رییس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه تنها ۳۲ درصد از کودکان کار و خیابان ایرانی هستند، گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها و شرایط نهادهای حمایتی ۷۶ درصد کودکان کار و خیابان تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند؛ چراکه عمدتا اتباع بیگانه هستند یا اسناد هویتی ندارند.

هشت ساعت کار بی وقفه در خیابان ها و کارگاه های شهر

سلامت نیوز:رییس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه تنها ۳۲ درصد از کودکان کار و خیابان ایرانی هستند، گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها و شرایط نهادهای حمایتی ۷۶ درصد کودکان کار و خیابان تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند؛ چراکه عمدتا اتباع بیگانه هستند یا اسناد هویتی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  قانون ،رضا جعفری در نشست هفته‌ «ملی کودک» با بیان اینکه در سال ۹۶ یک میلیون و ۱۰۰ هزار مورد پذیرش در اورژانس اجتماعی صورت گرفته است، گفت: این افراد با خط ۱۲۳مرکز مداخلات فردی و اجتماعی سیار یا پایگاه‌های مستقر در مناطق حاشیه‌ای وسکونت‌گاه‌های غیر رسمی تماس گرفته یا مراجعه کرده‌اند.وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از تماس‌های برقرار شده مربوط به «خشونت خانگی» بوده است، گفت: خشونت خانگی رتبه نخست را در مدارج مربوط به کودک آزاری به خود اختصاص داده است؛ به طوری که از این میزان ۵۰ درصد مربوط به غفلت در حوزه آموزش کودکان، ۳۰ درصد مربوط به کودک آزاری جسمی ، ۱۵ درصد کودک آزار روانی و چهار درصد جنسی بوده است.

رییس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه‌ ضمن تشریح جزییات کودکان مورد پذیرش توسط اورژانس اجتماعی توضیح داد: کودکان زیر یک سال ۸.۷ درصد و دو تا چهار سال ۱۶ درصد، از موارد پذیرش شده را در بر می‌گیرند که در مجموع می‌توان گفت ۲۵ درصد از کودکان مورد پذیرش زیر چهار سال سن دارند. همچنین ۶۰ درصد از پذیرش شدگان بین پنج تا ۱۳ و ۱۵ درصد بین ۱۴ تا ۱۸ سال سن دارند.جعفری با اشاره به اینکه ۵۷ درصد از عاملان اعمال خشونت پدران بوده‌اند، گفت: ۲۶ درصد از آن‌ها نیز مادران و ۸.۵ درصد نامادری یا ناپدری و ۱.۳ دهم نیز مربوط به خواهران و برادران بوده است. تنها یک و نیم درصد از عاملان اعمال خشونت غریبه ها بوده‌اند. همچنین می‌توان گفت ۹۸.۵ درصد از این آسیب‌ها از سوی اقوام و خویشاوندان بوده است.

مدیر کل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۵۲ درصد از کودکان خشونت دیده دختر و ۴۸ درصد نیز پسر بودند، در این باره توضیح داد: علت اصلی اعمال خشونت ۵۱.۵ درصد مربوط به اعتیاد به مواد مخدر و الکل، هفت درصد اختلالات روانی و ۵.۱ درصد بیکاری بوده است.وی در ادامه‌ تصریح کرد: ۱۶ درصد از دلایل کودک‌آزاری مربوط به خود کودک بوده است. به طوری که مشکلاتی نظیر معلولیت یا رفتارهای کودک از جمله عوامل اصلی به شمار می‌رود. همچنین ۸۵ درصد از موارد نیز ناشی از خود فرد آزارگر بوده است.رییس اورژانس اجتماعی کشور ضمن تشریح اقدامات اورژانس اجتماعی در حوزه خودکشی نیز، توضیح داد: در سال گذشته اورژانس اجتماعی در ۳۱ درصد از موارد خودکشی مربوط به افراد زیر ۱۸ سال مداخله انجام داده است تا این موارد منجر به فوت نشود. به طور کلی اورژانس اجتماعی موفق شده است تا ۹۵ درصد مانع خودکشی‌های منجر به مرگ شود.

جعفری ضمن تشریح کودکان کار و خیابان نیز، خاطر نشان کرد: اورژانس اجتماعی در مورد کودکان کار در خیابان دو برنامه شامل مراکز شبانه‌روزی کوتاه و میان مدت و مراکز نگه داری کودک و خانواده‌ را در دست اجرا دارد. بر اساس آخرین آمارها ۹۵ درصد کودکان کار و خیابان دارای خانواده‌ هستند و شب‌ها را کنار خانواده‌شان سپری می‌کنند به همین دلیل نگاه اورژانس اجتماعی نیز به این کودکان بر اساس خانواده‌ محوری است.وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار نفر در مراکز شبانه روزی و حمایتی سازمان بهزیستی در سراسر کشور به سر می برند، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد ۶۹.۵ درصد از کودکان کار و خیابان پسران و حدود ۳۰ درصد نیز دختران هستند. همچنین ۳۲ درصد از این کودکان ایرانی و مابقی جزو اتباع بیگانه به شمار می‌روند.جعفری با بیان اینکه ۷۴ درصد از این کودکان فاقد اسناد هویتی هستند، در این باره توضیح داد: بسیاری از این کودکان در حال ادامه‌ تحصیل هستند و حتی برای‌شان کلاس‌های جبرانی و تقویتی برگزار می‌شود. رویکرد سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب این کودکان کاهش ساعات حضورشان در خیابان هاست.

به طوری که در حال‌ حاضر ۳۳.۸ درصد از این کودکان یک تا چهار ساعت، ۵۲ درصد چهار تا هشت درصد و ۱۳.۸ درصد بیش از هشت ساعت در خیابان ها کار می ‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد درصدی از این کودکان در معرض اعمال خشونت قرار دارند.وی در ادامه‌ ضمن تشریح وضعیت والدین کودکان کار و خیابان نیز، اظهار کرد: ۳۱ درصد از والدین این کودکان بیکار یا از کار افتاده ، ۴۰ درصد دستفروش و هفت درصد شاغل فصلی و پنج درصد نیز بی سرپرست هستند. ۷۶درصد از این کودکان بر اساس دستورالعمل‌ها و شرایط سازمان‌های حمایتی تحت پوشش هیچ نهادی قرار ندارند؛چرا که عمدتا این کودکان اتباع بیگانه هستند و اوراق هویتی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha