جایزه صلح نوبل امسال به نادیا مراد و دنیس موکویگی اهدا شده است. نادیا مراد ۲۵ساله، زن جوان ایزدی است که موفق شد از دست گروه داعش فرار کند و برای پایان دادن به قاچاق انسان و خشونت‌های جنسی فعالیت می‌کند. دنیس موکویگی نیز پزشکی اهل جمهوری دموکراتیک کنگو است که به زنان قربانی خشونت‌های جنسی کمک می‌کند.

صلح نوبل علیه خشونت جنسی

سلامت نیوز:جایزه صلح نوبل امسال به نادیا مراد و دنیس موکویگی اهدا شده است. نادیا مراد ۲۵ساله، زن جوان ایزدی است که موفق شد از دست گروه داعش فرار کند و برای پایان دادن به قاچاق انسان و خشونت‌های جنسی فعالیت می‌کند. دنیس موکویگی نیز پزشکی اهل جمهوری دموکراتیک کنگو است که به زنان قربانی خشونت‌های جنسی کمک می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند از رویترز، دلیل کمیته نروژی نوبل صلح برای اهدای جایزه به این دو، تلاش‌های آنها برای پایان دادن به استفاده از خشونت جنسی به‌عنوان سلاح در جنگ‌ها و درگیری‌ها بوده است. کمیته داوران گفته است: «هر دوی این برندگان نقشی حیاتی در تمرکز و توجه برای مبارزه با این جنایات جنگی داشته‌اند.»


دنیس موکویگی و همکارانش در کنگو نزدیک به سیصدهزار قربانی تجاوز را مورد درمان قرار داده‌اند و تجربیات فراوانی در زمینه درمان صدمات ناشی از خشونت‌های جنسی دارند.


دنیس موکویگی، رئیس بیمارستان «پانزی» در شهر بوکاوو در شرق کنگو است؛ بیمارستانی که در سال ١٩٩٩ باز شد و هر ساله هزاران زن را که تحت خشونت جنسی قرار گرفته‌اند، مداوا می‌کند.در گزارش کمیته داوران آمده است که او زندگی خود را به دفاع از این قربانیان اختصاص داده است.
نادیا مراد در سال ۲۰۱۴ به همراه هزاران دختر و زن کُرد ایزدی به‌عنوان برده جنسی به اسارت داعش درآمد. ٦ برادر او به قتل رسیدند.
تروریست‌های داعش در زمان حضور خود در عراق، صدها زن و دختر ایزدی را به بردگی جنسی گرفتند. در گزارش کمیته داوران آمده است که او، شاهدی در مورد سوءاستفاده‌های جنسی علیه خود و دیگران بوده است.


 مراد پس از فرار از دست داعش در مصاحبه‌ای بابی.بی.سی گفته است که در زمان اسارت مورد تجاوز گروهی قرار گرفته و قبل از آن که موفق به فرار شود چندبار خرید و فروش شده بود.او در سال ۲۰۱۶ از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان سفیر حسن نیت برای «حفظ کرامت بازماندگان تجارت انسان» انتخاب شد.
در این گزارش آمده است: «هر کدام از این دو نفر به نوبه خود کمک کرده‌اند تا خشونت‌های جنسی در زمان جنگ بیش از همیشه دیده شود و به این ترتیب، مجرمان را به دلیل رفتارشان، پاسخگو کنند.»


نادیا مراد پس از ملاله یوسف‌زی جوان‌ترین فردی است که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است. ملاله یوسف‌زی در سال ۲۰۱۴ هفده سال داشت که این جایزه را گرفت.آخرین دختر نادیا مراد در سال ٢٠١٤، یعنی زمانی که داعش به روستای آنها در شمال عراق حمله کرد، تنها ٢١ سال داشت. تروریست‌ها همه کسانی که نمی‌خواستند دین آنها را بپذیرند، قتل‌ عام کردند؛ از جمله ٦ برادر و مادر نادیا را.
نیروهای داعش، نادیا مراد را به همراه زنان جوان دیگر آن روستا با خود بردند و بارها او را به‌عنوان برده جنسی فروختند.
سرانجام او توانست با کمک یک خانواده سنی‌مذهب در موصل، فرار کند و صدای خود را به همه مردم جهان برساند.
در سال ٢٠١٧، او خاطراتش را با عنوان «آخرین دختر» منتشر کرد. در این خاطرات، او در مورد ماه‌ها اسارت و فرار از دست داعش نوشته است. در بخشی از این کتاب، نادیا نوشته است: «در برخی موارد، فقط تجاوز بود و دیگر هیچ. این، به امری عادی و معمول تبدیل شده بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha