قانون مبارزه با قاچاق انسان که در سال83 تصویب شد، در زمان خود یک گام مثبت در جهت جلوگیری از اقدامات سازمان‌یافته برای انتقال و عبور دادن اشخاص بدون مجوز به قصد فحشا، برداشتن اعضای بدن، بردگی، تبادل نیروی کار و سایر مقاصد بود؛ افرادی که با نیرنگ و فریب و برخلاف قوانین و مقررات به کشور وارد یا از آن خارج می‌شدند.

اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان و گام رو به جلو

سلامت نیوز-* علی نجفی‌توانا: قانون مبارزه با قاچاق انسان که در سال83 تصویب شد، در زمان خود یک گام مثبت در جهت جلوگیری از اقدامات سازمان‌یافته برای انتقال و عبور دادن اشخاص بدون مجوز به قصد فحشا، برداشتن اعضای بدن، بردگی، تبادل نیروی کار و سایر مقاصد بود؛ افرادی که با نیرنگ و فریب و برخلاف قوانین و مقررات به کشور وارد یا از آن خارج می‌شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، اما باید توجه داشته باشیم که قوانین بشری نیاز به بازنگری دارد و قانون مبارزه با قاچاق انسان نیز از این اصل مستثنی نیست. در لایحه جدید که اخیرا در دولت و قوه قضاییه بررسی شده، برخی اصلاحات همانند بند مربوط به ورود افراد به کشور با قصد اعمال تروریستی افزوده شده که از موارد جدیدی است که اگرچه به‌نظر بنده این مورد جزو قاچاق انسان محسوب نمی‌شود و در قوانین موجود تحت عنوان جاسوس از آنها یاد شده و قابل تعقیب هستند، اما تکرار آن در لایحه جدید می‌تواند شفافیت بیشتری را ایجاد کند. همچنین حقوقدانان سعی کرده‌اند که لایحه جدید را با قوانین بین‌المللی تطبیق بیشتری داده و همسو کنند؛ همانطور که این اقدام در جرائم سازمان‌یافته دیگر مانند پولشویی صورت گرفت و اتفاق بسیار خوبی بود؛ بنابراین از این جهت نیز باید گفت که اقدام مثبت و گام تأثیرگذاری برداشته شده، موضوعی که باعث می‌شود از تفاسیر منفی که ممکن است در آینده درخصوص قاچاق انسان متوجه قوانین داخلی شود، جلوگیری کنیم. به هر جهت لایحه جدید قطعا خلأهای قانون قبلی را درخصوص قاچاق زنان، افراد زیر 18سال، افراد آسیب‌پذیر و تطابق میزان مجازات با جرم پر می‌کند.

*وکیل دادگستری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha