رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال درقالب اجرای برنامه سلامت دهان و دندان یک میلیون و 200 هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی در کشور زیر پوشش طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی قرار می گیرند.

طرح دهان و دندان برای 1.2 میلیون دانش آموز اجرا می شود

سلامت نیوز:  رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال درقالب اجرای برنامه سلامت دهان و دندان یک میلیون و 200 هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی در کشور زیر پوشش طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی قرار می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حمید صمد زاده  افزود: همچنین درسال جاری طرح وارنیش فلوراید برای هفت میلیون دانش آموز در 60 هزار مدرسه ابتدایی شهری و روستایی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: این طرح که هدف از اجرای آن ارتقای بهداشت سلامت دهان و دندان است در 2 مرحله پائیز و بهار با همکاری آموزش و پرورش در کشور اجرا خواهد شد.


صمد زاده ادامه داد: با توجه به نقش و تاثیر فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان خانواده ها در اجرای این طرح با مسئولان آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند.
ویبا بیان اینکه در حوزه پیشگیری برای اولین بار شناسنامه سلامت دهان دانش‌آموزان تهیه شده است، گفت: با توجه به تاثیری که فلوراید در کاهش پوسیدگی دارد، بحث وارنیش فلورایدتراپی را که مطمئن‌ترین و موثرترین راه برای کاهش پوسیدگی است و در همه جای دنیا به آن تاکید شده، در 2 نوبت در سال و به طور متوسط هر 6ماه یک بار برای دانش‌آموزان انجام می شود.
رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راه اندازی کلینیک های سیار دندانپزشکی از مهمترین دستاوردهای طرح سلامت دهان و دندان است.
صمد زاده بیان کرد: دراین ارتباطز سال گذشته 80 کلینیک سیار دندانپزشکی در سطح کشور راه اندازی و امسال نیز قرار است 80 دستگاه دیگر راه اندازی شود.
وی یادآور شد: با راه اندازی کلینیک های سیار دندانپزشکی در سطح کشور خدمات بهداشت دهان و دندان به صورت رایگان در مناطق محروم و دورافتاده به افراد بی بضاعت جامعه ارائه می شود.
صمد زاده گفت: اجرای برنامه ارتقای سلامت دهان و دندان برای کودکان زیر 6 سال نیز از جمله برنامه های مهم اداره سلامت دهان و دندان در سال جاری است.


وی با اشاره به طرح دندانپزشکی خانواده های روستایی در قالب برنامه پزشک خانواده افزود: این طرح در شهرهای زیر 20هزار برای کودکان زیر 14 سال و مادران شیرده اجرا می شود.
صمد زاده اضافه کرد: با اجرای طرح دندانپزشکی خانواده های روستایی 13 خدمت دندانپزشکی به جمعیت هدف ارائه می شود و در این ارتباط مراکز خدمات جامع سلامت بازسازی و تجهیز و بیش از 85 درصد مراکز روستایی که فاقد نیروی دندانپزشک بودند یکهزار و 700 نفر نیرو جذب کردند.
وی با اشاره به شاخص تعداد دندان های پر شده، پوسیده و کشیده شده در کشور گفت: این شاخص در کودکان 12 ساله ایرانی درسال 1391، 2.09 و امروز به 1.84 رسیده و این شاخص در استان بوشهر با 1.3 از میانگین کشوری پائین تر است.


صمد زاده گفت: میانگین تعداد افرادی که دندان پوسیده ندارند در کشور نزدیک به 40 و در استان بوشهر 50 درصد است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد افراد جامعه به نوعی درگیر مشکلات دهان و دندان هستند و میزان پرداختی از جیب مردم در خدمات سرپایی در این حوزه دندانپزشکی به 20 درصد می رسد اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.
صمد زاده بیان کرد: تا قبل از اجرای این طرح مشارکت بخش دولتی کمتر از 10 درصد بود و 90 درصد خدمات در بخش خصوصی اتفاق می افتاد و سهم بیمه ها ناچیز و به اندازه ارائه خدمات کشیدن و جرم گیری بود و ترمیم دندان 6 در سطح پائینی انجام می شد ولی از سال 1394 تاکنون منابع خوبی در این حوزه هزینه و دستاوردهای مناسبی داشته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha