مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، از به روز شدن پرداختی های داروخانه های طرف قرارداد بیمه سلامت خبر داد.

پرداختی های داروخانه ها به روز شده است/وضعیت بدهی بیمه سلامت

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، از به روز شدن پرداختی های داروخانه های طرف قرارداد بیمه سلامت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، طاهر موهبتی صبح یکشنبه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه، به تشریح روند پرداخت بدهی های بیمه سلامت پرداخت و گفت: تا هفته آینده هزار میلیارد تومان به ارائه دهندگان خدمات پرداخت خواهد شد.

وی افزود: با این رقم هزار میلیارد تومانی، جمع پرداختی های بیمه سلامت در سال ۹۷ به پنج هزار میلیارد تومان می رسد.

موهبتی با عنوان این مطلب که اولویت ما پرداخت مطالبات داروخانه ها است، ادامه داد: پرداختی ها به داروخانه ها تقریبا به روز شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: ۸۵ درصد این افراد از بیمه رایگان برخوردار هستند و دولت حق بیمه آنها را پرداخت می کند.

وی گفت: از هموطنان درخواست می کنیم افرادی که وضع مالی خوبی دارند، جهت پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند تا در تأمین منابع با مشکل مواجه نشویم.

موهبتی در مورد افزایش هزینه های دیالیز بیماران تحت پوشش گفت: طی چهار سال گذشته هزینه این بیماران افزایش پیدا نکرده بود و در حال حاضر ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند و هزار و ۷۰۰ نیز در منزل دیالیز می شوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته عدم افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد کرده بود، گفت: در حال حاضر هزینه از ۴۵ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است که می تواند تأخیر عدم افزایش چهار یا پنج سال گذشته را جبران کند.

به گفته موهبتی، در حال حاضر ۶۷ هزار بیمار خاص تحت پوشش سازمان هستند که ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر آنها بیماران دیالیزی هستند که در سال ۹۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است و تأخیری در خدمات آنها تاکنون نداشته ایم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه پرداخت هزار میلیارد تومان در هفته آینده میزان پرداختی های ما را به ارائه دهندگان خدمات در سال جاری به ۵ هزار میلیارد تومان می رساند، گفت: این مبلغ علاوه بر ۳ هزار میلیارد تومانی است که در اختیار بخش های دولتی و دانشگاهی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: البته گلایه هایی نیز در این خصوص وجود داشت که به دلیل تأخیر در پرداخت ها بود که توسط بانک عامل صورت گرفت اما در حال حاضر با ارائه اسناد، سرعت بیشتری در پرداخت ها انجام می شود.

موهبتی گفت: پرداخت هزار میلیارد تومان باعث شد تا در مجموع ۷۰ درصد مطالبات شهریورماه امسال بخش دولتی را پرداخت کنیم و صددرصد مطالبات تیرماه نیز پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: همچنین در بخش غیردولتی نیز ۶۰ درصد مطالبات تیرماه و صددرصد مطالبات خردادماه پرداخت شده است که داروخانه ها نیز مشمول همین وضع هستند و در حال حاضر فقط یک ماه بدهکاریم.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ هزار ارائه کننده خدمات در کشور با سازمان بیمه سلامت همکاری می کنند، گفت: مطالبات منتهی به اسفندماه سال گذشته ۷ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان بود که با پرداخت به موقع مطالبات، بخشی از آن پرداخت شد به طوری که در حال حاضر ۹۵۰ میلیارد تومان بخش خصوصی و ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بخش دانشگاهی از ما طلب دارند.

موهبتی به بحث همپوشانی بیمه ای نیز اشاره کرد و گفت: همپوشانی بیمه ای، استحقاق سنجی و ایجاد پایگاه جمعیتی، درمان بیمه شدگان و ... از جمله مواردی بود که اجرایی شده است به طوری که در جهت رفع همپوشانی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده روستایی با تأمین اجتماعی همپوشانی دارند و برای رفع این مشکل به دلیل اعتبار پنج ساله دفترچه بیمه های آنها حداقل به چهار سال زمان نیاز داریم.

وی تصریح کرد: در جهت واقعی شدن بودجه سال آینده از هم اکنون تمهیدات لازم را در نظر گرفته ایم و جلسات مختلفی نیز برگزار شده است که امیدواریم در تعرفه ها و سایر خدمات، بودجه واقعی در نظر گرفته شود چرا که در حال حاضر یک خانواده سه نفره ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ما پرداخت می کنند، در حالی که ۱۳۲ هزار تومان برای آنها هزینه می شود.

به گفته موهبتی، در یک جمعیت ۱۲ تا ۱۵ میلیونی مجموع این دریافتی ها و هزینه کردها باعث می شود تا با ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه شویم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: اولویت های خود را اعلام کرده ایم که امیدواریم در واقعی دیده شدن بودجه سازمان بیمه سلامت موثر باشد که البته مدیریت هزینه های سال جاری نیز باعث شده تا بخشی از کسری های ما جبران شود اما در مجموع باید منابع بر اساس مصارف تخصیص داده شود.

وی بر ضرورت واقعی دیده شدن بودجه بیمه سلامت در سال ۹۸ تاکید کرد و گفت: تعهد اخلاقی می دهیم بهترین خدمات را با کمترین هزینه ارائه دهیم.

موهبتی با اشاره به ۲۰۰ میلیون بار مراجعه مردم با دفترچه بیمه سلامت به مراکز درمانی کشور در سال، افزود: بیمه سلامت بیشترین خدمات را ارائه می دهد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۹۵ درصد منابع بیمه سلامت دولتی است، یعنی دولت سهم بیشتری باید پرداخت کند.

وی ادامه داد: بنابراین، اگر قرار است دولت منابع را تخصیص دهد، باید شرایط را درک کرد.

موهبتی افزود: هر کاری فرمولی دارد و نمی توان با تعارف، خدمت کرد.

وی با اشاره به قسطی شدن حق بیمه سلامت، گفت: ما معتقدیم اقساطی شدن پرداخت حق بیمه سلامت، به مردم کمک می کند. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه، با این پیشنهاد موافقت کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha