باز محیط‌بانان دیگری قربانی بی‌توجهی برخی متجاوزان به طبیعت شدند. با اینکه تاکنون اقدامات فراوانی برای ارتقای جایگاه شغلی محیط‌بانان انجام شده، اما این اقدامات آنطور که باید و شاید برایشان ثمربخش نبوده است.

محیط‌بانان قربانی زیاده‌خواهی شکارچیان می‌شوند

سلامت نیوز: باز محیط‌بانان دیگری قربانی بی‌توجهی برخی متجاوزان به طبیعت شدند. با اینکه تاکنون اقدامات فراوانی برای ارتقای جایگاه شغلی محیط‌بانان انجام شده، اما این اقدامات آنطور که باید و شاید برایشان ثمربخش نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ارمان ،در حالی که قرار بود، بر اساس قانون محیط‌بانان همچون ماموران نیروی انتظامی سلاح داشته و بتوانند از خود دفاع کنند. هرچند تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده است. در این شرایط سالانه تعداد قابل توجهی از جمعیت محیط‌بان کشور فوت کرده یا نقص عضو می‌شوند. از سوی دیگر تعداد محیط بانان کشور نیز اندک است.

بر اساس گفته‌های کارشناسان هم اکنون سه هزار و 500 نفر از عرصه‌های طبیعی کشور حراست می‌کنند. جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور گفت: حراست بهینه از عرصه‌های زیستی کشور به هشت هزار و 500 محیط بان نیاز دارد که اکنون این تکلیف مهم با 37 درصد توان به بهترین شکل انجام می‌شود.

محیط‌بانان نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: محیط‌بانان باید از مزایای نیروهای نظامی برخوردار شوند، چراکه از ترس قصاص نمی‌توانند از خود دفاع کنند. عیسی کلانتری عنوان کرد: سه شنبه شب 24 مهر، حدود ساعت یک بامداد در پارک گلستان تعدادی شکارچی وارد می‌شوند که دو محیط‌بان هم با اینها وارد پارک شدند که هر دو زخمی شده و یکی از آنها معلوم نیست زنده بماند. او افزود: یکی از شکارچی‌ها هم کسی بود که قبلا بازداشت شده بود و مجدد به شکار غیرمجاز پرداخته و هم ‌اکنون هم فراری است. به گزارش ایلنا، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در کمیسیون قضائی مجلس حمایت از محیط‌بانان تصویب و مقرر شد. هرچند هنوز این طرح به صحن مجلس نیامده در شرایط عادی یا محیط‌بان باید مستقیم این افراد را بزنند که محکوم به قصاص می‌شوند، اگر نزنند خودشان کشته می‌شوند و همین هم باعث شده که شکارچی‌ها هار شده‌اند و در اولین فرصت محیط‌بانان را می‌زنند، مگر اینکه محیط‌بان به پا شلیک کند و ثابت کند در دفاع از خودش این کار را کرده است. همچنین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: امید پاکدین و محمود خواجوی همیار محیط‌بان و ناصر هادی‌زاده محیط‌بان رسمی سازمان محیط زیست در جریان درگیری با شکارچیان غیرمجاز مجروح شدند. همچنین جمشید محبت خانی نیز اسامی دو محیط‌بان داوطلب و یک محیط‌بان رسمی زخمی شده در جریان درگیری با شکارچیان پارک گلستان را اعلام کرد. به گزارش فارس، او افزود: امید پاکدین و محمود خواجوی همیار محیط‌بان و ناصر هادی‌زاده مجروح شدند. در جریان این درگیری محیط‌بان تاج محمد باشقر به درجه شهادت نائل شد و شکارچیان متخلف متواری هستند.

محیط‌بانان در سایه کمبود تجهیزات جان می‌دهند

همچنین عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با ابراز تاسف از شهادت و زخمی شدن سه محیط‌بان این استان گفت: اگر محیط‌بان به بیسیم مجهز بود به شهادت نمی‌رسید. شهرام کوسه غراوی افزود: این حادثه در ساعت یک بامداد روز چهارشنبه 25 مهر در نتیجه درگیری محیط‌بانان با شکارچیان غیرمجاز رخ داد که به دنبال آن یک محیط بان به شهادت رسید و دو نیروی همیار نیز زخمی و مصدوم شدند. نماینده مینودشت و کلاله در مجلس با یادآوری اینکه حال دو محیط‌بان مساعد است، افزود: پارک گلستان که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هنوز نیروی محیط‌بان به اندازه کافی ندارد و محیط‌بانان به امکانات مجهز و پیشرفته دسترسی ندارند. او با انتقاد از اینکه اگر در این حادثه محیط‌بانان به بیسیم مجهز بودند محیط‌بان مظلوم به شهادت نمی‌رسید، ادامه داد: جای تعجب دارد که مسئولان با وجودی که به اهمیت این پارک و حفظ حیات وحش و گونه‌های نادر جانوری به خوبی واقف هستند، اما گامی کوچک برای تامین امکانات و نیروی انسانی متخصص برنمی‌دارند. این نماینده مجلس یادآور شد: آیا شایسته است، محیط‌بانان مظلوم فدای سودجویی و منفعت طلبی عده‌ای شوند و جان خود را به علت کمبود تجهیزات و امکانات از دست بدهند.

مسئولان محیط‌بانان گلستان را دریابند

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه امکانات پارک ملی گلستان زیبنده استان نیست، تصریح کرد: محیط‌بانان مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند و به‌رغم تمامی وعده و وعیدها هنوز شرایط مناسبی ندارند، در این رابطه می‌طلبد، مسئولان محیط‌بانان را دریابند و یکبار برای همیشه رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و قضائی آنها را در دستور کار قرار دهند.

امکانات محیط‌بانان گلستان مناسب نیست

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با بیان اینکه تعداد و امکانات محیط‌بانان گلستان به هیچ‌ وجه جوابگوی مواجهه با شکارچیان غیرمجاز نیست، گفت: محیط‌بانان به شدت با کمبود امکانات و تجهیزات روبه‌رو هستند. در حالی که تعداد و امکانات شکارچیان غیرمجاز روز به روز پیشرفته‌تر و بیشتر می‌شود. او با یادآوری اینکه نسل حیات وحش پارک ملی گلستان به دلیل کمبود امکانات و محیط‌بان در معرض تهدید است، افزود: مسئولان باید با اتخاذ تدابیر ویژه اعتبار ویژه‌ای را برای تامین امکانات و به‌کارگیری محیط‌بان پیش‌بینی کنند. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه موضوع کمبود امکانات و محیط‌بان پارک ملی گلستان را در مجلس پیگیری خواهم کرد، ادامه داد: محیط‌بان کشته شده به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات جان خود را از دست داد.

دولت لایحه جامع ارائه کند

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید لایحه جامعی را برای حمایت از محیط‌بانان به مجلس ارائه کند، افزود: در لایحه حمایت از محیط‌بانان تنها معاضدت‌های قضائی دیده شده بنابراین لازم است دولت لایحه جامع‌تری را ارائه کند؛ مدیریت بحران در کشور ضعف دارد. در حالی که باید پیش از بحران تدابیر ویژه را اتخاذ کنیم، اما بعد از بحران به دنبال چاره‌اندیشی هستیم.

پارک‌ملی گلستان نباید برای شکارچیان امن باشد

به گزارش خانه ملت، عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با یادآوری اینکه پارک ملی گلستان باید منطقه امنی برای گردشگران باشد نه محل امنی برای شکارچیان تصریح کرد: پارک ملی گلستان باید برای شکارچیان غیرمجاز ناامن شود؛ باید مجازات شکارچیان غیرمجاز تشدید و برخوردها به صورت قاطع باشد البته فرهنگ‌سازی مناسبی نیز باید انجام شود و از سوی دیگر مردم نیز همکاری لازم را با محیط‌بانان داشته باشند.

به‌جای اسلحه به محیط بان دوربین بدهید

یک کارشناس محیط زیست درباره وضعیت محیط بانان در کشور به خبرنگار «آرمان» می‌گوید:‌ در زمان ریاست معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس داده شد، اما تاکنون در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است. اسماعیل کهرم می‌افزاید:‌ مقررات به‌کار بردن سلاح به قدری پیچیده است که محیط‌بان به صلاحش نیست که آن را به‌دست بگیرد. به گفته او محیط‌بان در صورت بروز مشکلات باید تیر هوایی شلیک کند و در صورت امکان باید از کمر به پایین به فرد خاطی شلیک کنند. این کارشناس محیط زیست می‌افزاید: هم اکنون بسیاری از محیط‌بانان در زندان به‌سر می‌برند. اگر حمل اسلحه کمکی به محیط زیست نمی‌کند، پس چرا باید آن را به‌دست گرفت. باید دانست که بسیاری از شکارچیان متخلف محلی هستند. در این شرایط دیگر نیازی به شلیک گلوله نیست. به باور بنده باید اسلحه را از محیط‌بان گرفت. به گفته او وقتی اسلحه دست محیط‌بان قرار بگیرد، این مساله باعث تحریک متخلفان می‌شود. کهرم می‌افزاید:‌ باید به‌جای اسلحه به محیط‌بانان دوربین پیشرفته و مجهز داده تا در صورت بروز اقدامات خلاف قانون از فرد خاطی تصویر گرفته و مجرم در اسرع وقت شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha