شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان و عضو انجمن بیماری های عفونی از توزیع گسترده داروی جدید پرپ (پروفیلاکسی و پیشگیری کننده ویروس اچ . ای پیش از امیزش جنسی) برای نخستین بار در بیمارستان های انگلستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دسترسی آسان افراد در معرض خطر به این دارو می تواند از ابتلا به ویروس اچ. ای .وی جلوگیری کند. این دارو برای افرادی که رابطه جنسی ندارند نیز توصیه می شود.

دارویی که می تواند از ابتلا به اچ ای وی جلوگیری کند

سلامت نیوز:شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی بالینی  از دانشگاه ناتینگهام انگلستان و عضو انجمن بیماری های عفونی از توزیع گسترده داروی جدید پرپ (پروفیلاکسی و پیشگیری کننده ویروس اچ . ای  پیش از امیزش جنسی) برای نخستین بار در بیمارستان های انگلستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دسترسی  آسان  افراد در معرض خطر به این دارو می تواند از ابتلا به ویروس اچ. ای .وی جلوگیری کند. این دارو برای افرادی که رابطه جنسی ندارند نیز توصیه می شود.
 
به گزارش سلامت نیوز ویروس اچ. ای . وی  همچنان به عنوان یکی از چالش های مهم بهداشت جهان مطرح است . بر اساس آمارهای رسمی انجمن ایدز در ایران این بیماری در میان زنان و جوانان در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده است. بر اساس امار های منتشر شده اعتیاد تزریقی و رابطه جنسی عمده ‌ترین راه‌های آلودگی به ویروس بیماری HIV (اچ‌آی‌وی) در ایران است. اما به‌تدریج ابتلا از طریق رابطه جنسی افزایش پیدا کرده و شمار مبتلایان در بازه زمانی ۲۱ تا ۳۵ سال بیشتر دیده می شود. بسیاری از موارد این ویروس فرد مبتلا از داشتن بیماری بی اطلاع است .
 
راههای فراوانی برای مقابله و پیشگیری با ویروس اچ . ای . وی وجود دارد . استفاده از کاندوم هنگام امیزش جنسی به عنوان یکی از راههای کلیدی به منظور جلوگیری از انتقال ویروس برای سالها مطرح بوده است . داروی  پرپ روش  موثر دیگری است که اخیرا از سازمان غذا و داروی امریکا مجوز استفاده در داروخانه ها را کسب کرده است. مطالعات و پژوهش های بالینی و ازمایشگاهی فراوانی از موثر بودن  و ایمن بودن این دارو در پیشگیری از ویروس اچ. ای . وی خبر می دهند. نتایج این ازمایشات نشان می دهد افرادی که در طول هفته به صورت یک بار در روز داروی پرپ را دریافت می کنند احتمال خطر ابتلا به اچ . ای . وی در این افراد 99 درصد کاهش می یابد.
 
سیستم ایمنی بدن انسان از گروه خاصی از سلولهای ایمنی تشکیل شده است که مانع از گسترش و تکثیر ویروس و عوامل بیماریزا می شوند. هنگامی که فرد به ویروس اچ . ای . وی مبتلا می شود سلولهای ایمنی تحت تاثیر تکثیر غیر قابل کنترل ویروس قرار می گیرند و باعث کاهش قابل توجه  تعداد سلولهای ایمنی می شوند که فرد مبتلا را به عفونت های مختلف دیگر مستعد می کند.

در داروی جدید پرپ فرد با دریافت روزانه ان سبب ایجاد یک غلاف محافظتی در اطراف سلولهای ایمنی می شود که در صورت ورود ویروس امکان شناسایی گیرنده های سلول های ایمنی برای عامل بیماری زا دشوار می گردد و امکان تکثیر و گسترش ویروس کاهش می یابد. داروی پرپ زمانی بیشترین نتیجه را در پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ . ای . وی خواهد داشت که به صورت مداوم و یک بار در طول روز مصرف شود.

باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که داروی پرپ برای درمان اچ . ای . وی نیست و این دارو به عنوان واکسن عمل نمی کند. داروی پرپ تنها برای افرادی کاربرد دارد که تست HIV  این افراد منفی است . افرادی که HIV مثبت هستند باید تحت دوره درمانی کامل قرار بگیرند و داروی پرپ برای انها موثر نیست 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha