متادون نوعی داروی مخدر صنعتی ضد درد است که برای کاهش درد در بیماران سرطانی و سایر بیماری‌هایی که با درد شدید همراه هستند مصرف می شود .

توزیع متادون  در عطاری ها

سلامت نیوز:متادون نوعی داروی مخدر صنعتی ضد درد است که برای کاهش درد در بیماران سرطانی و سایر بیماری‌هایی که با درد شدید همراه هستند مصرف می شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،از متادون برای کاهش علایم ترک مواد مخدر نیز استفاده می‌شود. متادون بر بخش هایی از مغز و نخاع تاثیر می گذارد و باعث کاهش علایم ترک هروئین و سایر مواد مخدر می‌شود . این دارو عملکردی شبیه به سایر مخدرهای مصنوعی و مورفین دارد. دیروز رییس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مسئولان خواست تا بر سیستم‌های نظارتی چرخه توزیع قرص «متادون» عملکرد دقیق و موثرتری داشته باشند.

دکتر سعید صفاتیان با اشاره به اینکه متادون یک داروی رسمی برای درمان اعتیاد است، گفت: در حال حاضر میزان تولید متادون در داخل کشور مشخص است؛ در حالی که این میزان تولید شده توسط پخش‌کننده های مختلف به دست دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌رسد. رییس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نشتی موجود در توزیع متادون را نمی‌توان به صورت دقیق شناسایی کرد، گفت: شایسته است که سیستم‌های نظارتی کشور در چرخه توزیع قرص متادون عملکرد دقیق و موثرتری داشته باشند.وی با اشاره به اینکه توزیع متادون تا حد بسیار زیادی قابل کنترل است، تصریح کرد: هر پدیده‌ای که سود اقتصادی زیادی را به همراه خود داشته باشد به سختی مورد کنترل و ردیابی قرار می گیرد.وی با اشاره به اینکه عوارض منفی متادون به مصرف و توزیع غیر قانونی این دارو مربوط می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه امروزه دسترسی به داروهایی شبه‌مخدر مانند ترامادول، دیفنوکسیلات و غیره در کشور افزایش یافته است.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه توزیع متادون در مراکز فاقد مجوز درمان اعتیاد جرم محسوب می‌شود، بیان کرد: به هر میزانی که دسترسی افراد غیر‌بیمار به متادون افزایش یابد، سطح خطر ابتلا به اعتیاد در عموم مردم ارتقا می‌یابد.دکتر کامبیز محضری، کارشناس و درمانگر اعتیاد نیز گفت: متاسفانه افراد بی‌خانمان و معتاد درگیر با بیماری ایدز به صورت مطلوب و کامل تحت پوشش خدمات درمانی قرص متادون قرار نگرفته‌اند.وی با اشاره به وجود تخلف و قاچاق در توزیع متادون در کشور، گفت: نشت قرص‌های متادون در چرخه توزیع این دارو امروزه به صورت جدی در کشور فراگیر شده است.وی با اشاره به مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر، افزود: در زمانی که بیماری ایدز در کشور در حال رشد بود، قرص متادون برای کاهش آسیب این بیماری کارکردهای جدیدی را به دست آورد.وی با اشاره به درمان اعتیاد به تریاک با قرص متادون، تصریح کرد: مصرف قرص متادون برای افرادی که تریاک را به صورت تدخینی مصرف می‌کنند، می تواند آسیب‌های بسیاری را داشته باشد.این کارشناس اعتیاد در ادامه اضافه کرد: مصرف خودسرانه قرص متادون برای ترک اعتیاد پروسه درمان بیمار را با انحرافات متعددی رو به رو می‌کند؛ بر همین اساس بیمار با تکیه بر ناتوانی در درمان از ترک اعتیاد سرخورده می‌شود.

مصرف کننده موادمخدر با مراجعه به بازار آزاد و برخی از عطاری ها قرص های متادون را بدون نسخه تهیه کرده و مانند مواد مخدر مصرف می کند.وی با اشاره به تمایز مصرف متادون در نسخه های قانونی و غیر قانونی، بیان کرد: مصرف کننده قانونی متادون بر اساس سهمیه‌های مشخص شده روزانه این قرص را برای مدت مشخصی دریافت و مصرف می کند.اسلامی با اشاره به اینکه نوسان‌های میان نشئگی و خماری با مصرف قانونی متادون کاهش می‌یابد، اظهارکرد: مصرف خارج از دستور پزشکی با مقدار کم یا زیاد در زمان‌های نامرتب متادون می‌تواند سطح نوسانات موجود در فرد معتاد را افزایش دهد.وی با اشاره به اینکه مصرف کننده قانونی متادون در مراکز معتبر ترک اعتیاد تحت پوشش درمان‌های غیردارویی قرار می گیرد، بیان کرد: بسیاری از درمان‌های غیردارویی اعتیاد به تصحیح عملکرد اجتماعی و روانی فرد بهبود یافته کمک می‌کند.این روانپزشک با اشاره به مصارف مختلف قرص متادون، تصریح کرد: بسیاری از معتادان به مواد محرک مانند شیشه همزمان با مصرف این ماده قرص متادون نیز مصرف می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مسعود فرشناس ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    0 0
    با سلام و عرض ادب اینکه داروی متادون در عطاریها به این سادگی پخش بشه بسیار قابل تامل هست و بنده به عنوان یک عطار بسیار از این موضوع ناراحت شدم چرا باید همکاران عطار ما از هر روشی برای پول در آوردن استفاده کنند اینها نه وجدان کاری دارند و نه علاقه کاری و نه تخصص کاری از شما هم خواهش دارم تیتر مطلب رو به این گونه تغییر دهید (توزیع متادون در برخی عطاریها) تا تمام عطاریها مورد اتهام قرار نگیرند