چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 25424
رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: نگران چرایی تعامل بین بیمار و اهداكننده برای خرید و فروش كلیه هستیم اما این موضوع چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ اجرایی در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست.
 
محمد عقیقی به مناسبت روز جهانی كلیه - 10 مارس برابر 19 اسفند ماه جاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وظیفه وزارت بهداشت، تامین بستر مناسب برای ارایه خدمات و آموزش نیروی انسانی لازم به منظور پیوند كلیه مانند پزشك جراح و فوق تخصص و تامین منابع مالی برای حمایت های ارایه خدمات درمانی برعهده سازمان های بیمه گر و وزارت رفاه و تامین اجتماعی است.
وی تاكید كرد: رسیدگی به تعامل بین بیمار و اهداكننده برای خرید و فروش كلیه خارج از ساز و كار دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و رفاه و تامین اجتماعی است.
رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، ادامه داد: سالانه بطور متوسط دو هزار پیوند كلیه در كشور انجام می شود و طی پنج سال گذشته این رقم را حفظ كرده ایم.
عقیقی گفت: سال گذشته دو هزار و 141 پیوند كلیه در كشور انجام شد كه 20 درصد از این پیوندها از افراد دچار مرگ مغزی و بقیه از اهداكنندگان زنده ، صورت گرفته است.
وی درباره فعالیت 33 بخش دولتی و خصوصی پیوند كلیه در سطح كشور ، افزود: بخش دولتی در ارایه خدمات پیوند كلیه به دلیل ارایه خدمات مناسب و رایگان بودن عمل جراحی كلیه ، موفق تر از بخش خصوصی عمل كرده است.
رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: سالانه كمتر از یكصد مورد پیوند كلیه در بخش خصوصی انجام می گیرد كه اغلب آنها نیز مربوط به اتباع خارجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha