شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 256253

مطالعات جدید محققان نشان می دهد ویروس هرپس که عامل ایجاد تبخال است، می تواند منجر به بروز آلزایمر شود.

آلزایمر با ویروس تبخال مرتبط است

سلامت نیوز: مطالعات جدید محققان نشان می دهد ویروس هرپس که عامل ایجاد تبخال است، می تواند منجر به بروز آلزایمر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، مطالعات قبلی نشان داد که ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV1 در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد و ادامه تحقیقات نیز حاکی از آن بوده است که ویروس هرپس خطر بروز آلزایمر را در افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد بروز زوال عقل هستند افزایش می دهد.
مطالعات جدید دانشگاه منچستر در انگلیس نشان می دهد درمان با داروهای ضد ویروس راهکار مناسبی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به ویرس هرپس است. براساس این مطالعه، داروی ضد ویروسی اسیکلوویر از رشد و تکثیر ویروس HSV1 جلوگیری می کند و سطح بتا آمیلویید و P-tau را که ناشی از ویروس HSV1 هستند، کاهش می دهد. این دو پروتئین عامل اصلی بروز آلزایمر قلمداد می شوند.
این مطالعه نشان می دهد ویروس HSV1 در بدن نیمی از بزرگسالان وجود دارد، ولی هنوز تاثیر دقیق آن بر مغز مشخص نیست و نمی توان این ویروس را عامل تمام مواد ابتلا به آلزایمر دانست.
این مطالعه همچنین نشان می دهد ویروس هرپس بسیاری از افراد را در کودکی آلوده می کند و به طور غیر فعال و نهفته در سیستم عصبی باقی می ماند. استرس می تواند منجر به فعال شدن ویروس و بروز تبخال شود.
محققان احتمال می دهند این ویروس به واسطه التهاب در مغز در بروز آلزایمر نقش دارد و عواملی مانند استرس، عفونت های میکروبی و سرکوب سیستم ایمنی ویروس را فعال می کند. این عوامل در افراد حاوی ژن APOE4 بسیار شدیدتر است.
با اسکن مغزی می توان وجود این ویروس را در مغز تشخیص داد. این مطالعه در پیشگیری از بروز بیماری های زوال عقل بسیار موثر است.
نتایج این مطالعه در نشریه Aging Neuroscience منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha