شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 254076

در طب سنتی چین نقرس به‌عنوان «بی سندرم» شناخته می‌شود. «بی سندرم» زمانی اطلاق می‌شود که در مسیر کانال‌های انرژی دست یا پا انسدادی ایجاد شده باشد، و این انسداد ایجاد درد و تورم کند.

فواید طب سوزنی در درمان نقرس

سلامت نیوز-*دکتر الهام امیر آذر: در طب سنتی چین نقرس به‌عنوان «بی سندرم» شناخته می‌شود. «بی سندرم» زمانی اطلاق می‌شود که در مسیر کانال‌های انرژی دست یا پا انسدادی ایجاد شده باشد، و این انسداد ایجاد درد و تورم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در طب سنتی چین (چاینیز مدیسین) نقرس به‌عنوان «بی سندرم» شناخته می‌شود. «بی سندرم» زمانی اطلاق می‌شود که در مسیر کانال‌های انرژی دست یا پا انسدادی ایجادشده باشد، و این انسداد ایجاد درد و تورم کند.

در اغلب افراد علت نقرس ترکیبی از دمپنس (رطوبت)، هیت (گرما)، و ویند (باد) است. اگر دقت کنید علائم نقرس هم شامل گرما، تورم و درد مفاصل می‌باشد.

گرما نشانگر هیت است. تورم نمایانگر تجمع مایع است که در طب چینی دمپنس نامیده می‌شود.

از طرفی نقرس فازهای عود و بهبود دارد و ممکن است از یک مفصل به مفصل دیگر حرکت کند، این حرکت در طب چینی نمایانگر باد یا ویند است و این نشانه‌ها سه عامل بیماری را توجیه می‌کنند..

همانند طب غربی در طب چین هم منشأ این بیماری را از دستگاه گوارش می‌دانند، درواقع عدم تعادل در کانال‌های معده و طحال (که در طب سوزنی جفت و یازن و شوهر هستند)، بنابراین پرخوری، عادات نادرست غذایی و کارکرد ناصحیح دستگاه گوارش که منجر به اختلال در هضم و جذب غذا می‌شود، مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و چرب می‌تواند از علل ایجاد نقرس باشند.

به‌عنوان یک درمانگر طب چینی، در فاز حاد نقرس از نقاطی استفاده می‌کنم که انسداد را برطرف کند، این نقاط باعث افزایش گردش خون ناحیه شده و به کاهش درد وتورم کمک شایانی می‌کند.

از طرف دیگر در اپیزودهای بهبود که بیماری فروکش کرده است، معمولاً روی علل زمینه‌ای ایجادکننده بیماری کار می‌کنم، تا هم مشکل ریشه‌ای حل شود و هم امکان عود بیماری کمتر شود.

روش درمان من علاوه بر طب سوزنی، شامل بادکش درمانی (کاپینگ)، استفاده از داروهای گیاهی، اصلاح لایف استایل (سبک زندگی) بیمار و آموزش تغذیه مناسب است.

تحقیقی روی اثرات طب سوزنی دردمان نقرس از ماه می 2014 تا ماه می 2015 روی 80 بیمار انجام شد بیماران به دو گروه 40 تایی تقسیم شدند که برای گروه اول فقط طب سوزنی انجام شد و گروه دوم تحت درمان دارویی قرار گرفتند.

قبل از شروع درمان از بیماران در هر دو گروه سؤالاتی در مورد نوع مواد غذایی که ممکن است در نتایج تأثیرگذار باشد پرسیده شد، این غذاها شامل: غذاهای سرشار از پروتئین حیوانی، غذاهای چرب و تند.

ضمناً به بیماران هر دو گروه توصیه به مصرف آب، میوه و سبزی‌ها بیشتر شد.

در گروه دارویی تجویز ایندومتاسین (انتریک کوتد) 75 میلی‌گرم بعد از دو وعده غذایی، به مدت 10 روز انجام شد.

در گروه طب سوزنی نقاط زیر استفاده شد

SP6 (Sanyinjiao)

TB6 (Zhigou)

ST36 (Zusanli)

ST44 (Neiting)

SP9 (Yinlingquan)

ST43 (Xiangu)

نقاط دردناک یا (Ashi point)


اگر نقرس مفاصل دست را گرفتار کرده باشد می‌توان از نقاط کمکی زیر نیز استفاده کرد

LI4

LI11

اگر نقرس زانو را گرفتار کرده باشد از نقاط زیر استفاده می‌کنیم

(GB34 (Yanglingquan

SP10 (Xuehai)

(EX-LE5 (Xiya

اگر نقرس شست پا را گرفتار کرده باشد، از نقاط زیر استفاده می‌کنیم

LV3 (Taichong)

اگر مچ دست را گرفتار کرده باشد از نقاط زیر استفاده می‌کنیم

TB5 (Waiguan)

TB4 (Yangchi)

LI4

طب سوزنی درمفاصل دردناک به‌صورت احاطه‌کننده یعنی دورتادور مفصل به‌صورت مایل و طی 10 جلسه انجام شد.

نتیجه‌گیری

طب سوزنی در طی جلسات مداوم می‌تواند تأثیر مثبتی در درمان نقرس حاد داشته باشد.

این درمان مؤثر بدون درد و بدون عارضه برای بیمار است و با اصلاح عوامل ایجادکننده نقرس از عود این بیماری نیز پیشگیری خواهد کرد.

*نویسنده، محقق، درمانگر و مدرس طب سوزنی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha