هر سال که می‌گذرد سخت‌تر می‌شود. ویروس آنفلوانزا، هر سال با چهرهای متفاوت پایش را به خانه‌های ما باز می‌کند و هر سال قربانیان بیشتری را در گوشه‌وکنار جهان به کام مرگ می‌فرستد. بیماری که شاید تا همین چند سال پیش، تنها آزاردهنده و گاه مایه مختل شدن چند روز از زندگی به نظر می‌رسید، در سال‌های اخیر چهره‌اش را به‌عنوان یکی از بیماری‌های کشنده فصلی نشان داده و گرچه جان همه مبتلایانش را نمی‌گیرد، اما گاه مشکلات جدی را با آمدنش به همراه می‌آورد.

سال را بدون آنفلوانزا تمام کنید

سلامت نیوز: هر سال که می‌گذرد سخت‌تر می‌شود. ویروس آنفلوانزا، هر سال با چهرهای متفاوت پایش را به خانه‌های ما باز می‌کند و هر سال قربانیان بیشتری را در گوشه‌وکنار جهان به کام مرگ می‌فرستد. بیماری که شاید تا همین چند سال پیش، تنها آزاردهنده و گاه مایه مختل شدن چند روز از زندگی به نظر می‌رسید، در سال‌های اخیر چهره‌اش را به‌عنوان یکی از بیماری‌های کشنده فصلی نشان داده و گرچه جان همه مبتلایانش را نمی‌گیرد، اما گاه مشکلات جدی را با آمدنش به همراه می‌آورد.
 
دیر شده اما واکسن را بزنید
به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، بهترین زمان برای تلقیح واکسن آنفلوانزا، هفته‌های پایانی تابستان و روزهای ابتدایی پاییز است، چرا؟ به این دلیل که این واکسن برای نشان‌دادن اثرش و مقاوم‌کردن بدنتان، حداقل به دو هفته زمان نیاز دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از واردشدن موج آنفلوانزا به محدوده زندگی‌تان، سراغ این واکسن بروید.
 
قرار نیست امسال جان سالم به‌در ببرید
ویروس آنفلوانزا مدام در حال تغییر شکل است و اینکه در سال گذشته این واکسن را زدهاید یا اینکه تا به حال به نوع کشنده‌ای از این بیماری مبتلا نشده‌اید، تاثیری بر وضعیت امسال شما ندارد. شما نمی‌توانید احتمال ابتلایتان به یک ویروس ناتوان‌کننده آنفلوانزا در سال‌جاری را منتفی بدانید یا اینکه بالا بودن مقاومت عمومی بدنتان را به‌عنوان راهی برای فرار قطعی از آن تلقی کنید. حتی اگر شما در تمام سال‌های گذشته، واکسینه‌شده باشید، ممکن است امسال به‌خاطر صرف‌نظر‌کردن از تلقیح واکسن، گرفتار این ویروس شوید.
 
همه نمی‌میرند، همیشه کشنده نیست
درست است که ویروس آنفلوانزا همواره در حال تغییر چهره است، اما معنای این حرف این نیست که این ویروس امسال قرار است چهره‌ای مخوف از خود نشان دهد یا اینکه همه افراد به یک شکل این بیماری را تجربه کنند. ممکن است نوع ویروسی که شما امسال دریافت می‌کنید، با ویروس فردی دیگر متفاوت باشد و یکی از شما در صورت ابتلا با تهدید جانی جدی روبه‌رو شود، در حالی که دیگری بعد از حدود 4-5 روز، توان بازگشتن به زندگی عادی را پیدا می‌کند.
 
اگر پیش از این واکسن نزده بودید ...
یادتان نرود که تلقیح واکسن آنفلوانزا، باعث نمی‌شود که شما در فصل سرد سال، گرفتار سرماخوردگی نشوید. شما حتی بعد از تلقیح واکسن آنفلوانزا، چند روزی علائم خفیف این بیماری مثل گلودرد، آب‌ریزش بینی، سرفه، بدن‌درد یا حتی تب خفیف را تجربه خواهید کرد و گرچه بعد از آن برای حدود شش ماه بدنتان در برابر ویروس آنفلوانزا ایمن می‌شود، اما احتمال دارد در همین زمان، بارها و بارها سرما بخورید.
 
موضوع را جدی بگیرید اگر...
اگر سنتان از 60 گذشته، باردار هستید یا با بیماری مزمنی درگیرید، حتما پس از مشورت با پزشکتان، برای تلقیح این واکسن اقدام کنید. در صورتی که فرزندتان زیاد در فضاهای عمومی قرار می‌گیرد یا اینکه سابقه ابتلا به آلرژی یا بیماری‌های ریوی را دارد، تا زمان طلایی را از دست نداده‌اید، همراه با او برای تزریق این واکسن اقدام کنید. برخی از متخصصان معتقدند که کودکان 3 تا 12ساله، حتی در صورت نداشتن بیماری زمینه‌ای یا سابقه حساسیت ریوی هم باید تحت تزریق این واکسن قرار بگیرند. البته متخصصان می‌گویند کسانی که به آلرژی‌های خاص دچار هستند پیش از این کار، حتما باید با پزشکشان مشورت کنند و گذشته از آن، باید بدانند که برای مبتلایان به آلرژی به تخم‌مرغ، احتمال ابتلا به آنفلوانزا حتی پس از تزریق این واکسن هم وجود دارد و حتی در صورت شدید بودن آلرژی، بدون دستور متخصص مربوطه، نباید تزریق این واکسن صورت بگیرد.
 
همیشه گلودرد نشانه آنفلوانزا نیست
حالا که فصل سرما پیش رویمان است، احتمال متوصل شدنمان به خوددرمانی و داروهای انبارشده در آشپزخانه هم بالا می‌رود. سال‌هاست که وزارت بهداشت و محققان، در خصوص مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار می‌دهند، در حالی‌که گفته می‌شود 50درصد درمان‌های آنتی‌بیوتیکی، بی‌دلیل صورت می‌گیرند، هنوز هم طرفداران این شیوه، بدون دستور پزشکان، راه خوردن آنتی‌بیوتیک را در پیش می‌گیرند.
محققان می‌گویند، مصرف خودسرانه و بی‌رویه این داروها، احتمال مقاومت باکتریایی بدن را بالا می‌برد و مشکلات را صدچندان می‌کند. بنابراین چه تصمیم به تلقیح واکسن آنفلوانزا گرفتید و چه مقاومت طبیعی در برابر این ویروس را انتخاب کردید، نباید تا پایان زمستان، با هر بدن‌درد یا سوزش گلو، به جعبه داروهایتان متوسل شوید و مصرف آنتی‌بیوتیک را شروع کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha