پیشگیری از سکته مغزی به طرق مختلفی امکان‌ پذیر است. یکی از این راه‌ها می‌تواند رژیم غذایی مناسب باشد. البته گرچه هنوز در مورد تاثیر خاص رژیم غذایی در شیوع سکته، شواهد محکمی در دست نیست، ولی بسیاری از پزشکان معتقدند که رژیم درمانی سبب کاهش فشار خون شده، در نتیجه سبب کاهش خطر بروز سکته مغزی می ‌شود.

با مصرف روزانه 9 ماده غذایی سالم، سکته مغزی را از خود دور کنید

سلامت نیوز:پیشگیری از سکته مغزی به طرق مختلفی امکان‌ پذیر است. یکی از این راه‌ها می‌تواند رژیم غذایی مناسب باشد. البته گرچه هنوز در مورد تاثیر خاص رژیم غذایی در شیوع سکته، شواهد محکمی در دست نیست، ولی بسیاری از پزشکان معتقدند که رژیم درمانی سبب کاهش فشار خون شده، در نتیجه سبب کاهش خطر بروز سکته مغزی می ‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،در حضور رادیکال ‌های آزاد رگ ‌های مغزی سریع ‌تر دچار ضایعه می ‌شوند، بنابراین افزایش مصرف مواد مغذی آنتی اکسیدانی، به مبارزه علیه خطر رادیکال‌ های آزاد کمک می‌ کند.

اسفناج: علاوه بر منیزیم، اسفناج حاوی اسید فولیک است که خطر ابتلا به سکته مغزی را می تواند تا 20 درصد کاهش دهد. دریافت روزانه 200 میکروگرم فولات در روز یعنی نصف فنجان اسفناج پخته شده به رژیم غذایی برای پیشگیری از سکته مغزی مفید است.

بادام: انواع بادام ضمن این که کاهنده میزان کلسترول است، منبع غنی از ویتامینEنیز محسوب می شود؛ آنتی اکسیدانی که از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند و از خطر ابتلا به سکته مغزی می کاهد.

ماهی سالمون: اینطور نشان داده شده که خوردن ماهی سالمون به میزان یک تا 4 بار در هفته، خطر سکته مغزی را تا 27 درصد کاهش می دهد و این را محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد گفته اند. چربی های امگا 3 موجود در این ماهی ضمن ک اهش التهاب در شریان ها و کمک به بهبود جریان خون، از احتمال لخته شدن خون می کاهد.

بلغور جوی دو سر: مصرف روزانه یک وعده بلغور جو منجر به کاهش کلسترول بد یا ال دی ال می شود. این نوع کلسترول باعث بروز پلاک در رگ های خونی اطراف مغز و خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک خواهد شد که رایج ترین نوع سکته است. اگر شما در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستید، کلسترول ال دی ال خود را باید پایین تر از سطح 100 میلی گرم در میلی لیتر نگه دارید. ضمن این که روزانه 20 گرم فیبر محلول را وارد رژیم غذایی خود کنید. این میزان یعنی 3 چهارم فنجان بلغور جو.

لوبیای سیاه و سفید: مصرف روزانه 3 چهارم فنجان انواع لوبیا به علت وجود فیبر موجود در آن، خطر ابتلا به سکته مغزی را تا 30 درصد می کاهد.

سیب زمینی شیرین: این نوع سیب زمینی علاوه بر این که حاوی فیبر محلول است، سرشار از آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از تشکیل پلاک در رگ های خونی اطراف مغز نیز هست. نصف فنجان سیب زمینی شیرین، 1.8 گرم فیبر محلول دارد.

بلوبری: آنتی اکسیدان های موجود در این میوه منجر به بهبود جریان خون و کاهش التهاب در بدن می شوند. هدف، دریافت روزانه هفت تا ده وعده از انواع میوه ها و سبزیجات در روز برای دفع خطر سکته مغزی است.

شیر کم چرب: مطالعات نشان داده خطر ابتلا به فشار خون بالا در کسانی که شیر نمی نوشند، دو برابر بیشتر از سایرینی است که شیر را وارد رژیم غذایی شان می کنند. محصولات لبنی به خاطر وجود کلسیم، منیزیم و پتاسیم، خطر ابتلا به فشار خون بالا و در نهایت سکته مغزی ناشی از آن را دفع می کنند. دریافت روزانه دو تا سه وعده از محصولات لبنی کم چرب راه مفیدی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی است.

دانه کدو تنبل: یک مطالعه در میان افرادی که دارای فشار خون بالا بودند، نشان داده خوردن غذاهای سرشار از منیزیم منجر به کاهش 30 درصدی خطر ابتلا به سکته مغزی می شود. علاوه بر دانه کدو تنبل، جو، گندم سیاه، اسفناج و انواع لوبیا نیز سرشار از منیزیم هستند.

منبع:readersdigest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha