جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو قلیان و توتون سیگار بسیار مضر و آسیب رسان است و باعث بروز انواع بیماری ها به ویژه سرطان مثانه در مصرف کنندگان اینگونه مواد می شود.

دود تنباکو و توتون عامل بروز سرطان مثانه است

سلامت نیوز:  جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو قلیان و توتون سیگار بسیار مضر و آسیب رسان است و باعث بروز انواع بیماری ها به ویژه سرطان مثانه در مصرف کنندگان اینگونه مواد می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مهری مهراد افزود: شایعترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است و گاهی اوقات نیز این بیماری باعث تکرر ادرار در طول شبانه روز می شود؛ اینها علایم هشداردهنده ای هستند و اگر فردی دچار این عوارض شد، باید سریعا به پزشک مراجعه کند.


وی ادامه داد: از آنجایی که گاهی هیچ علامتی برای ابتلا به سرطان مثانه وجود ندارد، تشخیص این بیماری برای چندین ماه یا سال به تعویق می افتد که این مساله سبب پیچیده تر شدن درمان بیماری می شود.


این پزشک در مورد روش درمان سرطان مثانه توضیح داد: برخی انواع سرطان های مثانه تمایل به عود مکرر دارند و اورولوژیست ممکن است برای کاهش دفعات عود، تصمیم به درمان تکمیلی بگیرد که به معنی تزریق مواد شیمیایی به داخل مثانه است که می تواند مانع پیشرفت این بیماری می شود.


مهراد در خصوص شیمی درمانی به عنوان روش درمان سرطان مثانه و موارد احتیاطی مرتبط با آن گفت: از آنجایی که مواد موجود در شیمی درمانی می تواند خطرناک باشد و دیگران را آلوده کند، بیماران باید برای دفع ادرار از یک توالت مخصوص استفاده کنند و پس از دفع با دقت دستان خود را شست و شو دهند.
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار به مصرف زیاد آب و نوشیدنی ها به عنوان راه پیشگیری از بروز سرطان مثانه اشاره کرد و افزود: با ادرار بسیاری از مواد شیمیایی مضر از بدن دفع می‌شود؛ بنابراین بهتر است با نوشیدن مقدار زیاد مایعات به ‌ویژه آب و مایعات سالم از بروز سرطان مثانه جلوگیری شود.
وی یادآور شد: همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات با برگ سبز و تازه و همچنین پرهیز از موادغذایی ناسالم مانند فست فودها تا حد زیادی از ابتلا به امراض و انواع سرطان‌ها ازجمله سرطان مثانه جلوگیری می‌کند.


در ایران شیوع سرطان مثانه در بین سرطان‌های ادراری رتبه اول و در کل سرطان‌ها سوم است و این بیماری 2 تا 2 و نیم برابر در مردان شایعتر است اما در مناطقی که مصرف سیگار و مواد دخانی در بین زنان رواج یافته نیز در حال شیوع یافتن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha