مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره نسخه‌نویسی الکترونیکی گفت: با نسخه نویسی الکترونیکی در مراجعه به بخش سرپایی، دیگر پزشک نسخه نوشتاری ندارد و با وارد کردن کد ملی، نسخه وارد درگاه می‌شود و به طور همزمان در کلیه آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

برنامه‌ریزی برای حذف نسخه نوشتاری توسط پزشکان

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره نسخه‌نویسی الکترونیکی گفت: با نسخه نویسی الکترونیکی در مراجعه به بخش سرپایی، دیگر پزشک نسخه نوشتاری ندارد و با وارد کردن کد ملی، نسخه وارد درگاه می‌شود و به طور همزمان در کلیه آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، مهندس طاهر موهبتی صبح امروز ۱۱ مهرماه در سفر یکروزه به استان کرمان و در دیدار با سرپرست استانداری کرمان اظهار کرد: به نظر می‌رسد می‌شود خیلی بهتر از این هزینه‌ها را مدیریت کرد که در این راستا نیز تاکید بر مدیریت منابع و مصارف است.

وی افزود: در نظام سلامت، خرید درمان با منابع ارتباطی نداشته و در واقع بدهی‌ها از جایی شکل می‌گیرد که هزینه با منابع همخوانی نداشته باشد. در حالی که باید تعهدات براساس منابع باشد و عدم توازن بین منابع و مصارف، بدهی‌ها را به وجود می‌آورد.

موهبتی تصریح کرد: تلاش کردیم قدری این مسائل ساماندهی شود و هم به بخش خصوصی و دولتی اعلام کردیم که همکاری داشته باشند و قطعا در این راستا نیز عقب نشینی نکرده و  نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح حذف دفترچه بیمه افزود: بحث الکترونیکی شدن می‌تواند رفتارهای ما را در حوزه درمانی کشور منطقی کند و ما دنبال کم کردن چیزی نیستیم، بلکه می‌گوییم انجام کارها در روند منطقی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در استان کرمان کاری از قبل آغاز شده بود و این استان را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم تا روند حذف دفترچه بیمه را انجام دهند، با اشاره به اینکه تغییر رفتار باید با ایجاد مشوق صورت گیرد و با اجبار نمی‌شود، افزود: با نسخه نویسی الکترونیکی در مراجعه به بخش سرپایی، دیگر پزشک نسخه نوشتاری ندارد و با وارد کردن کد ملی، نسخه وارد درگاه می‌شود که به طور همزمان در کلیه آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها بالا می‌آید.

موهبتی با بیان اینکه با این اقدام همه موارد درمانی را زیر نظر خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم اوایل بهمن ماه این کار را در یک شهر در همه استان‌ها آغاز کنیم، تصریح کرد: استقرار کار زمان می‌برد و باید مسوولان همکاری کنند و به ویژه در بحث IT نیازمند همکاری هستیم و ابتدای کار به صورت تشویقی جلو می‌رویم و بعد از آن باید با ما همکاری کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: بخشی از ارائه دهندگان خدمت به ویژه در بخش خصوصی نگاه همراهی ندارند.  یکی از مشکلات این است که خارج از نظام دارویی کشور دارو تجویز می‌شود و باید تغییر رفتار صورت گیرد و ارتباط و تبیین وضعیت موجود برای مردم و ارائه دهنده خدمت اثر دارد.

موهبتی بیان کرد: همکاری مسوولان استان و ائمه جمعه در زمینه تغییر رفتار کمک زیادی می‌کند و عمده فعالیت باید به سمت تجویزکننده برود که اگر رفتار اصلاح نشود، کار پیش نمی‌رود و بخشی از کار با فرهنگسازی، گفت‌وگو و... انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های طرح، کمک به مدیریت مصارف است، گفت: در حذف دفترچه در حوزه بستری نیز کار در اصفهان آغاز شده و با استفاده از تجربه کشورهای موفق در این زمینه کار را پیش می‌بریم. ضمن آنکه شکل دهی فرهنگ عمومی نیز در حوزه سلامت و درمان امری بسیار مهم است که این مورد نیز زمان می‌برد.

 محمدجواد فدایی - سرپرست استانداری کرمان نیز در دیدار مدیرعامل بیمه سلامت کشور اظهار کرد: کار ارزشمند و مهمی در زمینه کاهش هزینه‌ها و مدیریت منابع و مصارف صورت می‌گیرد و باید رفتار پزشکان نیز در تجویزها تغییر کند و برای موفقیت در مدیریت مالی باید این امر صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما نیز به این مسئله اعتقاد داریم که در حوزه درمان و تجویز دارو باید آنچه که نیاز است، تجویز شود، گفت: صرفه جویی رابطه‌ای با وضعیت اقتصادی کشور ندارد و باید همیشه صرفه جویی را مد نظر داشته باشیم و برای اجرای طرح حذف دفترچه بیمه و پیشبرد روند کار همکاری خواهیم کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha