سلامت نیوز :در این مراسم دکتر محمد باقر لاریجانی رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت از لزوم کشیدن نقشه جامع سلامت کشور برای سال های آینده از هم اکنون به موازات نقشه جامع علمی کشور سخن گفت و اظهار داشت: از دو سال پیش که شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت ماموریت یافت برای تهیه و تدوین این نقشه هماهنگی های لازم با همه بخش های ذیربط از دانشگاه های علوم پزشکی کشور تا مدیران ستادی و صف و اجرایی را در وزارت بهداشت به عمل آورده و تیم هایی از اعضای هیات علمی مبرز دانشگاه های علوم پزشکی را برای بررسی تحولات آینده سلامت کشور برای ارائه نقشه و راهکار مداخلات درمانی و بهداشتی در مهم ترین مسائل مبتلابه کشور در این حوزه تشکیل دهد تاکنون کارهای زیاد و پژوهش های مفصلی انجام شده که لازم دیدیم برای این که نقشه باید به صورت یک طرح کلی و هماهنگ از آب درآید، همه شما عزیزان را زیریک سقف گرد هم آوریم تا از آخرین تحولات نقشه آگاه شویم.
وی افزایش بار بیماری ها وتاثیرعوامل اجتماعی موثر بر سلامت را دو مقوله بسیار مهم که در آینده سلامت کشور نقشی اساسی و هزینه بر ایفا خواهند کرد دانست و از همه، به خصوص اعضای هیات علمی دانشگاه ها خواست برای مداخلات درمانی بهتر در جهت مهار این عوامل راهکار ارائه داده و شورای سیاستگذاری را در این راه کمک کنند.
بنا بر این گزارش در ادامه این مراسم دکتر مجدزاده عضو شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت و دبیر این شورا در خصوص «روش شناسی نقشه سلامت ایران» سخنرانی کرد. وی با اشاره به چگونگی تدوین نقشه جامع علمی کشور با توجه به شرایط سلامت در ایران و توجه به نقطه ای که قرار است کشور در سال 1404 طبق ابلاغ سند چشم انداز توسعه در حوزه سلامت به آنجا برسد توضیحاتی برای حضار ارائه کرد.
وی گفت: نقشه سلامت کشور پروژه ها و زیر پروژه های مختلفی دارد که همگی بر اساس 8 نقطه اتکاء و محور مهم گردآوری شده اند.
این گزارش حاکیست، برگزاری دو پانل مهم در این مراسم بخش دیگری از برنامه بود. یکی از این پانل ها که پس از سخنرانی دکتر حق دوست، عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص تخمین بار بیماری ها در آینده برگزار شد به همین موضوع و پانل دیگر به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اختصاص داشت.
دکتر حق دوست در اظهارات خود درباره تخمین میزان بار بیماری ها در آینده نظام سلامت کشور گفت: بیشترین بار بیماری هایی که به نظام سلامت کشور در آینده تحمیل خواهد شد اختصاص به بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های دیابت و قلبی و عروقی، خواهد داشت و بیشترین بار بیماری های واگیر نیز طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت در ایران به ایدز اختصاص می یابد.
وی با اشاره به آماری که سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری ایدز در ایران ارائه کرده بود، با ارائه نمودارهایی که خود و تیم تحت سرپرستی اش طی یک دوره پژوهشی به ان رسیده بودند، آن را اشتباه خواند و گفت: آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد ایدز در ایران به واقعیت نزدیک نیست و به نظر می رسد میزان بر این بیماری در سال های آینده در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که این آمار نشان می دهد، زیرا بسیاری از گروه های پرخطر در ایران در این آمار لحاظ نشده است.
وی وضعیت بار بیماری ها در سه کشور انگلستان، مالزی و سنگاپور را مورد اشاره قرار داد و گفت: تیم من با مطالعات بار بیماری ها در این سه کشور به این نتیجه رسیده اند که قله بار بیماری ها در آینده کشور طبق الگوهای بومی موجود در خصوص بیماری های غیرواگیر با توجه به تمام ریسک فاکتورها، از جمله نوع تغذیه ایرانی ها و چربی هایی که مصرف می کنند در اختیار بیماری های قلبی و عروقی خواهد بود و متاسفانه باید اقرار کنم مداخلات درمانی نیز در این خصوص چندان کارساز نخواهد بود و این بیماری و سایر بیماری های غیرواگیر در کشور در آینده بار اصلی بیماری ها را بر کشور تحمیل خواهند کرد.
بر پایه این گزارش پس از پایان سخنان حق دوست دکتر قانعی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و دکتر صالحی عضو هیات علمی دانشگاه پانل بار بیماری های کشور در آینده را تشکیل داده و دکتر قانعی به عنوان آغاز کننده این پانل گفت: سئوال من از تیم پروژه تخمین بار بیماری ها در آینده کشور اینست که تا چه اندازه کارهای پژوهشی انجام شده در این حوزه از جمله تولید واکسن های مختلف و پیشرفت های دیگر کشور برای مداخله در کاهش این بار و درمان بیماری ها را مورد توجه قرار داده اند. زیرا همانطور که همه می دانند کشور در این زمینه روند رو به رشدی را طی می کند و محققان ما به تولید همه واکسن ها و داروها برای مدخله درمانی موثر در همه زمینه ها امیدوارند.
دکتر گویا رییس مرکز بیماری های واگیر نیز در این پانل با اشاره به این سفرهای متعدد خود به کشورهای حوزه منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از جمله کشورهای آسیایی، گفت: نکته ای که من در این کشورها متوجه شدم این بود که مطالعات آنان در خصوص دستیابی به میزان بار بیماری ها و سایر موارد دیگر در حوزه نظام سلامت کشورشان چندان دقیق و بر مبنای اصول علمی متقن نیست و نباید در پژوهش های مقایسه ای کشور ما نتایج تحقیقاتی این کشورها مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی افزود: همانطور که می دانید تخمین میزان بار بیماری ها به دو روش سالیانه و روش بررسی درازمدت بار بیماری ها در طول دو تا سه دهه بار بیماری در یک کشور استوار است. که هیچکدام از این روش ها در این کشورها به درستی اجرا نمی شود.
وی با اعلام این که می تواند مثال های مختلفی در این خصوص برای حضار بزند، به یک تحقیق در کشور اردن اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال نتایج بررسی بار بیماری زنان در این کشور به آمار افراد 2 تا 80 ساله زنان این کشور تقسیم شده بود، که اصلا منتج به نتایج علمی نمی شود.
وی در ادامه اظهار داشت: سئوال من از گروه تحقیقاتی بررسی میزان بار بیماری های کشور در آینده اینست که آیا تمام این روش ها را در بررسی بار بیماری ها مورد ارزیابی قرار داده اند یا نه؟ آیا تمامی فاکتورهای موثر در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است؟
وی با دفاع از آمار سازمان جهانی بهداشت در خصوص بار بیماری ایدز در ایران، گفت: بر خلاف نظر دکتر حق دوست من معتقدم این آمار به واقعیت نزدیک تر است.
این گزارش حاکیست، در ادامه پانل بار بیماری ها، دکتر رشیدیان نیز تحقیقات انجام شده در این خصوص که در کشور انگلستان مورد توجه گروه تحقیقی نقشه سلامت کشور قرار گرفته بود را مورد اشاره قرار داد و گفت: به رغم برخی تصورات، کشور انگلستان در ناحیه اروپای غربی یکی از پویاترین نظام های پژوهشی را در حوزه نظام سلامت در اختیار دارد و وجود برخی انتقادها به این نظام نیز به دلیل کاستی هایش نیست بلکه به دلیل وجود پویایی و نقدهای بسیاری است که محققان خود آن کشور به برنامه ها و فعالیت های انجام شده در این حوزه در آن کشور انجام می دهند.
در ادامه این همایش دکتر اولیایی منش مدیر پروژه برنامه های سیاستی عوامل موثر بر سلامت در نقشه جامع علمی سلامت به ارائه گزارشی از انجام کارهای تحقیقاتی تیم تحت نظرش پرداخت و گفت: همانطور که می دانید 25 دردصد تحقق برنامه های سلامت کشور در اختیار وزارت بهداشت بوده و 50 درصد دیگر به سازمان های دیگر موثر در این حوزه از جمله وزارت کشاورزی، وزارت صنایع، سازمان محیط زیست، شهرداری ها و ... بر می گردد.
وی 25 دردصد دیگر را مربوط به رعایت توصیه های بهداشتی و درمانی توسط مردم و افزایش آگاهی های آنان و اطلاع رسانی در این حوزه دانست و افزود:  خوشبختانه بر طبق مصوبه شورای عالی سلامت مبنی بر موظف کردن همه بخش های کشور به ارائه پیوست سلامت قبل از اجرای تمامی طرح های خود، که از سال 90 لازم الاجراست، بسیاری از مداخلات برای مهار عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در آنده امکانپذیر خواهد شد.
وی نیز با ارائه نمودارها و آمارهای بسیار از طریق برنامه پاور پوینت، گزارش مبسوطی از کارهای انجام شده در این حوزه برای حضار ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha