عضو کمیته پیشگیری و درمان بیماری ام اس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که بی توجهی و عدم مراجعه به موقع برای پیشگیری سبب شده است تا خطر بروز بیماری ام اس در کشور افزایش یابد.

خطر بروز بیماری ام اس در کشور رو به افزایش است

سلامت نیوز:  عضو کمیته پیشگیری و درمان بیماری ام اس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که بی توجهی و عدم مراجعه به موقع برای پیشگیری سبب شده است تا خطر بروز بیماری ام اس در کشور افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیماری ام اس (مولتیپل اسکروزیس Multiple sclerosis) ، نوعی بیماری اعصاب مرکزی است که می تواند هر عضوی در بدن را درگیر کند و علایم آن از اختلالات حرکتی تا اختلال در گفتار متغیر است.
دکتر حسین باغبانیان متخصص نورولوژی روز یکشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی اداره کل بیمه سلامت مازندران افزود: از آنجاییکه این بیماری در مرحله اول با علائم رفت و برگشتی همراه است، بسیاری از افراد نسبت به علائم آن بی توجهی کرده و به پزشک مربوطه مراجعه نمی کنند.
وی با بیان اینکه فقر فرهنگی و اطلاعات نادرست رواج یافته نسبت به بیماری ام اس از دیگر دلایل خطر افزایش بروز این بیماری است، توضیح داد: هنگامی که بیمار یا خانواده او از بروز بیماری ام اس، مطلع می شوند، اولین واکنش آنان وحشت و سردرگمی است در حالیکه در اغلب موارد هیچگونه خللی در عمر طبیعی افراد ایجاد نمی شود.


در بیماری ام اس، گلبول های سفید که نقش دفاع از بدن را به عهده دارند به دلایل نامشخصی اشتباها به میلین ( غلاف های عصبی در سیستم عصب مرکزی) ، به جای یک عامل بیگانه، حمله ور شده و بیماری آغاز می شود.
هر بار که این گلبول ها به رشته های اعصاب مربوط به یکی از اندام های بدن حمله می کنند، آن اندام دچار مشکل خواهد شد، بطور مثال فرد ممکن است زمانی در راه رفتن و زمانی دیگر در دیدن یا حفظ تعادل دچار مشکل شود.
متخصص نورولوژی با بیان اینکه بچه دار نشدن، فلج شدن، ویلچری شدن، استرس، تشخیص ندادن، مرگ زودرس، درمان خارج از کشور و داروهای کمیاب مواردی از اطلاعات نادرست رواج یافته در مورد بیماری ام اس است، اظهار داشت : درحالی که این بیماری نیز همانند دیگر بیماری های رایج کشور قابل پیشگیری و درمان است.
باغبانیان متوسط سن بیماران ام اس در کشور را 20 تا 40 سال عنوان کرد و گفت: شیوع این بیماری بین زنان 2تا سه برابر بیشتر از مردان است.
وی با تاکید بر این نکات که بیماری ام اس کر، کور و موجب مرگ نمی شود، گفت: بیماری ام اس ناتوان کننده است و موجب خستگی زیاد فرد می شود.
دکتر باغبانیان با بیان این نکته که 85درصد علائم این بیماری رفت و برگشت است و در بیشتر مواقع شخص متوجه بیماری خود نمی شود، بیان داشت: در 2 تا پنج سال اول، این بیماری در مرحله اولیه قرار دارد که می توان با مراجعه به پزشک جلوی پیشرفت آن را گرفت.
وی تشخیص بیماری ام اس را برای پزشکان با تجربه آسان دانست و افزود: معیار های تعریف شده تشخیصی وجود دارد.
باغبانیان منشاء شیوع و بروز بیماری ام اس را در شمال اروپا و آمریکا از 200سال پیش دانست و ادامه داد: امروز با انجام MRIبه راحتی ام اس بودن بیماری قابل تشخیص است.
وی سیر بیماری ام اس در پنج سال اول را بسیار کند دانست و گفت: علت اصلی بیماری همچنان ناشناخته است اما بررسی ها و تحقیقات نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن علیه خود حمله کرده و پوشش ایمنی را از بین می برد.
باغبانیان با بیان اینکه تا 98درصد انتقال بیماری از ژنتیک منفی است، در عین حال افزود: پیشنهاد می شود که بین کسانی که مبتلا به بیماری ام اس هستند ازدواج فامیلی صورت نگیرد اما اینکه این بیماران صاحب بچه مبتلا به ام اس شوند، نادرست است.


**ویتامین D ناشی از آفتاب، عامل مهم در جلوگیری از ابتلا به بیماری ام اس
متخصص نورولوژی با بیان اینکه ویتامین دی از آفتاب بهترین دارو برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ام اس است، گفت: برخی ها فکر می کنند با ایستادن جلوی آفتاب با پوشش و یا پشت شیشه می توان از ویتامین Dآفتاب بهره مند شوند که این تفکر اشتباه است.
دکتر باغبانیان توضیح داد: برای گرفتن آفتاب با رعایت نکات ضد آفتاب سوختگی باید بخش های زیادی از جلو و پشت بدن انسان در معرض آفتاب قرار بگیرد تا ویتامین دی مورد نیاز را دریافت کرد.
وی ویتامین دی را مهمترین عامل برای تنظیم کردن فعالیت های ایمنی بدن دانست و گفت: مصرف ماهی البته به روش هایی که ویتامین آن در اثر سرخ کردن از بین نرود بسیار مهم و اثر گذار است.


**تشدید بیماری ام اس با دود سیگار و قلیان
عضو کمیته پیشگیری و درمان بیمای ام اس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیماران ام اس علاوه بر اینکه به هیچ عنوان نباید سیگار و قلیان مصرف کنند و همچنین نباید در معرض دود استعمال این موادها قرار داشته باشند.
باغبانیان تاکید کرد: ناتوانی بیماران ام اس در کسانی که در سیگار و قلیان مصرف می کنند، 2تا چهار برابر بیشتر می شود.
وی نوع رژیم غذایی در بیماران ام اس را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: رژیم غذایی مدیترانه ای شامل مصرف گوشت سفید، سبزی و صیفی مهم است و به هیچ عنوان نباید گوشت قرمز و یا فست فود استفاده کرد.


**برابری اثر گذاری داروهای ایرانی به نسبت داروهای خارجی
وی اثر گذاری برای درمان بیماران ام اس با داروهای ایرانی را برابر با داروهای خارجی دانست و گفت: به رغم گران بودن قیمت داروهای ام اس اما به اندازه کافی داروها در کشور تولید و در دسترس قرار دارد.
باغبانیان گفت: دولت نیز پوشش بیمه ای کاملی را برای درمان و داروهای بیماران ام اس ارائه می کند.


*آمارهای مربوط به بیماری ام اس در کشور
برآورد وزارت بهداست، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که شیوع بیماری ام اس در ایران از 50 در 100هزار سال 2008 اکنون به 100در 100هزار نفر رسیده است.
بر اساس آمار بیمه سلامت در مازندران سه هزار و 100بیمار ام اس شناسایی شده است و اکنون یکهزار و 100 نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha