یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 256414

اگر عمل چرت زدن به طور عاقلانه و صحیح انجام شود مزایایی را برای سلامتی شما در بر خواهد داشت که در این مطلب به آنها اشاره شده است.

چرت زدن و فواید آن را بشناسید

سلامت نیوز:اگر عمل چرت زدن به طور عاقلانه و صحیح انجام شود مزایایی را برای سلامتی شما در بر خواهد داشت که در این مطلب به آنها اشاره شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، چرت زدن در طول روز می‌تواند در الگو‌های خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کند که این در نتیجه می‌تواند به سلامت کلی‌تان صدمه وارد کند، اما در طول تاریخ افراد بزرگ و معروفی مثل ادیسون، انیشتن، چرچیل، ناپلئون و خیلی‌های دیگر بوده‌اند که تحت هیچ شرایطی از چرت روزانه‌شان نمی‌گذشتند. چطور می‌شود که چرت زدن در عین حال که چیز بدی است، توسط مشاهیر گوناگون هم به شدت انجام شود؟ خب باید گفت: آنچه از چرت زدن عاید شما می‌شود به ۲ عامل بستگی دارد: شما که هستید و چطور چرت می‌زنید.


چرت زدن چه فایده‌ای برای شما دارد؟

اگر عمل چرت زدن به طور عاقلانه و صحیح انجام شود مزایایی را برای سلامتی شما در بر خواهد داشت:

انرژی: همانطور که انتظار می‌رود چرت زدن باعث تقویت انرژی می‌شود. این موضوع اگر شما کاری دارید که به نهایت دقت و توجهتان در بازه‌های زمانی مختلف احتیاج دارد خیلی مهم است. شاید به همین دلیل باشد که خیلی از افرادی که نام بردیم هیچ جوره بیخیال چرت زدن نمی‌شوند، اما با این حال اگر خیلی کوتاه و خیلی طولانی هم چرت بزنید، وقتی بیدار می‌شوید احساس خواب آلودگی و گیجی بیشتر می‌کنید، به همین دلیل باید روش مناسب را در پیش گرفته و تعادل ایجاد کنید.

استرس: وقتی اوضاع خیلی در هم و پریشان کننده می‌شود بد نیست که به مغزتان کمی استراحت بدهید؛ به همین دلیل است که وقتی صبح‌ها بیدار می‌شوید اوضاع به نظرتان کمی آرام‌تر می‌آید، چون شب که خوابیدید و در هوشیاری نبودید ذهنتان روی مشکلات کار کرده و در واقع نوعی پردازش روانی برایتان انجام داده تا وقتی بیدار شدید بتوانید با شرایط کنار بیایید.

خلاقیت: اگر یک چرت به اندازه‌ی کافی طولانی باشد که چرخه‌ی خواب REM کامل شود مغزتان پیوند‌های جدیدی برقرار کرده و در نتیجه وقتی بیدار می‌شوید از خلاقیت بیشتری برخوردار هستید. متاسفانه چرت‌های خیلی کوتاه این ویژگی را ندارند چرا که شما برای تکمیل چرخه‌ی خواب REM به حدود ۹۰ دقیقه زمان احتیاج دارید.

تقویت خلق و خو: اگر شما احساس خستگی کمتر، انگیزه‌های بیشتر و استرس کمتر می‌کنید، در حقیقت خلق و خویتان تقویت و بهتر شده است که این نه تنها برای خودتان، بلکه برای اطرافیانتان هم خوب است!


پس مشکل چیست؟

اگر چرت زدن این همه مزایا دارد پس مشکلش چیست؟ با اینکه چرت زدن خوب است، اما اگر صحیح انجام نشود مشکلاتی که ایجاد می‌کند بیشتر از مشکلاتی که حل می‌کند، خواهد بود. بعضی از مردم برای چرت زدن طراحی نشده‌اند، اغلب به این دلیل که ساعت بدنشان آنقدر دقیق است که چرت زدن آن را به هم می‌زند؛ به علاوه چرت‌های بیش از حد طولانی یا بیش از حد کوتاه هم می‌توانند بر بی حسی و خواب آلودگی فرد اضافه کنند؛ بنابراین برای دستیابی به مزایای چرت زدن بهتر است که آنرا بطور صحیح انجام دهیم.


چطور چرت زدن خود را بهینه‌سازی کنید؟

برای دستیابی به قدرت و اجتناب از مضرات چرت زدن، این مراحل ساده را دنبال کنید:

اگر مشکل بی‌خوابی دارید از چرت‌زدن اجتناب کنید- بهتر است تا زمانیکه الگو‌های خوابتان را تحت کنترل در نیاورده‌اید چرت نزنید، فرقی نمی‌کند که چقدر خسته باشید.

به میزان درست چرت بزنید ـ. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چرت برای تقویت سریع انرژی خوب است. ۹۰ دقیقه برای یک شارژ کامل‌تر بهتر است. هر مقداری به غیر از این‌ها باشد معمولاً باعث می‌شود که بیشتر کسل و بی‌حال شوید.

در یک زمان مشخص چرت بزنید ـ. وقتی سر ساعت‌های مختلف بخوابید یا چرت بزنید ریتم ساعت بدنتان بهم می‌خورد و منجر به بی‌خوابی‌تان می‌شود، اما اگر یک ساعت مشخص داشته باشید می‌توانید از مزایای هر ۲ بهره ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha