دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 253821

معاون دارو وغذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که پرونده چهار داروخانه دار متخلف استان برای برخورد قانونی به دادگستری ارسال شده است.

پرونده چهار داروخانه متخلف روی میز قاضی

سلامت نیوز:  معاون دارو وغذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که پرونده چهار داروخانه دار متخلف استان برای برخورد قانونی به دادگستری ارسال شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر محمدرضا شیران در گفت و گو با خبرنگاران تخلف این داورخانه ها را توزیع دارو خارج از شبکه و قاچاق اعلام کرد.


وی گفت که یکی از این داروخانه ها حدود 16 هزار قرص آنتی بیوتیک را به مرغداری ها فروخت و علاوه بر این در فروش غیرمجاز داروهای هورمونی رشد به باشگاههای بدن سازی هم فعالیت داشت.
شیران فروش داروی هورمون رشد به صورت غیرمجاز به باشگاههای بدن سازی را ضربه زدن به اعتماد مردم نسبت به شبکه سلامت دانست و هشدار داد: مصرف این هورمون ها بدون مجوز پزشک متخصص می تواند باعث بروز بیماری دیایت در مصرف کنندگان شود.
وی مجازات داروخانه داران متخلف را قطع سهیمه دارو، لغو قرارداد با بیمه و ابطال پروانه فعالیت اعلام کرد.
شیران گفت: معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران با همکاری مردم با متخلفان بخش دارو و غذا بشدت برخورد می کند.
در مازندران حدود 500 داروخانه فعالیت دارد.


** رفع مشکل کمبود دارو
معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که در شرایط کنونی مشکل دارویی به خصوص داروی تولید داخل کشور در شبکه توزیع استان وجود ندارد.


وی برخی کمبودهای دارویی در استان را مربوط به داروهای خارجی دانست و افزود: داروهای مشابه داخلی برای این دسته از داروهای خارجی در داروخانه ها وجود دارد و کارکرد درمانیشان هم مشابه است.
شیران با اظهار این که احساس کمبود دارویی خارجی ناشی از توجیه نبودن پزشکان است، گفت: برخی از پزشکان بدون توجه به شرایط دارویی کشور نسخه می پیچند که این کار مشکلاتی را برای بیماران و داروخانه ها ایجاد کرده است.
وی افزود: با توجیه پزشکان، مشکل دارویی بیماران با مشابه داخلی رفع شده است و در حال حاضر مشکل خاصی در این حوزه نداریم.
او ادامه داد: هم اکنون حدود 98 درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و حداقل در 2 سال آینده کشور مشکلی از لحاظ تامین دارویی نخواهد داشت.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد نگاه های منفی نسبت به داروهای تولید داخل هم گفت: داروهایی داخلی که برای مشابه خارجی نسخه پیچی می شود از لحاظ درمانی تفاوتی چندانی ندارند و کارکردشان در درمان یکسان است.
معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران در عین حال گرانی 10 تا 20 درصدی دارو را تایید کرد و گفت: این گرانی متناسب با نرخ تورم همه ساله برای جلوگیری از ضرر داروسازان در کشور اعمال می شود.
وی افزود: داروی بیماران خاص هم در مازندران از طریق معاونت دارو و غذا در اختیار انجمن بیماران خاص قرار می گیرد تا میان بیماران توزیع شود.
شیران گفت: علاوه بر این، چند داروخانه معتمد نیز این داروها را با نظارت معاونت دارو و غذا دانشگاه در اختیار بیماران قرار می دهند.
مازندران حدود چهار هزار بیمار خاص دارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha