درحالی براساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، بهترین سن ازدواج برای دختران 15 تا 19 ساله اعلام می‌شود که یک نماینده مجلس در نقض این تحقیقات که اتفاقاً بیشترین آمار طلاق را هم در سنین 25 تا 29 ساله معرفی می‌کند، بزرگ‌ترین ظلم به جامعه زنان را ازدواج‌های زودهنگام می‌داند! قانون، حداقل‌ سن ازدواج را 13 سال تعیین کرده است، اما ازدواج‌های پایین‌تر از این سن هم با اذن پدر انجام می‌شود.

بیشترین آمار طلاق در سنین 25 تا 29 ساله است

سلامت نیوز:درحالی براساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، بهترین سن ازدواج برای دختران 15 تا 19 ساله اعلام می‌شود که یک نماینده مجلس در نقض این تحقیقات که اتفاقاً بیشترین آمار طلاق را هم در سنین 25 تا 29 ساله معرفی می‌کند، بزرگ‌ترین ظلم به جامعه زنان را ازدواج‌های زودهنگام می‌داند! قانون، حداقل‌ سن ازدواج را 13 سال تعیین کرده است، اما ازدواج‌های پایین‌تر از این سن هم با اذن پدر انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،جالب اینکه بر اساس ادعای همین نماینده مجلس، اغلب ازدواج‌های زیر 18 سال با شکست مواجه می‌شود و هم‌اکنون نیز حدود 24 هزار بیوه زیر 18 سال در کشور زندگی می‌کنند. خراسان رضوی درحال حاضر رتبه اول کودک همسری را به خود اختصاص داده و آذربایجان شرقی در حوزه ازدواج کودکان در رتبه دوم قرار دارد. مجلس طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای افزایش سن ازدواج دختران به 15 سال انجام داده است، اما تلاششان تنها به تصویب یک فوریت طرح ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال ختم شده است! بنابراین باید پرسید چگونه است در شرایطی که نمایندگان مجلس تلاش زیادی برای افزایش سن ازدواج کودکان انجام می‌دهند، مرکز تحقیقات مجلس، با آمارهای متفاوتی، بهترین سن ازدواج را اتفاقاً در سنین کمتر توصیف می‌کند.

بدون شک 15 سال
مدنظر مجلسی‌ها، حداقل‌ترین سن اعلام می‌شود که لازم است به همان 18 سال مورد نظر کارشناسان ارتقا یابد.
نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در همایش منع خشونت علیه زنان در تبریز با تأکید بر عزم و اراده جدی جامعه برای توسعه منع خشونت علیه زنان، ازدواج‌های زودهنگام را نمونه‌ای از این خشونت‌ها دانست که در حقیقت بزرگ‌ترین ظلم علیه دختران و زنان آینده است.
معصومه آقاپور از اینکه در پاره‌ای از موارد ازدواج دختران زیر 12 سال در برخی از روستاهای آذربایجان شرقی به ثبت می‌رسد، ابراز تأسف و گلایه کرد و گفت: اینکه آمارهای رسمی آذربایجان شرقی را از نظر ازدواج‌های زودهنگام در رده دوم کشوری می‌بینیم درد عمیقی وجود ما را در بر می‌گیرد و این درد بزرگ جامعه کنونی ماست و علما، وکلا و حقوقدانان و فرهنگیان جامعه باید راهکارهای عملی و منطقی برای زدودن این چهره زشت از جامعه ارائه دهند.


هر انتخابی زیر 18 سال عاقلانه نیست
زهره ارزنی؛ حقوقدان و فعال حقوق زنان با اشاره به تعداد بالای کودکان مطلقه به «ایران» گفت: یکی از دلایلی که مجلس تلاش می‌کند تا سن ازدواج را بالا ببرد همین موضوع است.
وی با اشاره به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تعداد بالای طلاق‌ها در سن 25 تا 29 سالگی گفت: سؤال این است که ازدواج آنها در چه سنی رخ داده است؟ وقتی می‌گویند بهترین سن ازدواج 15 تا 19 سال است، باید معیارهای آن را هم اعلام کنند و بگویند چگونه به این نتیجه رسیده‌اند؟! چون آینده این ازدواج‌ها مهم است نه حالشان!
ارزنی با تأکید بر اینکه باید تغییر نسل را بپذیریم و این کار نه به پژوهش‌های کمی که به کیفی نیاز دارد، گفت: ما در دوره‌گذار قرار داریم و طبیعتاً آمار طلاق بالا می‌رود که این دلایل خودش را دارد. اما اینکه گفته می‌شود سن 15 سال مناسب است، آیا ما پای حرف‌های این دختران نشسته‌ایم، آیا ممکن نیست که آنها در برابر خشونت، سکوت کرده باشند و جرأت اعتراض نداشته باشند.
طلاق در روستاها به‌صورت معناداری افزایش یافته
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اذعان به عواقب ناخوشایند طلاق گفت: متأسفانه طلاق در روستاها افزایش معناداری پیدا کرده است.
محمدتقی کرمی هم در حاشیه کنگره ملی خانواده با بیان اینکه نرخ خام طلاق در جامعه رو به افزایش است و از
۸۰ هزار به ۱۵۰ هزار طلاق در سال رسیده است، گفت: الگوی‌های همسرگزینی در حال تغییر است، در گذشته در حوزه همسرگزینی نظر خانواده مهم بود، اما امروز تفاوت پیدا کرده و فردگزینی جایگزین شده است و همین عامل باعث شده طلاق افزایش یابد.


مشکل طلاق نیست مشکل ازدواج است!
تقی آزاد ارمکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هم در گفت و گو با مهر با بیان اینکه برخلاف نظر برخی کارشناسان، معتقدم مشکل اصلی خانواده ایرانی طلاق نیست، ازدواج است، گفت: تصورم این است که مسأله‌ای در زندگی افراد مهم شده که ما نمی‌خواهیم آن را بپذیریم و آن مفهوم «زندگی کردن» است. عاملیت در کاهش نرخ باروری همین میل به زندگی کردن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha