دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 253748

هیرسوتـیسم (HIRSUTISM) به رشد بیش از حد موهای تیره و ضخیم در مناطقی از بدن زنان که به‌طور معمول موها نازک و اندک هستند، اشاره دارد:(در بالای لب و چانه، قفسه سینه، شکم و پشت) این رشد بیش از حد مو توسط افزایش سطح هورمون‌های مردانه (آندروژن) ایجاد می‌شود. هرچند تمام زنان آندروژن تولید می‌کنند، اما سطح بالایی از آندروژن‌ها می‌تواند منجر به هیرسوتیسم شود.

دردسر موهای زاید

سلامت نیوز-*دکتر سمیه ادایی: هیرسوتـیسم (HIRSUTISM) به رشد بیش از حد موهای تیره و ضخیم در مناطقی از بدن زنان که به‌طور معمول موها نازک و اندک هستند، اشاره دارد:(در بالای لب و چانه، قفسه سینه، شکم و پشت) این رشد بیش از حد مو توسط افزایش سطح هورمون‌های مردانه (آندروژن) ایجاد می‌شود. هرچند تمام زنان آندروژن تولید می‌کنند، اما سطح بالایی از آندروژن‌ها می‌تواند منجر به هیرسوتیسم شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، زنان با رشد بیش از حد مو باید توسط پزشک ارزیابی شوند، بویژه اگر موها به سرعت رشد می‌کنند یا اگر خویشاوندان وی رشد موی نسبتاً کمتری داشته باشند. در اکثریت قریب به اتفاق، هیرسوتیسم به‌علت بیماری جدی نیست؛ با این حال، علت هیرسوتیسم باید مشخص شود، زیرا ممکن است نیاز به درمان بیماری‌های زمینه‌ای باشد.


هیرسوتیسم ناشی از تولید بیش از حد یا فعالیت هورمون‌هایی است که آندروژن نامیده می‌شوند، آندروژن‌ها توسط تخمدان‌ها یا غده‌های آدرنال تولید می‌شوند و به‌طور موضعی در فولیکول مو اثر می‌کنند. شرایط متعددی می‌تواند منجر به هیرسوتیسم شود. شایع‌ترین علل هیرسوتیسم عبارتند از: سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و هیرسوتیسم ایدیوپاتیک. هر دو با معاینه فیزیکی، بررسی سابقه پزشکی و خانوادگی و گاهی آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند.pco معمولاً با سایر علائم همراه است از جمله قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی در صورتی که در هیرسوتیسم ایدیوپاتیک علائم همراه دیده نمی‌شود و قاعدگی منظم می‌باشد.


از علل کمتر شایع ولی خطرناکتر هیرسوتیسم می‌توان به سندرم کوشینگ و هایپرپلازی مادرزادی غدد آدرنال و تومورهای تخمدان اشاره کرد.همچنین مصرف برخی داروها منجر به هیرسوتیسم می‌شود.
تصمیم به درمان هیرسوتیسم گاهی اوقات موضوع انتخاب شخصی است. طیف وسیعی از مقادیر طبیعی مو در بین زنان وجود دارد.‌ نژاد و قومیت نقش مهمی در رشد موهای بدن ایفا می‌کنند وفرهنگ افراد در میزان آزارنده بودن موی زاید برای افراد مختلف مؤثر است. از طرفی با افزایش سن تولید آندروژن کاهش می‌یابد. بنابر این انتخاب درمان، بسته به‌علل زمینه‌ای و سن و شدت هیرسوتیسم متفاوت می‌باشد. همچنین مهم است که بیمار قصد حاملگی دارد یا نه.چرا که دسته‌ای از درمان‌های هورمونی در واقع با مکانیسم جلو‌گیری از بارداری به تنظیم هورمونی فرد و درمان هیرسوتیسم کمک می‌کنند و استفاده از بعضی از داروهای ضد آندروژن در حاملگی ممنوع است و حتماً باید در کنار روش‌های مطمئن جلوگیری از بارداری باید استفاده شوند. باتوجه به اینکه سیکل رشد مو 6 ماه است حداقل شش ماه طول می‌کشد تا درمان‌های مؤثر هورمونی بر فولیکول مو اثر‌گذار باشد. هیرسوتیسم سندرم تخمدان پلی کیستیک و هیرسوتیسم ایدیوپاتیک با روش‌های مشابه درمان می‌شود. درمان PCOS همچنین ممکن است شامل درمان ناباروری، دیابت و عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی باشد. برداشتن مو و روشن کردن مو با استفاده از روش‌های مختلف از اصلاح روزانه گرفته تا روش‌های دائمی‌تر حذف فیزیکی مثل استفاده از لیزر و الکترولیز در کنار درمان‌های دارویی به روند سریعتر بهبود هیرسوتیسم کمک می‌کند.

*متخصص زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha