سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 256016

همه از روغن زیتون به عنوان یک روغن سالم و مفید یاد می کنیم، اما در بررسی های اخیر محققان به خواص جدیدی از روغن آفتابگردان رسیده اند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

روغن زیتون بهتر است یا روغن آفتابگردان؟

سلامت نیوز: همه از روغن زیتون به عنوان یک روغن سالم و مفید یاد می کنیم، اما در بررسی های اخیر محققان به خواص جدیدی از روغن آفتابگردان رسیده اند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، خواص روغن آفتابگردان در مقایسه با روغن زیتونجایگزین کردن چربی اشباع‌شده به‌جای اشباع‌نشده در رژیم غذایی باعث کاهش چگالی کلسترول لیپوپروتئین می‌شود.
دکتر لوکاس اشوینگ شاکل از موسسه Human Nutrition Potsdam-Rehbruecke در آلمان با انجام تحقیقاتی در این زمینه به این نتیجه رسیده است که دانه‌های روغنی مانند تخمه آفتابگردان بهتر از روغن‌زیتون در بخش کاهش کلسترول بد مؤثر بوده و می‌تواند مانع از بروز سکته قلبی در افراد شود.
این نتایج که در مجله Lipid Research منتشرشده روی اثرات روغن‌های جامد و نیز دانه‌های روغنی روی لیپید خون بر اساس تکنیک آماری موسوم به network meta-Analysis منتج از 50 تحقیق متفاوت، کارکرده است.
روغن زیتون,روغن آفتابگردان
به گفته این محقق ممکن است مردم مدیترانه از نتایج این تحقیق راضی نباشند، چراکه آن‌ها دوست دارند نام روغن‌زیتون در صدر جدول بهترین روغن برای کاهش کلسترول بد باشد اما روغن منتج از تخمه آفتابگردان و سایر دانه‌های روغنی بهترین نتیجه را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.
(چربی اشباع‌شده، چربی جامد مانند کره، چربی خوک و ... شامل تری گلیسیرید است که پیوند کربنی تک گانه داشته و به‌طور کامل توسط اتم‌های هیدروژنی اشباع‌شده‌اند. اما چربی غیراشباع به اسید چربی گفته می‌شود که در زنجیره اسید چرب آن دست‌کم یک پیوند مضاعف وجود داشته باشد. در سوخت‌وساز سلولی مولکول‌های چربی غیراشباع انرژی یا کالری کمتری دارند.)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha