سلامت نیوز : یک متخصص چشم گفت: مواد انفجاری با سرعت بالا، به علت برندگی و نافذ بودن از نسوج عبور کرده و منجر به پارگی پلک، قرینه و اسکلرا می شوند.
به گزارش مهر، دکتر میرعارفین درباره عوارض ناگوار استفاده از مواد منفجره در چهارشنبه آخر سال گفت: بعضی از افراد در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری زیادروی می کنند و آخر سال را به غم و اندوه فراموش نشدنی تبدیل می کند که توصیه متخصصان می تواند در آگاهی و هوشیاری خانواده ها موثر واقع شود و صدمات وارد به هریک از اعضای بدن از جمله چشم را به حداقل برساند.

وی افزود: تمام مواد انفجاری چند خاصیت دارند بعضی ازمواد، حرارت ایجاد می کنند. سوزاننده بوده به پوست، پلک، قرنیه تا اسکلرا نفوذ کرده و آنان را می سوزانند. ولی تعدادی ازمواد با ایجاد ترکش و پرتاب آنها به سر وصورت واعضای بدن موجب آسیبهای شدید به نواحی بدن از جمله چشم می شوند.

میرعارفین درباره خطرات مواد محترقه و منفجره افزود: خطرات این مواد گاهی باعث آسیبهای شدید به بینایی می شود و در برخی موارد منجر به از بین رفتن چشمها، سوختگی چشمها و پلکها و تبعات بعدی نابینایی یک چشم یا دو چشم است.
 
وی یادآورشد: اگر فردی در اثر آتش بازی دچار حادثه انفجاری درناحیه یک یا دو چشم شد والدین یا اطرافیان بایستی از ریختن هر گونه قطره چشمی به چشم آسیب دیده جدا پرهیز کنند و فرد مصدوم از مالیدن چشم آسیب دیده خودداری کند وحتی چشمها با آب شستشو داده نشود. سپس چشم مصدوم را با یک کاسه یا شیلد چشمی پوشانده شود و فورا به پزشک متخصص مراجعه کرد.
 
این چشم پزشک خاطر نشان کرد: اگر ماده شیمیایی به چشمها برخورد داشته باشد بلافاصله با هر آبی حتی آب کثیف، چشمها شستشو داده شود و سپس مصدوم به مرکز درمانی آورده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha