سلامت نیوز :عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی گفت: اگر با وجود همه مراقبت ها فرد مبتلا به دیابت به زخم پا دچار شد می توان زیر نظر متخصص مربوطه به کمک پانسمان های آغشته به ژلهای "پروتولیتیک" نسوج نکروتیک زخم را از بین برد.

زهرا صفوی بیات در گفت و گو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: همچنین در بازار ترکیباتی موجود است که به دبرید زخم پای دیابتی کمک می کند یا شاید در صورت لزوم به دبریدمان توسط فرد متخصص نیاز باشد.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز زخم پای دیابتی باید از وارد کردن هرگونه ضربه به پا جدا خودداری شود، گفت: بیماران مبتلا به دیابت به علت اشکال در عروق و اختلالات حسی مستعد ابتلا به زخم هستند و به دنبال وارد شدن ضربه به پا امکان بروز آسیب های شدید حتی به بافت های زیرین و آسیب های استخوانی وجود دارد.

 عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی کفش های جلو باز و دمپایی های پلاستیکی را برای این دسته از بیماران مناسب ندانست و افزود: همچنین جوراب های نخی برای این بیماران مناسب است اما باید مراقب باشند تا این جوراب ها عاملی برای تجمع عوامل میکروبی و قارچی نباشند.

صفوی بیات در خصوص کوتاه کردن ناخن ها هم توضیح داد: پس از استحمام ناخن و پوست افراد نرمتر و مناسب برای کوتاه کردن ناخن می شود اما باید توجه داشت ناخن ها به نحوی چیده شوند که لبه تیزی نداشته باشند تا به داخل پوست فرو روند.

وی یادآور شد: این دسته از بیماران می توانند برای نرم نگه داشتن پا از کرم های خاص و استاندارد و تا حتی امکان از روغن زیتون و وازلین استفاده کنند که البته نباید چرب بودن پا سبب تجمع انواع میکروب ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha