چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 255628

شواهد ثابت شده نشان می‌دهد دوده (کربن سیاه) می‌تواند به جفت و جنین منتقل شود.

اثر مخرب كربن سیاه بر رشد جنین

سلامت نیوز:شواهد ثابت شده نشان می‌دهد دوده (کربن سیاه) می‌تواند به جفت و جنین منتقل شود.

به گزارش سلامت نیوز، حسین حسنخانی، کارشناس فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: شواهد ذرات کوچک کربن، که معمولا بواسطه احتراق سوخت های فسیلی بوجود می آیند، برای اولین بار در جفت کش ها یافت شده است، در تحقیق اولیه که تعداد کمی از افراد را به خود اختصاص داده است، امروزه توسط محققان دانشگاه ملین مری لندن ارائه شده است. به گفته وی، در تحقیقات و مطالعات پیشین ارتباط زیادی بین آلودگی هوا و مادران باردار ، تولد نوزاد نارس، وزن کم هنگام تولد، مرگ و میر نوزادان و مشکلات تنفسی کودکان مشاهده شده است .

بر اساس مطالعات کنگره بین المللی انجمن تنفسی جامعه بین المللی صندوق خیریه ، به شواهد موجود در مورد خطرات آلودگی هوا بر نوزادان اشاره داشته و نشان می دهد که وقتی زنان باردار هوای آلوده مملو از غبار و کربن سیاه را تنفس می کنند ، ذرات دوده قادر خواهند بود تا از طریق جریان خون مادر به جفت رسیده و مواد سمی به جنین آسیب جدی برساند. حسنخانی به نقل از دکتر میاشیتا بیان کرد که آلودگی منتقل شده به جنین پس از صدمات جدی در دوران بارداری، بعد از تولد نیز تاثیرات سوء بر سلامت نوزاد داشته و حتی در دوران کودکی نیز ایجاد بیماری برای اطفال خواهد داشت. در ابتدا ی تحقیق خواستار این موضوع بودیم که آیا این اثرات منفی آلاینده ها می تواند به علت ذرات آلودگی که از ریه های مادر به جفت منتقل باشد یا خیر. با این حال تا کنون، شواهد بسیار کمی وجود دارد که ذرات استنشاق شده از ریه به خون می‌رسند. بنابراین محققان، تحقیقات خود را با 5 زن باردار ساکن لندن با شرایط عمومی یکسان آغاز کردند همه این مادران باردار، افراد غیر سیگاری با بارداری بدون عارضه بودند و هر کدام یک کودک سالم به دنیا آوردند. این مادران به محققان اجازه دادند تا بر روی جفت آنها آزمایشات و بررسی های سالم صورت پذیرد.

کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: این تیم تحقیقاتی بر اساس توجه ویژه به سلولهای خاصی به نام ماکروفاژهای جفتی ، آزمایشات خود را دنبال کردند .چرا که ماکروفاژها در بسیاری از نقاط مختلف بدن وجود دارند.و آنها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که از طریق بیگانه خواری ذرات مضر و خارجی مانند باکتری ها و ذرات آلوده نظیر کربن سیاه را درخود هضم کرده و به ایمنی بدن و سلولها کمک می کند. این سلولهای بیگانه خوار در جفت افزایش ایمنی جنین را تامین و به حفاظت از جنین کمک می کند. تیم دکتر میاشیتا در پنج جفت مجموع 3500 سلول ماکروفاژ را با میکروسکوپ های بسیار قوی بررسی کردند . در این بررسی آنها 60 سلول را یافتند که در بین آنها 72 قسمت و لکه های کوچکی بود که دریافتند این تکه های سیاه رنگ ذرات کربن سیاه هستند. سپس به جهت تایید آنها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی ماکروفاژ دو جفت را با دقت بیشتر بررسی کرده و دریافتند ذران سیاه بین سلولهای ماکروفاژ همان کربن سیاه استنشاق شده از هوای آلوده توسط مادران باردار بوده است.

بر این اساس این مشاهدات دکتر لوو اعلام کرد که ذرات آلودگی (کربن سیاه – دوده) استنشاقی می توانند از ریه ها به گردش خون و سپس جفت منتقل شوند. وی در ادامه افزود: ما نمی دانیم که آیا ذرات کربن سیاه دیده شده در جفت ، می‌توانند به جنین منتقل شوند، اما شواهد ما نشان می دهد که این امر در واقع امکان پذیر است. لذا وجود این آلاینده سمی در جفت نیز می‌تواند بر سلامت جنین تاثیرات منفی داشته باشد. حتی اگر این موارد وارد گردش خون جنین هم نشود. پروفسور مینا گاگا، رئیس انجمن جامعه تنفسی اروپا بر اساس نتایج این مطالعه اذعان داشت: این تحقیق جدید نشان می دهد که جنینی که بطور تئوری در رحم مادر از عوامل بیرونی محافظت می شود . بر اساس این مکانیزم – تنفس هوای آلوده توسط مادر- نوزادان تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می گیرند. لذا این مسئله باید آگاهی و بینش مردم و پزشکان را در مورد اثرات مضر آلودگی هوا – غبار و کربن سیاه- را در مورد زنان باردار افزایش دهد.

لذا بر این اساس ما نیاز به سیاست های شدیدتری برای کاهش آلاینده های هوا و ایجاد هوای پاک تر داریم تا تاثیر آلودگی بر سلامتی در جهان را کاهش دهیم، زیرا در حال حاضر تهدید سلامت جمعیت جوان جوامع را با مسائل مربوط به آلودگی هوا وسلامت را مشاهده می کنیم. که باید با جدیت پیگیری و چاره اندیشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha