سلامت نیوز :رئیس انجمن نفرولوژی کشور گفت: شیوع بیماری‌های قلبی در بیماران کلیوی 30 برابر سایر افراد است.

به گزارش ایسنا ، دکتر عزت الله عبدی در همایش روز جهانی کلیه در زنجان، اظهار کرد: با توجه به ارتباط بیماری‌های قلبی و کلیوی، سازمان جهانی بهداشت شعار «کلیه سالم، قلب سالم» را برای روز جهانی کلیه در سال 2011 برگزیده است.

وی با تأکید بر اینکه با حفاظت از کلیه‌ها، زمینه سلامت قلب فراهم شود، ابراز کرد: بیماری‌های کلیوی در اکثر مواقع بدون سر و صدا و بدون بروز هیچ علائم خاصی در افراد پیدا می‌شود و با گذشت زمان و شدت یافتن بیماری، خود را نشان می‌دهد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت غربالگری گروه‌های مختلف جهت تشخیص به‌ موقع بیماری‌های کلیوی و آغاز مداخلات درمانی، تصریح کرد: ارتباط جدی میان بیماری‌های کلیوی با بیماری‌هایی نظیر دیابت، پرفشاری خون وجود دارد.

دکتر عبدی با بیان اینکه کنترل دیابت و فشار خون در میان جوامع تا حد زیادی به جلوگیری از شیوع بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 600 میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون و 480 میلیون دیابتی در سطح دنیا وجود دارد.

وی، افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی گروه‌های مختلف جامعه را در پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌های کلیوی مؤثر دانست و افزود: مناسبت‌هایی نظیر روز جهانی کلیه، فرصت مناسبی برای آگاه‌سازی اقشار مختلف با راهکارهای پیشگیری و مقابله با انواع بیماری‌های کلیوی است.

در ادامه این همایش، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز در سخنانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در راستای پیشگیری از گسترش بیماری‌های مختلف منجر به منفعت و سود جامعه می‌شود، اظهار کرد: حتی در خصوص بیماران کلیوی نیز اگر چه داروهای مورد نیاز بسیار گران قیمت است، اما باز هم چنانچه بتوان با تهیه همین داروها جلوی ورود بیماران به مرحله دیالیز یا پیوند کلیه را گرفت از تحمیل بسیاری از هزینه‌های سنگین جلوگیری خواهد شد.

دکتر برومند، ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم نسبت به عوامل خطر را مهم‌ترین گام در مقابله با گسترش بیماری‌های کلیوی عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه بسیاری از افراد نسبت به عواملی كه در ابتلا به بیماری‌های کلیوی دخیل است، آگاهی ندارند. به‌عنوان مثال افراد زیادی از پرفشاری خود بی‌اطلاعند، دیابت نیز که در مراحل ابتدایی علائم چندان شدیدی ندارد و عامل مهمی نظیر چاقی نیز اصلاً بیماری تلقی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ذهنیت اکثر افراد نسبت به ابتلا به بیماری‌های کلیوی، وجود درد در ناحیه پهلو است، تصریح کرد: این در حالی است که بیماری‌های کلیوی در مراحل اولیه هیچ علائم خاصی ندارند و در مراحل بسیار حساس و خطرناک ممکن است درد بروز کند.

رئیس سابق انجمن نفرولوژی کشور با تأکید بر اهمیت آگاه‌سازی و تبیین عوامل خطر و علائم هشدار‌دهنده بیماری‌های کلیوی، افزود: پزشکان نیز باید با گسترش ارتباط و تعامل با یکدیگر در جهت دسترسی به آخرین یافته‌های تشخیصی درمانی فعال باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در این همایش، آموزش را خط اول مواجهه با بیماری‌های کلیوی قلمداد کرد و گفت: با توجه به اینکه 15 تا 20 درصد افراد در جوامع مبتلا به‌ نوعی از بیماری‌های کلیوی هستند، تخمین زده می‌شود در حال حاضر حدود 11 تا 15 میلیون مبتلا در کشور وجود داشته باشد که بسیاری از آن‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند.

رحیم سروری سنجانی با بیان اینکه ابتلای هر فرد به بیماری‌های کلیوی و ورود وی به مرحله دیالیز یا پیوند کلیه، هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: طی دور سوم سفر هیئت دولت به استان 6 تخت دیالیز در بیمارستان ابن‌سینای شهرستان خرمدره ایجاد شد که در پی این امر می‌توان گفت به ‌میزان کافی تخت دیالیز در استان وجود دارد.

وی با یادآوری این که خوشبختانه با گسترش پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی، در حال حاضر میانگین كشوری انتظار بیماران جهت دریافت کلیه حدود 3 ماه است، خاطرنشان کرد: در آمریکا حدود 43 میلیون نفر از افراد فاقد هرگونه حمایت بیمه‌ای هستند و 40 هزار بیمار کلیوی در نوبت دریافت کلیه قرار دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای غربالگری بیماران کلیوی در نقاط مختلف استان با استفاده از کارشناسان خانه‌های بهداشت، اظهار کرد: بر این اساس بیماران کلیوی با سیری سه ماهه و سنجش عوامل خطر همچون فشار خون و دیابت، مورد غربالگری قرار گرفتند.

سروری زنجانی با یادآوری اینکه سرعت گرفتاری به بیماری‌های کلیوی در سالمندان بالاتر از سایر اقشار جامعه است، ابراز کرد: این گروه باید بیش از سایرین، مورد غربالگری و ارزیابی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر داروهای مورد نیاز بیماران کلیوی در استان به میزان کافی تأمین شده است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت افزایش نیروهای متخصص در حوزه کلیه، تعداد نفرولوژیست‌های فعال در استان از صفر مورد در سال 85 به سه نیرو در سال ‌جاری افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌ سازی مثبت در خصوص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی، خاطرنشان کرد: با آغاز به کار شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی در استان تاکنون 111 پیوند ارگان‌های حیاتی از 37 بیمار مرگ مغزی صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha