دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 255909

یکی از شگفت‌انگیزترین ویتامین‌های لازم برای بدن ویتامین c است که روی پوست، مو و سلامتی بشدت اثر می‌گذارد و به نوعی می‌توان آن را ویتامین زیبایی و سلامتی دانست.

چرا پوست به ویتامین c احتیاج دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، هر زمان از ویتامین c حرفی به میان می‌آید همه یاد سرماخوردگی می‌افتند ولی ویتامین c به غیر از اینکه برای افزایش قدرت ایمنی بدن مفید است، نقش فوق‌العاده‌ای برای جلوگیری از پیری پوست و زیبایی مو، پوست و ناخن دارد.
 

ویتامین C ممکن است به محافظت در برابر اشعه های خورشید کمک کند

آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین C ممکن است به دفاع در برابر آسیب هایی که اشعه ماوراء بنفش می تواند برروی پوست ایجاد کند کمک کند. این بدان معنا نیست که می توانید به جای کرم ضد آفتاب از سرم ویتامین C پوست استفاده کنید. سرم ویتامین C نمی تواند جایگزین SPF شود زیرا اشعه UVA یا UVB را جذب نمی کند. 

بیشتر بدانید: بهترین ویتامین برای از بین بردن لک قهوه ای صورت

اگر نور ماوراء بنفش وارد پوست شما شود، برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند به کاهش آسیب ناشی از آن کمک کند.

ویتامین C ممکن است لکه های پوست را بهبود ببخشد

محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر ویتامین C ممکن است لکه‌هایی را که تیره‌تر از بقیه پوست شما هستند و به آن هایپرپیگمانتاسیون می‌گویند را روشن کنند. در یک مطالعه، استفاده از ویتامین C روی پوست به مدت 16 هفته به طور قابل توجهی این نقاط تیره را کاهش داد اما کارشناسان می گویند که برای تایید عملکرد کرم های ویتامین C نیاز به تحقیقات بیشتری است.

ویتامین C به کاهش چین و چروک پوست کمک می کند

ویتامین C یک عنصر قوی در بسیاری از محصولات ضد پیری پوست است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از آن برای حداقل 12 هفته، می‌تواند ظاهر چین و چروک را کاهش دهد. 

یک رژیم غذایی سالم که سرشار از این ماده مغذی است نیز می تواند برای کاهش چین و چروک پوست کمک کننده باشد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می کنند چین و چروک کمتری دارند.

این ویتامین فقط به مرکبات محدود نمی شود. کلم بروکلی، فلفل قرمز و اسفناج نیز سرشار از آن هستند.

ویتامین C کلاژن را تقویت می کند

این پروتئین به طور طبیعی در پوست شما وجود دارد و به جلوگیری از افتادگی آن کمک می کند. فراموش نکنید که بدن شما با افزایش سن، تولید کلاژن را کاهش می دهد. استفاده از ویتامین C روی پوست می تواند باعث رشد کلاژن جدید شود. همچنین به حفظ کلاژن شما کمک می کند و از این پروتئین در برابر آسیب محافظت می کند.

ویتامین  C روند بهبود زخم را تسریع می کند

ویتامین C می تواند به بهبود سریع تر زخم ها کمک کند. می توانید مکمل آن را مصرف کنید، مواد مغذی بیشتری را در رژیم غذایی خود دریافت کنید یا آن را به پوست خود بمالید. مصرف این مکمل به بستن و بهبود زخم‌های باز کمک می‌کند، به‌ویژه در افرادی که قبلاً به اندازه کافی از این مواد دریافت نمی‌کردند. این ویتامین به بدن کمک می کند تا کلاژن لازم برای رفع این نوع آسیب را تولید کند. 

ویتامین C جای زخم را کاهش می دهد

در یک مطالعه، استفاده از ژل ویتامین C روی پوست باعث شد که جای زخم های جراحی کمتر دیده شود. در این آزمایش که شامل 80 نفر بود، نیمی از آنها ژل سیلیکون تزریق شده با ویتامین را روزانه به مدت 6 ماه پس از برداشتن بخیه ها روی زخم خود قرار دادند. پس از آن، اسکارهای آنها کمتر از افرادی که از این محصول استفاده نکرده بودند، قابل مشاهده بود.

اسید ال اسکوربیک را انتخاب کنید

این شکل از ویتامین C موضعی فعال ترین نوع آن است و بیشتر از سایرین مورد تحقیق قرار گرفته است. محصولات مراقبت از پوست گاهی اوقات حاوی انواع دیگری از این ویتامین هستند که به اندازه کافی موثر نیست، مانند منیزیم آسکوربیل فسفات یا آسکوربیل پالمیتات.

 برچسب را بررسی کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید. 

یک محصول قوی را انتخاب کنید

به دنبال سرم هایی با غلظت ویتامین C بین 10 تا 20 درصد باشید. کمتر از آن ممکن است مزایای وعده داده شده را به همراه نداشته باشد و بالاتر می تواند پوست شما را بدون ارزش اضافی تحریک کند.

بیشتر بدانید: چه میزان ویتامین سی بخوریم ؟

از این ویتامین بعد از پاکسازی پوست استفاده کنید

بعد از شستن صورت و قبل از استفاده از لوسیون مرطوب کننده، کرم یا سرم ویتامین C را روی پوست تمیز خود بمالید. این ویتامین ممکن است در ابتدا باعث ایجاد گزش یا قرمزی پوست شما شود، اما اگر به استفاده از آن ادامه دهید،با گذشت زمان سوزش آن کمتر می شود.

فراموش نکنید که هر محصول جدیدی را که می خرید، قبل از اعمال آن بر روی تمام صورت خود، روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید؛ اگر علائم آلرژی پوست را مشاهده کردید، محصول را استفاده نکنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

رتینول و ویتامین C را همزمان مصرف نکنید

اگر می خواهید از سرم ویتامین C در کنار سایر محصولات مراقبت از پوست اسیدی مانند رتینول استفاده کنید، فراموش نکنید که آنها با هم می توانند پوست شما را تحریک کنند. استفاده از آنها را در روزهای متناوب به جای همزمان در نظر بگیرید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

 فقط به مصرف لوسیون ها و سرم ها اکتفا نکنید. ویتامین C موجود در غذا نیز به سلامت پوست کمک می کند و شما برای سلامت پوست خود به آنها نیاز دارید. مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل، کیوی و توت فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.



از جوانسازی تا رفع مشکلات پوستی

ویتامین c حاوی آنتی اکسیدان است و کلاژن‌سازی پوست را بالا می‌برد و از بروز نشانه‌های پیری جلوگیری می‌کند. ویتامینc خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. به‌دلیل خاصیت کشسانی که به پوست می‌دهد چین و چروک و خطوط پوست را هم بهبود می‌بخشد. استفاده مداوم از ویتامین c نه تنها در درخشندگی پوست بلکه برای مرطوب نگه داشتن و نرمی و لطافت پوست نیز مناسب است، مخصوصاً افرادی که پوست خشکی دارند باید به مراتب از ویتامین c بیشتری استفاده کنند. برای افزایش رشد موها و جلوگیری از پوسته شدن کف سر و ایجاد شوره و همین طور برای سفت شدن ناخن ها می‌توانید روی ویتامین c حساب کنید. همچنین به علت خاصیت ضد التهابی ویتامین c، برای جلوگیری از تخریب پوست توسط تابش آفتاب، بسیار مؤثر است؛ پس تا می‌توانید ازموادی که ویتامین c دارند استفاده کنید یا از انواع ماسک‌های ویتامینی برای پوست شفاف و زیبا بهره ببرید.

 


نکاتی که درباره ویتامین c باید بدانیم

اگرچه تصور می‌شود که مقدار زیادی ویتامین c در مرکبات یافت می‌شود اما باید بدانید که در سبزیجاتی مانند جعفری، گوجه فرنگی یا میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی نیز مقادیر زیادی ویتامین c وجود دارد. محصولات آرایشی دارای ویتامین c به‌دلیل زود خراب شدن ویتامین c اصولاً گرانبها هستند. مخلوط ویتامین c و آب باید به صورت روزانه مصرف و از نگهداری آن خودداری شود.

 


لیفت طبیعی پوست با قرص جوشان

برای ساخت یک ماسک عالی می‌توانید از قرص جوشان ویتامین c استقاده کنید. ابتدا یک عدد قرص جوشان را بکوبید و بعد با یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کنید. به مخلوط پودر جوشان و عسل 10 دقیقه استراحت دهید تا بافتی فوم مانند پیدا کند. سپس تمام پوست صورت را از این ماسک بپوشانید. بعد از بیست دقیقه با آب خنک بشویید. این ماسک آبرسان و نرم‌کننده است و پوست شما را بسیار سفت می‌کند. بهتر است برای تأثیر بیشتر از این ماسک، دو بار در هفته و ترجیحاً بعد از حمام استفاده شود.

همچنین می‌توانید سرم ویتامین c خانگی درست کنید. قرص جوشان را در یک لیوان آب حل کرده، مقداری گلیسیرین به آن اضافه کنید. این سرم را روی پوست خود بمالید و از نتیجه عالی آن لذت ببرید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha