سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 253930

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک موفق به توسعه نرم افزاری شده اند که با استفاده از عکس ریه بیمار، نوع سرطان و تغییرات ژنتیکی عامل رشد غیر طبیعی سلول ها را در کمترین زمان ممکن شناسایی می کند.

تعیین نوع سرطان ریه با هوش مصنوعی

سلامت نیوز:  محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک موفق به توسعه نرم افزاری شده اند که با استفاده از عکس ریه بیمار، نوع سرطان و تغییرات ژنتیکی عامل رشد غیر طبیعی سلول ها را در کمترین زمان ممکن شناسایی می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این مطالعه نشان می دهد نوعی هوش مصنوعی یا برنامه یادگیری ماشین قادر است دو نوع از شایع ترین انواع سرطان ریه را با دقت 97 درصد شناسایی کند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،این نرم افزار همچنین قادر است نسخه های غیر عادی شش ژن مرتبط با سرطان ریه شامل EGFR، KRAS و TP53 را با دقت بالا تعیین کند. این تغییرات یا جهش های ژنتیکی باعث رشد غیر طبیعی سلول ها می شوند و می توانند شکل سلول یا تعاملات آن را تغییر دهند.
با استفاده از این روش می توان دریافت کدام ژن ها در هر تومور تغییر یافته و با استفاده از این اطلاعات درمان هدفمندی را آغاز کرد.
روش های تشخیصی کنونی سرطان ریه ممکن است چند هفته به طول انجامد، ولی در این روش با تجزیه و تحلیل عکس در کمترین زمان ممکن می توان بیماری را شناسایی کرد.


سرطان ریه، کشنده ترین شکل سرطان است و تعداد قربانیان آن از مجموع سرطان های سینه و پروستات بیشتر است. سالانه حدود 1.8 میلیون مورد سرطان ریه در سراسر جهان تشخیص داده می شود که از این میان 1.5 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. در هر30 ثانیه یک نفر بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می دهد. احتمال ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سیگار کشیدن را از اوایل دوران نوجوانی آغاز می کنند، 40 درصد است.
احتمال زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان ریه 10 درصد و آن هم حداکثر به مدت پنج سال پس از تشخیص است. همچنین مطالعات جدید نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرطان ریه در زنان سیگاری، دو برابر مردان سیگاری است.
نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین Nature Medicine منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha