معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 31 خانه سلامت در سراسر کشور دخترانی را که از خانه فرار کرده اند، با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی پذیرش می کنند و در سال گذشته به 950 دختر فراری در این خانه ها خدمات حمایتی ارائه شد.

31 خانه سلامت به دختران فراری خدمات می دهند

سلامت نیوز: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 31 خانه سلامت در سراسر کشور دخترانی را که از خانه فرار کرده اند، با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی پذیرش می کنند و در سال گذشته به 950 دختر فراری در این خانه ها خدمات حمایتی ارائه شد.

به گزارش سلامت نیوز، حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دختران فراری در خانه های سلامت اسکان داده می شوند و خدمات تخصصی مانند خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی دریافت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: براساس مطالعات انجام شده در کشور، بیشترین علت فرار دختران از خانه طی سال های گذشته مسائل و مشکلات درون خانواده است که می تواند از اعتیاد و خشونت داخل خانواده و اعتیاد داخل خانواده، غفلت از فرزندان در خانواده، نبود توجه و مهربانی در خانواده و وقت نگذاشتن برای خانواده باشد.
وی اضافه کرد: هر اندازه مهربانی و انسجام خانواده بیشتر باشد می تواند به پیشگیری از فرار از خانه کمک کند. نبود مهارت های فرزندپروری در خانواده ها می تواند به فرار دختران از خانه منجر شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: 70 تا 90 درصد علت فرار دختران از خانه ناشی از مسائل داخل خانواده و 10 درصد ناشی از مسائل خارج خانواده است. به طور مثال فرد از خانه فرار می کند تا برود پولدار شود و می خواهند یک شبه ره صد ساله را طی کنند.
مسعودی فرید افزود: گاهی ممکن است افرادی سر راه دختران قرار گیرند و دختران تصور می کنند با فرار با آنها می توانند سریعا یک زندگی خوب بسازند و ممکن است در این راه فریب بخورند و آسیب هایی داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل فرار دختران از خانه ممکن است به دلیل نداشتن مهارت کنترل هیجانات باشد، در این وضعیت هنگامی که خانواده مقداری سختگیری می کند یا دعوایی بین اعضای خانواده اتفاق می افتد، فرد خانه را ترک می کند.
وی اضافه کرد: مشکلات درون خانواده صرفا به معنای مشکلات بین پدر و مادر نیست بلکه کل خانواده از جمله خواهر و برادر نیز مدنظر است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ممکن است افرادی دختران را فریب دهند تا آنها از خانه فرار کنند به طور مثال به آنها بگویند «ما شغلی سراغ داریم که ماهانه بین 5 تا 10 میلیون تومان درآمد دارد» یا «تو را به کشور خارجی می برم تا پولدار شوی»؛ مواردی اینچنینی داشته ایم که متاسفانه دختران فریب خوردند و کلاهبرداران شناسایی شده اند.
مسعودی فرید افزود: اطلاع رسانی درباره خدمات اورژانس اجتماعی یا سایر خدمات بهزیستی مانند خط تلفنی 1480 که مشاوره رایگان می دهد به پیشگیری از آسیب های ناشی از فرار از خانه، کمک می کند. حتی اگر کودکان مشکلی دارند می توانند با خط مشاوره 1480 تماس بگیرند.
وی تاکید کرد: نقش مدارس در پیشگیری از فرار از خانه بسیار مهم است. لازم است به مقوله مشاوره در مدارس بسیار جدی تر و پررنگ تر توجه شود.
وی گفت: خوشبختانه اکنون طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان موسوم به نماد در آموزش و پرورش در حال اجرا شدن است که اگر خیلی جدی تر به این طرح نگاه شود می تواند کاری کند تا کمتر شاهد فرار دختران و پسران از خانه باشیم.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: پسران هم ممکن است از خانه فرار کنند و شاهد این موارد نیز هستیم.
مسعودی فرید افزود: اگر پسران از خانه فرار کنند، آنان را در مراکز کودکان کار و خیابان و مراکز نگهداری موقت، اسکان می دهیم و اگر لازم باشد مراکز شبه خانواده نیز آنها را پذیرش می کند.
وی تصریح کرد: به طور کلی حساسیت جامعه نسبت به پسران کمتر است اما به نظر می رسد نسبت به فرار پسران باید خیلی حساس باشیم.
وی در پاسخ به سوال رشد آمار پسران فراری در سال جاری گفت: نمی دانیم آمار فرار پسران از خانه افزایش داشته یا نه اما بسیاری از پسرانی که از خانه فرار می کنند وارد بازار کار در خیابان ها می شوند و آماری از آنها در دست نیست. چون حساسیتی که نسبت به دختران وجود دارد نسبت به پسران وجود ندارد.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: همان گونه که دختران ممکن است بعد از فرار از خانه مورد آسیب قرار بگیرند، پسران نیز ممکن است مورد آسیب قرار گیرند بنابراین لازم است خانواده ها نسبت به هر دو جنس دختر و پسر حساس باشند.
مسعودی فرید افزود: خانواده ها می توانند در مورد هر مشکلی که در خانواده وجود دارد با 1480 تماس بگیرند. هر کودک و نوجوانی که به هر دلیلی، - چه اشتباه کرده و چه اشتباه نکرده - از خانه بیرون آمد، اولین کاری می تواند بکند این است که با شماره اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرد تا در سریعترین زمان ممکن قبل از آنکه اتفاق بدی بیفتد، به آنان کمک شود تا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha