شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 254752

دکترای تغذیه گفت: با افزایش سن ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن دچار تغییراتی می‌شود که می‌تواند بر اشتهای فرد اثر منفی داشته بگذارد.

علت سوء تغذیه در دوران سالمندی

سلامت نیوز:دکترای تغذیه گفت: با افزایش سن ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن دچار تغییراتی می‌شود که می‌تواند بر اشتهای فرد اثر منفی داشته بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیو سلامت، رضوان هاشمی دکترای تغذیه در مورد موضوع تغذیه مناسب در افراد سالمند گفت: بنا بر تعریفی که ارائه شده است ،افراد بالای 65 سال در دسته افراد سالمند قرار می‌گیرند. متاسفانه در دوران سالمندی برخلاف دوران کودکی آنچنان که باید به تغذیه اهمیت داده نمی‌شود.

دکترای تغذیه ادامه داد: با افزایش سن ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن دچار تغییراتی می‌شود که می‌تواند بر اشتهای فرد اثر منفی داشته بگذارد. در دوران سالمندی فرد زمانی دچار سوتغذیه می‌شود که شخص  به اندازه کافی نیاز تغذیه ای خود را برآورده نکند. در این دوران بافت عضلانی فرد به مروز زمان دچار تحلیل می‌شود و که می‌تواند بر اندام‌های حرکتی فرد تاثیر بدی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: از دیگر تغییرات دوران سالمندی می‌توان به تغییر حس بویایی و چشایی اشاره کرد که موجب می‌شود فرد تغذیه مناسبی نداشته باشد ،به طور مثال به دلیل توصیه های تغذیه‌ای پزشکان مختلف برای افراد سالمند نیاز است که این به میزان کمتری نمک یددار استفاده نمایند که به دلیل تغییر در طعم غذا، تمایل کمتری به استفاده از مواد غذایی دارند.

هاشمی تصریح کرد: سالمندان اغلب مزاج سرد و خشک دارند و باید از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مزاج گرم و تر دارند، مصرف کنند. نحوه غذا خوردن سالمندان برای حفظ سلامتشان چگونه باشد و از چه نوع غذاهایی باید بیشتر استفاده کنند، می‌گوید در درجه اول باید از غذاهای با حجم کم ولی با ارزش غذایی بالا که سریع هضم و زود از معده خارج می‌شود، مصرف کنند و چون در این سنین، دستگاه گوارش بخصوص معده ضعیف است، غذا باید در سه چهار وعده و به‌دفعات خورده شود.

وی گفت: زرده تخم‌مرغ نیم پز، آبگوشت کم‌چرب، نان خوب پخته شده، گوشت بره، جوجه مرغ یا خروس، گوشت کبک، شیر گرم و عسل، حریره بادام و حلیم کم‌چرب گندم بهترین غذاهایی است که هضم خوب و ارزش غذایی بالا دارد. وی شیر بز را به شرطی که با بدن سالمند سازگار باشد و تولید نفخ نکند، به دلیل رطوبت متعادلی که دارد، مناسب مزاج سالمندان می‌داند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha