با گذشت هفت ماه از اعلام طرح گردشگری یک ویزا میان دو کشور ایران و ترکیه هنوز هیچ مرجع رسمی از آغاز این طرح سخن به میان نیاورده است؛ به نظر می‌رسد هماهنگی در این زمینه با کشور دوست و همسایه ترکیه بیش از مدت پیش‌بینی شده زمان ببرد.

لزوم بررسی آسیب‌های زائران خارجی در سفرهای زیارتی

سلامت نیوز:با گذشت هفت ماه از اعلام طرح گردشگری یک ویزا میان دو کشور ایران و ترکیه هنوز هیچ مرجع رسمی از آغاز این طرح سخن به میان نیاورده است؛ به نظر می‌رسد هماهنگی در این زمینه با کشور دوست و همسایه ترکیه بیش از مدت پیش‌بینی شده زمان ببرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،در هر صورت این‌گونه‌ طرح‌های گردشگری به وضعیت توریسم کشور سامان مجددی می‌بخشد و زمینه را برای افزایش درآمدهای ارزی از این صنعت فراهم می‌کند. فاطمه ذوالقدر، نایب ‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به وجود گردشگری ارزان‌قیمت در کشور می‌گوید: « با کاهش ارزش ریال به دلار صنعت توریسم دچار معضل ضرردهی موقتی می‌شود و پیش‌شرط برون رفت از وضعیت فعلی درخواست دلار از گردشگران جای ریال است. همچنین نیازمند طرح‌های بیشتر گردشگری یک ویزایی میان ایران و کشورهای مقصد مانند ترکیه هستیم.»

طرح‌ گردشگری یک ویزا برای دو کشور ایران و ترکیه چه کمکی به صنعت گردشگری می‌کند؟

به‌رغم نیاز ایران به جذب گردشگر، آمار گردشگر خارجی در کشور بسیار پایین است. هرچند دولت تدبیر و امید به نسبت دولت نهم و دهم در زمینه گردشگری خیلی بهتر عمل کرد، اما باتوجه به چشم‌انداز پنج ساله گردشگری و قدمت و تعداد آثار تاریخی ایران کهن و پربار هنوز با این چشم انداز فاصله زیادی داریم. بنابراین هرگونه طرح یا برنامه در راستای افزایش تعداد گردشگران باید بیشتر و کارشکنی‌ها و قوانین دست و پاگیر اداری کمتر شود. البته قوانین کشور را نیز باید رعایت کرد. در جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس با علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با این طرح بحث شد و براساس آن هر گردشگر ورودی به ترکیه می‌تواند سفری نیز به ایران داشته باشد.

در واقع تورها و آژانس‌های مسافربری با گردشگر شرط می‌کنند در هنگام سفر به ترکیه به میزان مدت زمان اقامت در این کشور به همان میزان نیز در ایران اقامت داشته باشند. این امر برای گردشگر خارجی به مثابه سنگ مفت و گنجشک مفت و مقرون به صرفه است، زیرا هزینه یک سفر پرداخت می‌شود، اما همزمان با بازدید از ترکیه ایران را نیز بازدید می‌کنند. قطعا هزینه سفر برای او ارزان‌تر درمی‌آید تا بخواهد جداگانه به این دو کشور سفر کند. این گردشگران مشکل ویزا نیز ندارند، زیرا امروزه ویزای توریستی در فرودگاه‌ها صادر و به سرعت مقدمات اقامت دو هفته‌ای در کشور فراهم می‌شود. در صورت حمایت از این طرح افزایش ارزآوری و آمار گردشگران خارجی را داریم.

آیا مانعی بر طرح ورود گردشگر ایرانی – ترکیه‌ای با یک ویزا در دو کشور وجود دارد؟

اگر هماهنگی‌های موردنیاز انجام شود مانع جدی وجود ندارد، زیرا هماهنگی‌ها در فرودگاه‌ از قبل انجام شده و با اندکی سامان‌دهی وضعیت فعلی مدیریت می‌شود. روابط خوب سیاسی- فرهنگی با کشور ترکیه وجود دارد، گردشگران ایرانی و اروپایی زیادی به ترکیه سفر می‌کنند. اجرای این طرح برای ایران به عنوان کشور همسایه به‌صرفه است. همچنین آژانس‌های کشور ترکیه نیز از این طرح استقبال کردند، زیرا به ضرر آنها نیست و سبب افزایش گردشگر می‌شود. بنابراین وزارت خارجه، نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی در راستای اجرای طرح باید جلسات مشترکی برای رفع موانع برگزار کنند تا شاهد افزایش طرح گردشگر در ایران باشیم. این طرح از هفت ماه قبل در دستور کار سازمان میراث فرهنگی بوده و مجلس نیز از جزئیات آن مطلع است.

چقدر امکان اجرای طرح‌های این چنینی برای سایر کشورهای توریست پذیر خارجی و ایران وجود دارد؟

بسیار زیاد. به عنوان مثال در سفری به مشهد مقدس جلساتی با سازمان میراث فرهنگی این استان داشته و ارتباط با افزایش درآمد گردشگری مذاکره کردیم. براساس طرح‌ پیشنهادی برای زوار آمده از کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا به دلیل مسائل امنیتی و مهر ایران دچار مشکل نشوند و علاوه براین به حضور در مشهد نیز اکتفا نکنند. در واقع مرتب از مشهد به استان‌های مازندران ساری و نوشهر پرواز گذاشتند تا زائران علاوه بر زیارت امام‌رضا(ع) از مناطق دیگر کشور مانند مازندران، اصفهان، شیراز و... نیز بازدید کنند. این طرح توسط سازمان میراث فرهنگی مشهد دنبال می‌شود. هرچند آمار زیادی از زوار در مشهد وجود ندارد، اما بهتر است آنها صرفا در مشهد اقامت نکنند و سایر مناطق ایران را نیز ببینند و صنعت گردشگری در این مناطق را نیز توسعه دهند. در واقع با تورهای گردشگری گوناگون مسافرت ‌کنند، زیرا آنها ویزای این کشور را اخذ کرده و به آن ورود کرده‌اند و حال قادرند به صورت تور یا خانوادگی به سایر شهرهای ایران نیز بروند و هیچ مانعی برای سفر آنها وجود ندارد. بنابراین بروشورهایی در فرودگاه مشهد به عنوان تبلیغات به آنها داده می‌شود و گردشگران زیارتی می‌توانند به بازدید از شهرهای دیگر ایران نیز بپردازند.

پایین آمدن ارزش ریال به دلار و سایر پول‌های رایج دنیا سبب گردشگری ارزان قیمت در ایران شده است، برای مقابله با آسیب‌های احتمالی این نوع گردشگری چه می‌توان کرد؟

در این زمینه باید سیاست‌هایی را اتخاذ کرد و امروز این اقدام تاحدودی انجام شده است. در راستای این اقدامات هزینه بازدید از اماکن و موزه‌ها در شیراز، اصفهان و سایر شهرهای توریست‌پذیر برای گردشگران خارجی باید دلار باشد. اجرای این طرح در هتل‌ها نیز ضروری به نظر می‌رسد تا صنعت توریسم و گردشگری دچار ضرر نشود. با این قانون گردشگری کشور ارزان نمی‌شود و برای ما سودآور خواهد بود. بازدید از موزه‌ها امروز برای ایرانیان به ریال و برای گردشگران خارجی به دلار است. میراث‌فرهنگی نیازمند درآمد است و اگر بنا باشد هر دو هزینه را به ریال بگیرد دچار ضرر مالی می‌شود. اگر بناست کاهش ارز ریال تداوم داشته باشد بسیاری از خدمات ارائه شده به گردشگران‌خارجی باید به دلار باشد. از سوی دیگر امکان آنکه از ترس تبعات اجتماعی ممنوعیت ورود گردشگران ارزان‌قیمت را اعلام کنیم، وجود ندارد.

قطعا ورود هر گردشگر به هر کشوری حداقل پنج تا 10 درصد تبعات اجتماعی برای آن کشور به همراه دارد و این امری طبیعی است. همان گونه که گردشگران ایرانی نیز کشور خارجی را درگیر برخی تبعات اجتماعی می‌کنند، اما کشور ما به عنوان کشوری‌اسلامی بسیاری از مسائل را نمی‌پذیرد. بنابراین اگر آمار و گزارشی از افزایش آسیب‌های‌اجتماعی به دلیل ورود گردشگران خارجی ارزان‌قیمت به کشور وجود دارد باید به سرعت آن را بررسی کرد تاحتی اگر آمار قابل‌توجه نبود از تشدید آن جلوگیری شود. سازمان اماکن نظارت‌های خود را افزایش دهد و میزان ارزان‌آوری و مزیت‌های آنها ارزیابی شود، اینکه چقدر سبب جذب سرمایه و تقویت زیرساخت‌های گردشگری می‌شوند.

البته شواهد نشان می‌دهد این آمار قابل توجه نیست، اما همچنان از سازمان اماکن خواسته شده تا بررسی کرده و آمارهای دقیق را به دست بیاورند. برای اخذ دلار از گردشگر باید جلساتی برگزار شود و میراث‌فرهنگی به عنوان سازمان ارائه دهنده خدمات به گردشگران‌خارجی خدمات را به دلار عرضه کند. البته تورهای‌گردشگری جز سفرهای زیارتی امروز با دلار هستند، اما قوانین برای سفر گردشگران جزئی، عراقی و افغانستانی نیز باید بررسی شوند. امروز برخی به صرف گردشگری ارزان ایران مداوم به آن سفر و از ارزانی اجناس سوءاستفاده می‌کنند که باید تدابیری برای مقابله با آن اتخاذ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha