رئیس شبکه هپاتیت ایران بر اهمیت اهدای خون توسط سوگواران اباعبدالله الحسین(ع) تاکید کرد و گفت: در این صورت، اهداکنندگان خون و نیز بیماران منتفع می شوند.

خطر انتقال هپاتیت با قمه زنی

سلامت نیوز: رئیس شبکه هپاتیت ایران بر اهمیت اهدای خون توسط سوگواران اباعبدالله الحسین(ع) تاکید کرد و گفت: در این صورت، اهداکنندگان خون و نیز بیماران منتفع می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید موید علویان  افزود: اما در مواردی هر چند محدود که قمه زنی و یا تیغ زنی صورت می گیرد، به واسطه استفاده از قمه مشترک، خطر انتقال و ابتلا به هپاتیت بی و سی افزایش می یابد.


وی اظهار داشت: قمه زنی معمولا با پاشیدن خون به اطراف همراه است که از این طریق هم می تواند سبب انتقال بیماری هپاتیت به اطرافیان شود و سایرین ناخواسته در معرض خطر قرار گیرند.


هپاتیت، التهاب کبد است و عوامل ایجاد کنندهٔ آن متعدد هستند. هپاتیت عمدتاً توسط یکی از 6 ویروس هپاتیتی ( E,D,C,B,A یا G ) ایجاد می شود. عامل ایجاد کنندۀ هپاتیت هر چه باشد باعث التهاب کبد خواهد شد و کارکرد آن را مختل خواهد کرد.


علویان در خصوص راه های انتقال بیماری هپاتیت در کشور گفت: مهمترین عامل انتقال هپاتیت C در ایران اعتیاد و در هپاتیت B هم مهمترین راه انتقال خالکوبی غیر بهداشتی و روابط جنسی حفاظت نشده می باشد.


وی در عین حال افزود: با اقدامات بهداشتی از قبیل واکسیناسیون هپاتیت B، میزان انتقال و موارد جدید این بیماری در کشور به شدت کاهش یافته و شیوع آن به کمتز از 2 درصد رسیده است.
رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد که شیوع هپاتیت C هم در کشور کاهش یافته و به کمتر از نیم درصد رسیده و در صدد هستیم تا سال 1410 این بیماری در کشور ریشه کن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha