معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از فعالیت ۲۷۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور خبر داد و گفت: اگر محرز شود فرد توانایی پرداخت آزمایشات غربالگری ژنتیکی را ندارد کمک مالی انجام می دهد.

فعالیت۲۷۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور

سلامت نیوز:معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از فعالیت ۲۷۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور خبر داد و گفت: اگر محرز شود فرد توانایی پرداخت آزمایشات غربالگری ژنتیکی را ندارد کمک مالی انجام می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مینو رفیعی، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی در ارتباط با برگزاری هفتمین سمینار کشوری ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها اظهار داشت: این سمینار ۲۳ و ۲۴ آبان ماه سال جاری با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در این حوزه در سالن ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

وی افزود: ۲۷۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور داریم که اکثر این مراکز غیر دولتی بوده و در بیش از ۴ سال پیش افرادی به این مراکز مراجعه می‌کردند که فرزندان مبتلا به اختلالات ژنتیکی و معلولیت داشتند ولی امروزه به دلیل افزایش آگاهی‌ها، تیم های ژنتیک در مراکز پیش از ازدواج مستقر شده و مردم از خدمات این افراد بهره مند می‌شوند.

رئیس هفتمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها ادامه داد: بر اساس ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه زوجین قبل از ازدواج باید غربالگری اجباری بیماری‌های ژنتیک انجام دهند و در صورت شناسایی عوامل پرخطر به مشاوره ژنتیک ارجاع می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مشاوره ژنتیک شرح حال خانوادگی فرد و در واقع شجره نامه آن به لحاظ مشکلات ڗنتیکی و سلامتی بررسی می‌شود، افزود: پزشکانی در این زمینه دوره های ۳۰۰ ساعته تئوری و عملی گذرانده‌اند.

رفیعی عنوان کرد: در صورتی که پس از مشاوره ژنتیک نیاز به انجام آزمایشی باشد پزشکان و مشاوران آن را توصیه کرده ولی از آنجایی که برخی از این آزمایش ها بسیار گران است در سازمان بهزیستی اگر محرز شود فرد توانایی پرداخت آن را ندارد کمک های مالی به آن انجام می گیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار بیماری ژنتیکی داریم ولی همه این بیماری‌ها معلولیت ایجاد نمی‌کند، گفت: سازمان بهزیستی بخش پیشگیری از معلولیت ها را بر عهده دارد و بیماری هایی همچون تالاسمی را وزارت بهداشت ورود می‌کند چرا که عقب ماندگی ذهنی ایجاد نمی‌کند.

وی اعلام کرد: ۵۰ درصد عقب ماندگی‌های ذهنی، ۵۰ درصد ناشنوایی و ۵۰ درصد نابینایی ژنتیکی است که می‌توان با انجام مشاوره ژنتیک از بروز این بیماری ها تا حدود زیادی پیشگیری کرد.

رفیعی خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی‌های ناشی از مشکلات عصبی و عضلانی، اختلالات متابولیکی و اختلالات تکاملی از محورهای اصلی این سمینار است که توسط اساتید و صاحبنظران برجسته مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و جدیدترین دستاوردهای علمی در این زمینه ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha