چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 256076

سلامت نیوز: معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: آیین نامه هیات امنایی شدن بیمارستان ها با عنوان مدیریت مستقل بیمارستان ها تدوین شده که بر اساس آن هر دانشگاه علوم پزشکی موظف است یکی از بیمارستان های تحت پوشش را که واجد شرایط خاص است، برای این منظور معرفی کند.

علی اکبر حق دوست در گفت و گو با ایرنا درباره سازوکار واگذاری بیمارستان های دولتی به هیات امنا اظهار داشت: تعدادی از پرسنل بیمارستان یا پزشکان به عنوان هیات مدیره بیمارستان شخصی را به عنوان مدیرعامل برای مدیریت بیمارستان انتخاب می کنند و محاسبات سود و زیان مانند یک مدل شرکتی خواهد بود که تقریبا مانند بیمارستان های خصوصی خواهد بود، اما بیمارستان های خصوصی بر اساس تعرفه خصوصی فعالیت می کنند و این بیمارستان ها با تعرفه دولتی اداره می شوند.حق دوست گفت: نمی توان انتظار داشت که این طرح بتواند در کوتاه مدت، تغییرات ریشه ای ایجاد کند ونظارت بر فعالیت این نوع از بیمارستان ها نیز همچنان برعهده معاونت درمان وزارت بهداشت خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع هیات امنایی شدن بیمارستان ها بیان کرد: در برخی دانشگاه ها این فرآیند آغاز شده که اقدام بسیار موثری است. البته این طرح محدودیت هایی نیز دارد و زمانی می توان به صورت کامل از بخش خصوصی انتظار داشت با راندمان کامل بیمارستانی را مدیریت کند که اختیارات صفر تا صد داشته باشند. به طور مثال یک بیمارستان خصوصی در نحوه بکارگیری نیروها دست بازتری نسبت به بیمارستان دولتی دارد.معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مدیریت مستقل بیمارستانی، درحال حاضر نیز در برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور مانند دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرایی شده است.

وی درخصوص اهمیت برون سپاری خدمات و کاهش تصدی گری دولت گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که وزارت بهداشت انجام می دهد و دنبال می کند، بحث خصوصی سازی و برون سپاری نظارت ها است؛ در حال حاضر قسمت قابل ملاحظه ای از کارها در سطح دانشگاه های علوم پزشکی به نظارت ها و بازدیدها در حوزه های مختلف از جمله مراکز تهیه و توزیع غذا، رستوران ها، کارخانه ها، بازدید از داروخانه ها و مطب ها و بیمارستان ها و غیره سپری می شود. معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت افزود: موضوع نظارت بسیار وقت گیر است از این رو، فرآیند برون سپاری امور آغاز و در برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مراکزی با عنوان دفاتر خدمات سلامت تشکیل شده است.حق دوست اظهار داشت: درخصوص ارائه خدمات سلامت نیز موضوع برون سپاری به شکل های مختلف مورد نظر است که ادامه و گسترش می یابد. یعنی از طریق شرکت هایی، ارائه دهندگان خدمات سلامت وارد کار خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha