مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی فاینشتاین در نیویورک نشان می دهد با استفاده از برخی داروهای کاهش دهنده فشار خون می توان از کاهش حافظه و اختلالات شناختی بیماران مبتلا به لوپوس جلوگیری کرد.

راهکاری برای جلوگیری از کاهش حافظه بیماران مبتلا به لوپوس

سلامت نیوز:  مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی فاینشتاین در نیویورک نشان می دهد با استفاده از برخی داروهای کاهش دهنده فشار خون می توان از کاهش حافظه و اختلالات شناختی بیماران مبتلا به لوپوس جلوگیری کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، مطالعات نشان می دهد فعالیت نوعی از سلول های مغزی به نام میکروگلیا منجر به کاهش حافظه و دیگر اختلالات شناختی در بسیاری از بیماران مبتلا به لوپوس نوع SLE می شود.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،لوپوس یک بیماری خودایمنی است که 90 درصد مبتلایان را زنان تشکیل می دهند. لوپوس به دو نوع DLE و SLE تقسیم بندی می شود. نقطه هدف نوع DLE معمولا پوست است و روی ارگان های دیگر بدن تاثیر نمی گذارد. نوع SLE جدی تر است و علاوه بر پوست، اندام های حیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
نوع شدید بیماری موجب می شود تا بافت مفاصل و عضلات و غشای ریه، قلب، کلیه ها و مغز آسیب ببیند. تشنج، افسردگی، گیجی و سکته مغزی، از عوارض لوپوس محسوب می شوند.


براساس این مطالعه با استفاده از گروهی از داروهای کاهش دهنده فشار خون که اصطلاحا مسدودکننده ACE نام دارند، ‌می توان فرآیند کاهش حافظه در بیماران مبتلا به لوپوس را متوقف کرد. مراحل اولیه این پژوهش در مدل های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده است.
مطالعات قبلی نشان داد بیماران مبتلا به لوپوسی که از کاهش حافظه رنج می برند، معمولا آنتی بادی هایی به نام DNRAb تولید می کنند. آنتی بادی ها معمولا توانایی ورود به مغز را ندارند، ولی در صورت بروز آسیب یا عفونت، می توانند وارد مغز شوند. در این حالت آنتی بادی DNRAb به نورون هایی (سلول های عصبی) حمله می کند که مسئول بیان یک پروتئین حیاتی در مغز به نام NMDAR هستند. منظور از بیان ژن فرآیندی است که در آن زاطلاعات درون ژن برای دستیابی به محصولی دیگر استفاده می شود.


ورود آنتی بادی به مغز موجب از بین رفتن سیناپس هایی می شود که مسئول اتصال سلول های عصبی مجاور هم هستند و این امر عامل بروز کاهش حافظه و اختلال شناختی است. مطالعات جدید نشان می دهد داروهای مسدودکننده ACE که برای کاهش فشار خون استفاده می شوند، از این فرآیند جلوگیری می کنند و می توانند در بیماران مبتلا به لوپوس مورد استفاده قرار گیرند.


به گزارش بنیاد لوپوس آمریکا، خستگی و ناتوانی از مهمترین و اولین نشانه های لوپوس است. در مراحل بعدی علایمی مانند سر درد، درد مفاصل، تب، کم خونی، ریزش مو، تورم در ناحیه دست و پا و اطراف چشم، لخته شدن غیر طبیعی خون، سفید شدن یا آبی شدن انگشتان در سرما، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید و زخم های پروانه ای شکل روی بینی و گونه دیده می شود. افراد مبتلا به لوپوس در ظاهر خوب دیده می شوند، در حالیکه مبارزه سختی در بدنشان وجود دارد و همین امر منجر به منزوی شدن بیمار می شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Experimental Medicine منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha