رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نخستین نشست مجازی با هیئت مدیره های نظام پرستاری تاکید کرد:عدم اجرای قانون تعرفه پرستاری به بهانه کمبود بودجه را قبول نداریم

عدم اجرای قانون تعرفه پرستاری به بهانه کمبود بودجه را قبول نداریم

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نخستین نشست مجازی با هیئت مدیره های نظام پرستاری به ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه سازمان نظام پرستاری پرداخت و گفت: این توجیه که به دلیل کمبود بودجه، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا نشود قبول نداریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، برای نخستین بار نشست هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور توسط ویدئو کنفرانس با حضور رئیس کل و معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری صبح روز یکشنبه برگزار شد.


دکتر اصغر دالوندی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در این ویدئو کنفراس با اشاره به رویکرد سازمان نظام پرستاری در دوره جدید و حضور ایشان در سازمان گفت: در تغییراتی که در طی دو سه ماه اخیر در سازمان نظام پرستاری رخ داده است ، در ادامه تلاش‌هایی سه دوره گذشته و در راستای فعالیت های پیشین صورت گرفته توسط سایر همكاران ، اما با رویکرد جدید بوده که با حرکات نوینی همراه بوده است.


وی با اشاره به مشکلات پرستاران شرکتی اظهار داشت: بیشترین توجه سازمان در چند ماهه اخیر به بدنه بالین بوده است و تلاش هایی را در جهت جذب ، و استخدام همکاران شرکتی و رفع مشکلات آنها بوده است.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری خاطر نشان کرد: در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستار جلساتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونت پرستاری برگزار شده كه نهایتا معاونت سازمان مدیریت و برنامه ریزی این مسئله را بر عهده وزارت بهداشت قرار داد. بر اساس پیش بینی بودجه تعرفه‌گذاری حدود ٢٠٠٠میلیارد به وزارت پیشنهاد شده ، همچنین برای اجرای بند ۱۰ ماده ۶۸ كه می تواند ۵۰ درصد فوق العاده را به پرستاران اضافه کند باید ١٥٠٠ میلیارد تومان مجلس كمك كند و زمینه جذب افراد آماده به کار را به جای بازنشستگان با اختصاص بودجه مناسب فراهم نماید.

وی در خصوص اعطای صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری و تغییر عقیده در این مورد ، تصریح کرد: طی پیگیری های بعمل آمده و جلسات مکرر بنا گردید که اعطای این پروانه توسط سازمان صنفی پرستاران انجام شود اما علی رغم این پیگیری‌ها معاونت پرستاری طی مصاحبه ای اعلام کرد که این امر به مسیر دیگری رهنمود شده است که امیدواریم این امر را به نوعی پیش ببریم و اعطای پروانه صلاحیت به پرستاران توسط سازمان ناظم پرستاری انجام شود.


دالوندی با بیان این که سازمان نظام پرستاری به دنبال این بود که از طریق اعطای صلاحیت حرفه ای به چند نکته مهم دست یابد، افزود: یکی از این نکات الزام عضویت پرستاران در سازمان صنفی خود بود که از این طریق بتوان به یک بانک اطلاعاتی در خصوص تعداد پرستاران شاغل دست یافت.


وی با اشاره به دیگر فعالیت های سازمان نظام پرستاری ، گفت: همچنین یکی دیگر از فعالیت‌های که با حضور بنده در سازمان نظام پرستاری انجام شد، شفافیت مالی توسط حسابرسان تراز اول کشوری انجام بود . بنابراین تمامی هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری باید به سازمان بپیوندند که از این طریق سازمان بتواند به حسابهای مالی این هیئت مدیره ها دسترسی داشته و بتواند اوضاع مالی آنها را مورد بررسی قرار دهد.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری در این ویدئو کنفرانس با اشاره به بحث قانون خدمات کشوری و اصلاح آن، تاکید کرد: در خصوص اصلاح قانون خدمات کشوری با نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان جلساتی برگزار شد زیرا این قانون در این پنج سال به صورت پایلوت در حال اجرا بود که نهایی شدن آن در دستور کار مجلس قرار گرفته و اگر مطالبی در این قانون بیان نشود قطعا حذف خواهد شد. بنابراین با همکاری معاونت پرستاری اصلاحیه ای در این خصوص بیان کردیم که قانون سختی کار و بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه برای خانمها و ٢٥ سال سابقه برای آقایان و اجرای قانون ارتقا بهره وری در این قانون گنجانده شود که خوشبختانه توسط کمیسیون بهداشت و درمان مورد قبول واقع و تصویب شد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شده است.


وی با بیان این که تعرفه‌های مراکز خدمات پرستاری در منزل توسط شورای عالی بیمه مورد تصویب قرار گرفته است ، یادآورشد: مراکز خدمات پرستاری در منزل به زیر ساخت های فرهنگی، اخلاقی و تعرفه ای نیازمند است و از لحاظ پشتیبانی بیمه ای باید گفت که تنها چهار بیماری تحت پوشش قرار گرفته که طی یک زمان مشخص بایستی پایلوت و انجام شود .


دالوندی با اشاره به مشکل ورشکستگی خدمات پرستاری در منزل افزود: همچنین در بخش خصوصی مراکزی را به عنوان مرکز خدمات پرستاری در منزل بیمارستانی تاسیس شده که حتی یک بیمار هم به ۱۷۰ مرکز مجاز خدمات پرستاری در منزل در تهران ارجاع داده نمی‌شود که باعث ورشکستگی مراکز خدمات پرستاری در منزل شده که به شدت با این امر مخالف هستیم و خواهان  برچیده شدن مراکز خدمات پرستاری در منزل در سطح بیمارستانهای خصوصی هستیم .


وی با بیان این که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اخیرا به دنبال راه اندازی رشته ای تحت عنوان مراقبین سلامت بوده است، اظهار داشت: معاونت بهداشتی وزارت خانه با بهانه اینکه پرستاران با حقوق یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در فیلدهای بهداشتی به ارائه خدمات نمی پردازند درصدد ایجاد رشته مراقبین سلامت برخواسته که شورای عالی و سازمان نظام پرستاری و انجمن ها ی علمی و مركز توسعه پرستاری و بورد پرستاری مخالفت خود را صریحا اعلام کردند زیرا این فیلد بازار کاری بیش از ۱۰۰ هزار اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری در خصوص کمک پرستاری گفت: مجوز دوره تکمیلی ۸ ماهه به یک ساله کمک بهیاران توسط معاونت پرستاری به سازمان نظام پرستاری اعطا شده بود اما معاونت پرستاری به برخی مراکز دوره تربیت کمک پرستاری یکساله را از ابتدا اعطا کرده است که این خلاف قانون بوده است و سازمان در این خصوص نیز مخالفت خود را عنوان کرده است.
 


وی با بیان این که سازمان نظام پرستاری به سمت آموزش و پژوهش هوشمند و هدف گراگرایش پیدا کرده و بدنبال هدفمند کردن آموزش و پژوهش در سازمان نظام پرستاری است، تاکید کرد: در این راستا آموزش ها به صورت مجازی انجام می‌گیرد که این آموزش برای عموم مردم و پرستاران مفید خواهد بود که در همین راستا ، سازمان نظام پرستاری با مدیر عامل نرم افزاز روبیکا قراردادهایی را منعقد کرده است که آموزش های عمومی به گروه هدف توسط پرستاران ، مدیران پرستاری و دانشکده ها در استودیو های مورد قرارداد ضبط و پخش شود.


دالوندی با اشاره به ایجاد و توسعه مرکز هسته کارآفرینی در سازمان نظام پرستاری ، اظهار داشت: هسته کار آفرینی سازمان نظام پرستاری توسط مشاور عالی رتبه در این زمینه راه اندازی شده است  و از توان سازمان در جهت کارآفرینی در حوزه سخت افزاری نرم افزاری و تولید اولین اپلیکیشن هایی گام های مثبتی برداشته شده است و این حرکت نوین در سازمان نظام پرستاری بوده است.


وی با اشاره به افتتاح کلینیک پرستاری برای نخستین بار توسط سازمان نظام پرستاری ، یادآور شد: این کلینیک به ارائه خدمات به خود پرستاران و مردم می پردازد و به نوعی کارآفرینی برای پرستاران خواهد بود که از این طریق حضور پرستاران در عرصه های مردمی خواهد بود.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این که جامعه پزشکی بیش از یکصد سال در بین مردم حضور داشته و این باعث ایجاد سرمایه اجتماعی در این جامعه شده است، یادآور شد: جامعه بزرگ پرستاری نیز می تواند با حضور مردمی و داوطلبانه بخشی از خدمات خود را به صورت داوطلبانه به مردم ارائه دهد تا از این طریق حضور آنها در جامعه پررنگ تر و این حرفه و فعالیت های غیر از بالین آنها به مردم معرفی شود.


وی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی پرستاران گفت: خوشبختانه جشنواره فرهنگی ورزشی پرستاری با همکاری نظام پرستاری همدان و دانشگاه علوم پزشکی همدان توانست به نحو احسن برگزار شود که نکته مهمی بود که در هفته‌های اخیر گذشت امیدواریم در سال های آینده بتوانیم این جشنواره ها را گسترش دهیم.
 


 
دالوندی در خصوص مسائل رفاهی پرستاران افزود: مسائل رفاهی می‌بایست برای پرستاران تامین شود که در این راستا اولین پانسیون پرستاری در تهران برای پرستاران افتتاح خواهد شد و پانسیون ها می تواند تعادل بین زندگی و کار پرستاران را افزایش دهد و همچنین با ایجاد مهدکودک های شبانه روزی در کنار مراکز می توانیم تا حدودی از استرس و دغدغه پرستاران کاهش دهیم.


وی در پایان خاطر نشان کرد: برای نخستین بار توسط ویدیو کنفرانس توانستیم نشستی با دغدغه مندان پرستاری سراسر کشور برگزار نماییم و امیدواریم همه با هم در این اتحاد، همبستگی به استقلال حرفه ای پرستاری کمک کنیم.


در ادامه این نشست محمد شریفی مقدم معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به پایان دوره چهارم سازمان نظام پرستاری و توجه به نرم افزار حسابداری نوسا گفت: دوره چهارم سازمان نظام پرستاری رو به اتمام است بنابراین مسائل مالی هیئت مدیره ها می بایست به صورت شفاف به سازمان کل ارائه شود که سازمان این منابع مالی را به دوره بعدی ارائه دهد بنابراین هیئت مدیره ها باید حسابرسی خود را انجام داده که جایی برای بحث در این خصوص باقی نماند.


در پایان این نشست به پرسش و پاسخ در خصوص مسائل هیئت مدیره ها پرداخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha