مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان گفت: در شرایط محدودیت استفاده از گوشت قرمز، باید از منابع دیگری همچون حبوبات به‌عنوان منابع پروتئینی جانشین گوشت استفاده کرد.

لزوم استفاده از مواد پروتئینی جایگزین گوشت قرمز

سلامت نیوز:مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان گفت: در شرایط محدودیت استفاده از گوشت قرمز، باید از منابع دیگری همچون حبوبات به‌عنوان منابع پروتئینی جانشین گوشت استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،با توجه به شرایط کنونی اقتصادی جامعه و افزایش قیمت بسیاری از اقلام خوراکی و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم، تعداد زیادی از اقلام و منابع غذایی از سفره‌ها حذف شده است. گوشت قرمز که یکی از مهم‌ترین منابع غذایی نیز محسوب می‌شود، یکی از مواردی است که با افزایش شدید قیمت روبرو شده و جای آن در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها خالی شده است. اما با حذف این منبع پروتئینی از برنامه غذایی افراد، باید مواد غذایی دیگری به‌عنوان جایگزین گوشت قرمز مصرف شود تا پروتئین مورد نیاز بدن تامین شود.

پریسا ترابی مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان ، با اشاره به همین موضوع و درخصوص مواد غذایی جانشین گوشت قرمز گفت: گوشت قرمز مهمترین منبع پروتئینی در میان مواد غذایی محسوب می‌شود به‌علاوه این ماده غذایی مهمترین منبع حیوانی پروتئین است.

وی اظهار کرد: نوع پروتئین موجود در گوشت قرمز، ماهی و گوشت سفید با نوع پروتئین های گیاهی متفاوت است و میزان جذب پروتئین‌های حیوانی بسیار بالاتر از پروتئین گیاهی است.

ترابی با بیان اینکه در صورت محدود بودن دسترسی به منابع پروتینی حیوانی ازجمله گوشت قرمز، باید از منابع پروتئینی دیگر استفاده کرد، عنوان کرد: در این شرایط باید از منابعی همچون انواع حبوبات، سفیده تخم مرغ و گروه نان و غلات برای تامین پروتئین بدن استفاده شود.

مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان توضیح داد: افرادی که به این گونه منابع پروتئینی دسترسی ندارند حداقل پروتئین مورد نیاز بدن را از منابع حبوبات از جمله لوبیا، نخود و عدس تامین کنند.

وی درباره سویا به عنوان یکی از منابع پروتئینی جانشین گوشت قرمز نیز توضیح داد: سویا یک منبع پروتئین گیاهی است که تا حدودی می تواند جانشین گوشت قرمز شود اما استفاده از آن نباید به طور مطلق بوده و پروتئین آن باید واقعی باشد.

ترابی با بیان اینکه مصرف منابع پروتئینی باید روزانه باشد، افزود: مصرف موادی همچون گوشت، حبوبات و تخم مرغ باید روزانه انجام گیرد چرا که نیاز بدن است اما در صورت حذف یکی از آنها مواد دیگر می تواند تا حدودی جانشین دیگری شود.

مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان اظهار کرد: یکی از مهمترین منابع جانشین گوشت قرمز، سفیده تخم مرغ است که منبع پروتئین و اسیدآمینه‌های مختلف است و مصرف آن در زمان عدم استفاده از گوشت توصیه می‌شود. همچنین انواع شیر و لبنیات نیز در شرایط عدم استفاده کافی از گوشت قرمز نباید فراموش شود.

وی با بیان اینکه در زمان محدودیت مصرف منابع پروتئینی باید گروه های آسیب‌پذیر مقدم‌تر باشند، اضافه کرد: در این گونه شرایط باید کودکان، نوجوانان، مادران باردار و سالمندان درمعرض تحلیل عضلانی در مصرف منابع پروتئینی در اولویت قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha