جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 252970

طرح تحول سلامت درست هدف‌گذاری نشد

سلامت نیوز:متخصص مغز و اعصاب گفت: متاسفانه علاوه بر قشر نیازمند، قشری که نیاز مالی نداشتند نیز از طرح تحول سلامت استفاده کردند و سود بردند و این باعث شد که هزینه‌ها بالا برود.
مصطفی امیری (متخصص مغز و اعصاب) در گفت‌وگو با ایلنا ضمن نقد اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیان داشت: بر اساس پیش‌فرض‌هایی که وجود داشت، طرح تحول سلامت باید هزینه درمان بیماران را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شد؛ در مراکز درمانی  بار مالی به بیماران تحمیل نشود و زمانی که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند، هزینه اضافه بر سازمان برای درمان نپردازد، اما در سیر اجرا یک سری از هدف‌گذاری‌ها درست صورت نگرفت و این عدم هدفگذاری باعث شد که مراجعه طیفی که تحت پوشش قرار گرفته‌اند، بیش از حد و بدون اینکه مورد خاصی داشته باشد، افزایش پیدا کند.
او گفت: طرح تحول سلامت وقتی اجرا شد، عملا تمامی افراد جامعه را پوشش داد و این باعث شد که افرادی که از استطاعت مالی  برخوردار نبودند به مراکز درمانی هجوم بیاورند. پزشکان علاقه‌ای نداشتند که تعداد مراجعه کنندگان افزایش پیدا کند، قرار بر این بود که بار درمانی کمتر شده و هزینه درمان برای بیماران ضعیف و متوسط کمتر شود، اما بیماران از هر طبقه‌ای  مراجعه می‌کردند و پزشک نمی‌توانست به هر دلیلی آنها را پذیرش نکند، نیازسنجی نمی‌شد که فرد پولدار،از قشر متوسط یا فرودست جامعه است، به کمک نیاز دارد یا خیر و این باعث می‌شد که بار زیادی به نظام سلامت تحمیل شود.
وی با اشاره به اینکه وزارت رفاه، تامین اجتماعی و هم وزارت بهداشت نیز نتوانستند برای این هزینه‌های بالا جایگزین پیدا کنند، گفت:‌ سازمان‌های بیمه‌گر هم که عملا ورشکسته هستند و توان پرداخت هزینه‌های بیماران از نظر داروهای مصرفی و هزینه‌های درمان را ندارند تا به بیمارستان‌ها و پزشکان پرداخت کنند.
وی خاطرنشان کرد: طرح سلامت به طور کلی طرح خوبی بود، اما در اجرا دامنه وسعت عمل باید کمتر می‌شد تا بیماران نیازمند که هزینه درمان برای آنها غیرقابل پرداخت بود را پوشش دهد. متاسفانه علاوه بر قشر نیازمند قشری که نیاز مالی نداشتند نیز از این طرح استفاده کردند و سود بردند و این باعث شد که هزینه‌ها بالا برود.
امیری افزود: مراجعه کننده‌ها به بیمارستان‌ها زیاد شده و اعمال جراحی، تشخیصی و همچنین دارویی در مراکز دانشگاهی و دولتی افزایش پیدا کرده است.
او تاکید کرد: یک سیستم درمانی که خدمات درمانی ارائه می‌کند، مجبور است بار نامتناسب را تحمل کند و از طرفی توقع در جامعه ایجاد شده که هر گونه خدمات درمانی باید رایگان باشد. به نظر می‌رسد باید با سیاستگذاری‌های صحیح طرح تحول سلامت براساس درآمد و نیازهای قشر نیازمند اجرا می‌شد. شاید پس از این بررسی‌ها مشخص شود که ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم باید از طرح تحول سلامت استفاده کنند و باقی جامعه هزینه درمان را پرداخت کنند. این که همه بیماران به صرف اینکه شناسنامه ایرانی دارند، دفترچه سلامت داشته باشند و از این طرح استفاده کنند منطقی نیست در کشورهای پیشرفته که درآمد ناخالص ملی آنها چهار تا پنج برابر کشور ماست، تمام افراد جامعه مشمول خدمات درمانی رایگان نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha