یکی از اهداف اصلی سازمان ملل وجود رفاه و سلامت برای تمامی مردم دنیا است. در این راستا زیر مجموعه های زیادی لحاظ شده است که از جمله می توان به رویارویی با پدیده سالمندی، پوشش همگانی سلامت ومقابله با بیماری های غیر واگیر ( که عامل مرگ 40 میلیو.ن نفر در سال در دنیا است) اشاره کرد. امروزه سازمان های بین الملل پرستاری به این نتیجه رسیده اند که بدون توجه به پرستاری، سرمایه گذاری و آموزش صحیح پرستاری به این اهداف نخواهند رسید.

با اعزام پرستاران حرفه ای به عنوان کمک پرستار به انگلستان مخالفیم

سلامت نیوز: یکی از اهداف اصلی سازمان ملل وجود رفاه و سلامت برای تمامی مردم دنیا است. در این راستا زیر مجموعه های زیادی لحاظ شده است که از جمله می توان به رویارویی با پدیده سالمندی، پوشش همگانی سلامت ومقابله با بیماری های غیر واگیر ( که عامل مرگ 40 میلیو.ن نفر در سال در دنیا است) اشاره کرد. امروزه سازمان های بین الملل پرستاری به این نتیجه رسیده اند که بدون توجه به پرستاری، سرمایه گذاری و آموزش صحیح پرستاری به این اهداف نخواهند رسید.

به گزارش سلامت نیوز، ابراهیم محمدی در مصاحبه ای که با رادیو سلامت داشت در رابطه با اهمیت سرمایه گذاری در بخش پرستاری ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به مستندات، پرستاران عامل رشد اقتصادی و تأثیر مستقیم بر سلامت دارند و به ازای هر دلار سرمایه گذاری بر روی پرستاری 16 دلار بازگشت سرمایه حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: از این رو سازمان های بین المللی هریک استراتژی هایی را برای توجه بیشتر به حرفه پرستاری تدوین کردند. از جمله سازمان بهداشت جهانی که رئیس پرستاری منصوب کرد. از سوی دیگر در نشستی که در دوبلین و با حضور نمایندگان کشورهای سراسر دنیا برگزار شد بر روی سرمایه گذاری، آموزش و خودکفایی از نظر پرستاری تا سال 2030 تاکید شد.

محمدی افزود: سازمان بین المللی کار نیز قوانین مرتبط با بهتر شدن شرایط محیط کار پرستاری را تدوین و ویرایش نمود و به سایر کشورها ارسال کرد. شورای بین المللی پرستاران هم استراتژی خود را از "پرستاران نیرویی برای تغییر" به "پرستاران صدایی پیشرو" تغییر داد.

مدیر امور بین الملل سازمان نظام پرستاری در ادامه با اشاره به تاثیرات مهم پرستاری بر زندگی جوامع اظهار داشت: پرستاران بر اساس مستندات بیش از 50 درصد نیروهای سلامت را تشکیل می دهند، در دسترس ترین و کم هزینه ترین نیرو، عامل رشد اقتصادی، عامل تساوی جنسیتی و تأثیر مستقیم بر سلامت فردی و اجتماعی دارند و همچنین عامل 90 درصد ارتباطات با بیماران هستند که در کشورهای مختلف دنیا با نسبت های مختلفی نسبت به جمعیت در حال فعالیت هستند. به طور مثال در کشور ما 1/3 پرستار به ازای هر 1000نفر، در سوئیس 18 پرستار به ازای هر 1000 نفر، در دانمارک17 پرستار، در کانادا 10 و در آمریکا 11 پرستار به ازای هر 1000 نفر فعالیت دارند.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته به جهت آگاهی از اهمیت نقش پرستاران بر رشد و پیشرفت کشورها، در حال حاضر بیشتر از کشورهای درحال توسعه به دنبال افزایش تعداد کادر پرستاری خود هستند. هم اکنون بین 18 تا 20 میلیون پرستار در دنیا کم داریم و حفظ و سرمایه گذاری و توجه ویژه به پرستاری در دستور کار بسیاری از دولت ها قرار گرفته است.

محمدی ادامه داد: یکی از کشورهای توسعه یافته که افزایش کادر پرستاری را در دستور کار خود قرار داده انگلستان است. متاسفانه مطلع شدیم که بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین موسسات خصوصی ایران و انگلستان مقرر شده که پرستاران حرفه ایِ کارشناس و کارشناس ارشد ایرانی به عنوان کمک پرستار در انگلستان مشغول به کار شوند که با توجه به سیستم پیچیده و سخت شورای پرستاری و مامایی انگلستان، آینده مبهمی در انتظار این پرستاران می باشد و با توجه به بازخوردها همکاران پرستار در آن کشور بیش از 10 سال به عنوان کمک پرستار به کار گمارده می شوند.

مدیر امور بین الملل سازمان نظام پرستاری در پایان با اشاره به استراتژی سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری به همان اندازه که حامی و مدافع پرستاران می باشد به همان میزان هم به مردم توجه دارد و باتوجه به پدیده سالمندی پیش روی و کمبودبیش از 150 هزار پرستار در سیستم سلامت کشور و مسیر مبهم انگلستان با اعزام پرستار حرفه ای به عنوان کمک پرستار به این کشور مخالف بوده و به زودی کارگروه اشتغال در خارج کشور که یک مسیر مطمئن با هزینه کم و با حفظ شأن و منزلت پرستاران ایرانی در سایر کشورها به عنوان پرستار حرفه ای پذیرش گردند ، تشکیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha