پزشکان هم مثل مردم عادی حق دارند به تعطیلات بروند، این مساله غیرقابل انکار است، اما بدیهی است که بیماری تعطیلی نمی‌شناسد و در این بین برخی بیماران‌ اگر به‌موقع درمان نشوند، دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند، به همین دلیل است که ترس از نبود پزشک متخصص به یکی از دغدغه‌های شهروندان در تعطیلات بدل شده است.

مصایب مریضی در تعطیلی

سلامت نیوز:پزشکان هم مثل مردم عادی حق دارند به تعطیلات بروند، این مساله غیرقابل انکار است، اما بدیهی است که بیماری تعطیلی نمی‌شناسد و در این بین برخی بیماران‌ اگر به‌موقع درمان نشوند، دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند، به همین دلیل است که ترس از نبود پزشک متخصص به یکی از دغدغه‌های شهروندان در تعطیلات بدل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تعادل ،نبود پزشک در روزهای تعطیل ‌در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد و رفتن پزشکان متخصص به سفر، گاه باعث دردسر بیماران و خانواده‌هایشان می‌شود، چون آنها نیز باید رنج سفر به شهرهای بزرگ را از جمله پایتخت به جان بخرند. این در حالی است که رسیدگی به سلامت مردم نیازی همیشگی است و نمی‌شود در درمان بیماران به‌ویژه بیمارانی که نیاز فوری به درمان دارند، وقفه ایجاد کرد.

وضعیت در مراکز خصوصی وخیم‌تر است و ابزار قانونی برای اجبار این مراکز به خدمات‌رسانی در روزهای تعطیل وجود ندارد، اما در مراکز دولتی نیز وضعیت چندان مناسب نیست.

وعده‌ها و البته برنامه‌های اعلام شده از سوی مسوولان دال بر این است که در تعطیلات نباید نگران چنین کمبودی بود، اما بیماری خبر نمی‌کند و کمبود پزشک متخصص در بسیاری از رشته‌های تخصصی در روزهای تعطیل یک معضل است، از تهران که بیش از 30 درصد پزشکان متخصص در آن جمع هستند که بگذریم، در بسیاری از استان‌ها در ایام تعطیل پزشک متخصص در برخی رشته‌ها یا وجود ندارد یا بسیار اندک است.

البته گاهی در صورت نیاز فوری به عمل جراحی یا رسیدگی فوری، مسوولان بیمارستان بطور تلفنی از پزشک متخصص می‌خواهند در بیمارستان حاضر شود که این روند نیز مخاطرات خاص خودش را دارد و کسانی که در روزهای تعطیل کارشان به بیمارستان کشیده، از نزدیک این مخاطرات را تجربه کرده‌اند.

برخی نیازهای پزشکی، فوری و آنی است و باید بیمار فورا عمل جراحی شود؛ به عنوان مثلا فردی که شبکیه چشمش سوراخ شده قبل از آنکه این شبکه پاره شود باید فورا توسط پزشک متخصص معاینه و به روش لیزری عمل شود تا از پاره شدن شبکه جلوگیری شود.

اما اصولا متخصصان و پزشکان در روزهای تعطیل در استراحت یا مسافرت هستند و این دسته از بیماران حتی در صورت حضور در بیمارستان باید تا روز کاری تحمل کنند که احتمال هر اتفاقی هست. در ایام نوروز مشکلات چندین برابر می‌شود و بیماران حداقل تا دو هفته باید برای حضور در مطب پزشکان در انتظار باشند و تنها راه چاره آنها مراجعه به مراکز درمانی است. ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی مراکز درمانی، باعث می‌شود پزشکان به صورت همزمان بیمارستان را ترک کنند و به مرخصی بروند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی و مدیریت در بسیاری از مراکز درمانی شاهد مرخصی‌های همزمان پزشکان و صف انتظار مردم پشت درب مطب‌ها هستیم.

 در روزهای تعطیل بیمار نشوید!

عباسعلی پوربافرانی در رابطه با حضور نداشتن پزشکان در بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی گفت: مراکز درمانی باید در طول روز چندین پزشک داشته باشند که متاسفانه به دلیل ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت در بسیاری از مراکز درمانی شاهد کمبود پزشک هستیم. نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، در روزهای تعطیل بدون پزشک می‌مانند، مردم برای رفع بیماری و مشکلات خود باید ساعت‌ها پشت درب مطب‌ها منتظر بمانند. از طرفی گاهی اوقات نیز در برخی از مراکز درمانی که به 3 پزشک نیاز دارد، با یک پزشک اداره و باعث افزایش ازدحام جمعیت می‌شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خانه ملت گفت: خالی بودن مراکز درمانی از پزشک به دلیل سوء مدیریت و عدم نظارت کافی اتفاق می‌افتد و لازم است دانشگاه‌های علوم پزشکی و دستگاه‌‌های نظارتی با حساسیت بیشتری به این موضوعات بپردازند چراکه با جان مردم سرو کار دارد.

ذبیح نیکفر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز می‌گوید: از مسوولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی دقیق‌تر به نحوی عمل کنند که مردم در روزهای تعطیل دچار مشکل نشوند. از سوی دیگر، معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است حضور متخصصان در این روزها ضرورت دارد. او می‌گوید: فعالیت روزانه کلینیک‌های ویژه در این ایام با حضور رشته‌های بالینی خاص شامل داخلی، قلب، زنان، اطفال، جراحی عمومی، روانپزشکی، دندانپزشکی و دیگر تخصص‌ها بنا به تشخیص ضروری است.

جان بابایی به مشکل نبود پزشک در شهرستان‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: به عنوان مثال در ایام نوروز در هر شهرستان حداقل یک مرکز جهت ارایه خدمات دندانپزشکی، اورژانس و شبانه‌روزی دایر است.

آن‌طور که معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید، نیمی از مراکز خصوصی و البته خیریه‌ها هم به کمک مراکز دولتی درمانی کشور می‌آیند. جان‌بابایی دلیل این امر را افزایش بار مراجعات به مراکز دولتی می‌داند. به گفته او «چون تعطیلی بخشی از خدمات در بخش خصوصی (مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها) باعث افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی دانشگاهی و ازدحام و شلوغی در اورژانس‌های بیمارستانی می‌شود، بخش خصوصی و خیریه اعم از مطب‌ها، بخش‌های اورژانس و بخش‌های ویژه بیمارستان‌های خصوصی با حفظ کل ظرفیت تخت‌ها با 100 درصد توان به ارایه خدمت می‌پردازند.»

اما مشکل اصلی در روزهای تعطیل، سرماخوردگی و دندان‌درد نیست. شاید برای این مشکلات، بتوان با مراجعه به چند مرکز درمانی پزشک عمومی پیدا کرد، اما مساله اصلی پزشکان متخصص است که به دلیل نبود برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و مراکز درمانی، به کلی شهرها را خالی از متخصص می‌کنند و بیماران را با بیماری‌شان رها می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha