عضو کمیته بیمه سلامت، گفت: عوارض بر کالا‌های آسیب رسان به سلامت و مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع پایدار برای نظام سلامت محسوب می‌شوند.

نظام سلامت نباید به منابع زودگذر و پر ریسک مثل قیمت نفت متصل باشد

سلامت نیوز:عضو کمیته بیمه سلامت، گفت: عوارض بر کالا‌های آسیب رسان به سلامت و مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع پایدار برای نظام سلامت محسوب می‌شوند.
                                                                                                   
به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، حمیدرضا صفی خانی با اشاره به اهمیت مدیریت منابع و مصارف در نظام سلامت، اظهار داشت: اولین چیزی که در این راستا مهم است اینکه نظام سلامت منابع خود را چطور باید کسب کند که پایدار باشد و به منابع زودگذر متصل نباشد. به همین علت نظام‌های سلامت اصولا منابع خود را به مالیات و عوارض متصل می‌کنند. این در حالی است که منابع نظام سلامت را نباید به منابع زودگذر و پرریسک مثل قیمت نفت متصل کرد.

وی افزود: عوارض بر کالا‌های آسیب رسان به سلامت و مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع پایدار برای نظام سلامت محسوب می‌شوند.

قائم مقام معاونت برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: نظام‌های سلامت معمولا این منابع را با هدف پایداری و همبستگی اجتماعی جذب می‌کنند. منظور از همبستگی اجتماعی به معنی شکل‌گیری یارانه متقاطع بین مردم است. یعنی اولا باید جریان نقدینگی بین مردم و دولت عادلانه تقسیم شود و دوما مردم به جای اینکه موقع بیماری حق بیمه بپردازند، باید در یک بازه زمانی طولانی کم کم حق بیمه یا مالیات پرداخت کنند.

عضو کمیته بیمه سلامت با بیان اینکه مردم با گروه‌های درآمدی متفاوت باید پرداخت عادلانه داشته باشند، اظهار داشت: یعنی هر شخصی که درآمد بیشتری دارد باید پرداخت بیشتری داشته باشد. این موارد از ارزش‌های بنیادین نظام پرداخت عادلانه است. وقتی یارانه متقاطع شکل بگیرد، همبستگی ایجاد می‌شود.

  صفی خانی تاکید کرد: باید توجه کنیم که ایجاد انباشت پول منجر به ورود افراد کم درآمد و پر درآمد به یک صندوق بزرگ و بهره‌مندی مبتنی بر نیاز سلامتی شود.

وی  خاطرنشان کرد: درباره هزینه‌ها نیز با سه عنصر تعداد خدمت، قیمت هر واحد خدمت و فرآیند‌ها و نظام پرداخت کشور مواجه هستیم که هر کدام از این موارد می‌تواند معادلات هزینه‌ای نظام سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. یعنی اگر تواتر خدمات بالا برود، هزینه ایجاد می‌شود. ممکن است خدمات ارزان داشته باشیم، اما تواتر آن بالا باشد. شیوه خرید خدمت نیز در بحث هزینه‌ها تعیین کننده است و شامل مواردی مثل اینکه خدمت را از چه کسی، با چه قیمتی، در چه مکان‌هایی و در چه ساختار‌هایی خریداری می‌شود. در واقع وقتی بحث خرید راهبردی مطرح می‌شود، باید به تمام این سوالات پاسخ داده شود.
                                                                                                                                                

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha