محیطی بودجه نمی گیرد.

وی افزود: دولت دوازدهم در حل مشکل پسماندها، گرد و غبار، تالاب ها و هوای کلانشهرها اصرار دارد.

کلانتری وجود 60 هزار کامیون و کمپرسی و سه هزار دستگاه اتوبوس فرسوده شرکت واحد را در کنار کیفیت پایین گازوئیل ازجمله علل آلودگی هوا در شش ماه دوم سال در تهران دانست و گفت: 65 درصد کامیون هایی که شبها وارد تهران می شوند غیر استاندارد هستند.

وی افزود: زمستان امسال برخورد جدی تری با آلاینده های تهران خواهیم کرد و از ورود کامیون های فرسوده به محدوده شهر تهران جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه در سخت ترین خشکسالی در نیم قرن اخیر قرار داریم گفت: کاهش منابع آبی باعث شده تا احیای تالابها سخت تر شود.

کلانتری افزود: وزارت نیرو حقابه زیست محیطی را 11.8 میلیارد مترمکعب در نظر گرفته که درخواست ما اضافه شدن این مقدار تا سقف 12.5 میلیارد مترمکعب است.

وی افزود: به خاطر خشکسالی ها حقابه امسال زیست محیطی کشور 7 میلیارد مترمکعب است.

کلانتری با تأکید بر لزوم کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: موجودی منابع آبهای تجدیدپذیر کشور 80 میلیارد مترمکعب است در حالی که شاهد مصرف بیش از 90 میلیارد مترمکعبی هستیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم ضوابط محیط زیست را به طور کامل اعمال کنیم بخش عمده صنعت کشور تعطیل می شود افزود: به صنایع آلاینده تا پایان سال فرصت داده ایم تا وضعیتشان را اصلاح کنند، در غیر این صورت از ابتدای 98 صنایع آلاینده را تعطیل خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد جهانی تا 17 درصد وسعت کشور باید مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و پارک های ملی باشد گفت: مجموع این مناطق در ایران بیش از 24 میلیون هکتار است.

کلانتری افزود: مساحت مناطق حفاظت شده کشور کم نشده است اما باید گفت برای حفظ مناطق حفاظت شده جدید محیط زیست با کمبود نیرو، تجهیزات و بودجه مواجه است.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد طرح ایجاد تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه اجرا شده است گفت: به بهره برداری از این تونل تا پایان سال آینده 650 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می شود.

کلانتری افزود: علاوه بر این 300 میلیون مترمکعب آب از شهرهای اطراف و 40 درصد از محل صرفه جویی آب های کشاورزی به این دریاچه وارد خواهد شد تا با احتساب مازاد بارش، مقدار 3.7 میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز برای این دریاچه تأمین شود.

وی گفت: سطح آب دریاچه ارومیه هم اکنون نسبت به چهار سال پیش 15 سانتی متر بیشتر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در حالی که طرح احیای کامل دریاچه ارومیه در پایان سال 1402 طراحی شده بود به خاطر کمبود بودجه این طرح تا پایان سال 1404 به پایان می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha